آموزش ارسال پیام رمزنگاری شده در مسنجر فیس بوک

آموزش ارسال پیام رمزنگاری شده در مسنجر فیس بوک
  • 1395/7/21
  • زهرا معبودی
  • 0

فیسبوک هم بالاخره به جمع امروزی‌ها پیوست و ارتباط رمزنگاری شده‌ی دستگاه به دستگاه را به پیام‌رسان پرطرفدار خود آورد. در این مطلب چگونگی فعال کردن این ویژگی و دلیل اهمیت استفاده از آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

گفتگوی محرمانه چیست؟

بگذارید با تعاریف ابتدایی شروع کنیم. گفتگوی محرمانه یا Secret Conversation قابلیت جدید اپلیکیشن موبایلی پیام رسان فیسبوک است که امکان استفاده از رمزنگاری End-to-End را در دستگاه‌هایی که آخرین نسخه‌ی این اپلیکیشن را اجرا می‌کنند فراهم می‌نماید (اگر اخیراً پیام رسان فیسبوک را به‌روز نکرده‌اید، شاید الان و پیش از خواندن ادامه‌ی مطلب زمان خوبی برای این کار باشد).

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

ایمنی این قابلیت فقط به خاطر این که می‌گوییم ایمن می‌باشد نیست. زیربنای گفتگوی محرمانه، پروتکل سیگنال شرکت Open Whisper Systems است که در اپلیکیشن‌های پیام رسانی محبوب و خصوصی iOS و اندروید سیگنال استفاده می‌شود. در واقع، اگر حوصله دارید می‌توانید برگ سفید موجود در رابطه با شرایط استفاده از این پروتکل توسط فیسبوک و یکپارچگی آن با پیام رسان این شرکت را بخوانید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

اگرچه دورنمای قضیه بدون نقص به نظر می‌رسد، اما در حقیقت این طور نیست. اول از همه این که ویژگی مذکور در نسخه‌های رومیزی فیسبوک در دسترس نیست.

علاوه بر این، اگرچه این قابلیت به صورت پیشفرض فعال است، اما پیام‌های شما به طور پیشفرض رمزنگاری نمی‌شوند، بلکه برای استفاده از رمزنگاری باید گفتگوی محرمانه‌ی خود را به صورت دستی شروع کنید. در سال ۲۰۱۶ دیگر وظیفه‌ی رمزنگاری پیام‌ها باید به یک ویژگی عادی تبدیل شود، اما اگر طرف مقابل گفتگو به دلیل قدیمی بودن اپلیکیشن، قادر به استفاده از رمزنگاری نباشد، نمی‌توانید با او به صورت ایمن صحبت کنید. همچنین با توجه به این که این سیستم یک سیستم دستگاه به دستگاه است، پس نمی‌توان از آن در گروه‌ها هم استفاده کرد (پیش بینی چنین قابلیتی در آینده‌ی نزدیک هم محتمل نیست).

این ویژگی با ویدیوها، پیام‌های صوتی و فایل‌های GIF هم کار نمی‌کند (که البته با توجه به بیش از حد شدن اندازه‌ی فایل در صورت رمزنگاری منطقی است)، ولی می‌توانید تصاویر را به صورت رمزنگاری شده ارسال کنید. در نهایت، به خاطر این که کلیدهای رمزنگاری مختص به هر دستگاه هستند، نمی‌توانید گفتگوهای مختلف خود را مانند پیام رسان‌های قدیمی بر روی دستگاه‌های متفاوت اعم از موبایل، تبلت یا لپتاپ ادامه دهید. یعنی با هر دستگاهی که گفتگوی محرمانه را شروع کنید، این گفتگو را فقط می‌توانید بر روی همان دستگاه ادامه دهید.

با همه‌ی این‌ها، معرفی قابلیت رمزنگاری End-to-End در پیام رسان فیسبوک یک پیشرفت فوق العاده است که همه باید از آن بهره ببرند. تعداد بسیار زیاد پیام‌های لو رفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در حقیقت همه در حال استراق سمع ارتباطات دیجیتال ما هستند. پس با فعال کردن رمزنگاری سعی کنید جلوی این کار را بگیرید.

چگونه از گفتگوی محرمانه استفاده کنیم؟

حالا که به صورت اجمالی از مزایا و معایب گفتگوی محرمانه گفتیم، می‌توانیم مستقیماً سراغ استفاده از آن برای ساخت پیام‌های جدید، تنظیم تایمرهای حذف خودکار پیام، و حتی حذف یکجای همه‌ی گفتگوهای محرمانه برویم.

دستگاه اصلی خود را انتخاب کنید

همان طور که بالاتر گفتیم، از این قابلیت به صورت همزمان تنها می‌توان در یک دستگاه استفاده کرد، و با انتخاب دستگاه مجبور می‌شوید همه‌ی گفتگوهای رمزنگاری شده‌ی خود را از آن دستگاه دنبال کنید. اگر از پیام رسان فیسبوک فقط در موبایل استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی به مرحله‌ی بعد بروید.

اما اگر این اپلیکیشن را بر روی دستگاه‌های مختلفی مثل آیفون، آیپد و آیپاد تاچ نصب کردید تا با همه‌ی آن‌ها به چت‌های خود دسترسی داشته باشید، حالا فقط باید یک دستگاه را انتخاب کنید.

به محض انجام آپگرید در اولین دستگاه، این قابلیت به صورت پیشفرض در آن دستگاه فعال خواهد شد. اگر خواستید این ویژگی را در دستگاه دیگری فعال کنید، انجام این کار ساده است. پیام رسان فیسبوک را باز کنید و از پایین صفحه به زبانه‌ی Me بروید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

به سمت پایین اسکرول کرده و به دنبال گزینه‌ی Secret Conversation بگردید. سپس آن را لمس کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

مطمئن شوید که سوئیچ Secret Conversation فعال باشد.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

ضمناً نمی‌خواهد نگران دیگر دستگاه‌های خود باشید، چون به محض فعال شدن این قابلیت بر روی یک دستگاه، ویژگی مذکور به طور خودکار در دستگاه‌های دیگر غیرفعال می‌شود.

آغاز یک گفتگوی محرمانهی جدید

دو روش برای آغاز یک گفتگوی محرمانه وجود دارد. می‌توانید یک گفتگوی جدید شروع کنید، یا یک گفتگوی قدیمی را به گفتگوی محرمانه تبدیل نمایید. برای شروع گفتگوی جدید، کافی است آیکن نوشتن پیام جدید که در تصویر زیر مشخص است را انتخاب کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

گزینه‌ی Secret را از گوشه‌ی بالای صفحه لمس کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

در این مرحله باید شخصی که می‌خواهید به صورت محرمانه به او پیام دهید را انتخاب کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

عبارت بزرگ Secret Conversation و علامت قفل مشکی رنگ نشانگر این است که گفتگوی شما رمزنگاری شده است. اکنون می‌توانید مثل همیشه از پیام رسان خود استفاده کنید.

تبدیل گفتگوی معمولی به گفتگوی محرمانه

فرض کنید قبلاً گفتگو با شخصی را آغاز کرده‌اید، اما اکنون می‌خواهید آن را به گفتگوی محرمانه تبدیل کنید. این حالت با توجه به این که اکثر مردم می‌خواهند با آن‌هایی که بیشتر صحبت می‌کنند ارتباط ایمن داشته باشند، سناریوی متداول‌ترین است.

شروع گفتگوی محرمانه با آن‌ها ساده است. پنجره‌ی گفتگوی خود با آن شخص را باز کنید و از بالای صفحه نام مخاطب را انتخاب نمایید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

در منوی مخاطب، گزینه‌ی Secret Conversation که تقریباً در وسط صفحه قرار دارد را انتخاب کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

 

حالا گفتگوی شما به یک گفتگوی محرمانه تبدیل خواهد شد و می‌توانید ارسال و دریافت پیام‌ها را ادامه دهید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

برخلاف گفتگوهای معمولی که رنگ پیام‌های شما در آن آبی است، در گفتگوهای محرمانه رنگ پیام‌ها مشکی می‌باشد.

ذکر یک نکته پیش از ادامه‌ی کار حائز اهمیت است. هنگامی که از این روش برای شروع گفتگوی محرمانه با دوستان فعلی خود استفاده می‌کنید، حفاظتی نسبت به گفتگوهای قبلی شما صورت نمی‌گیرد. در واقع، فیسبوک مسنجر گفتگوهای شما را به دو بخش مختلف تقسیم می‌کند که یکی پیام‌های غیر رمزنگاری شده‌ی قبلی، و دیگری گفتگوی محرمانه‌ی جدید است.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، پس از شروع گفتگوی محرمانه با مت، مکالمات ما در پیام رسان به دو پنجره تقسیم شده است.

فعال سازی حذف خودکار پیامها

با وجود این که در گفتگوهای محرمانه همه چیز از ارسال تصاویر تا دریافت و ارسال پیام مشابه گفتگوی معمولی است، اما ویژگی جدیدی هم اضافه شده که مانند قابلیت حذف خودکار پیام Snapchat می‌باشد.

برای استفاده از این ویژگی پس از ارسال پیام باید آیکن ساعتی که در سمت راست جعبه‌ی چت وجود دارد را لمس کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

 

بعد از این که ساعت را لمس کردید، می‌توانید از میان گزینه‌های موجود حداکثر زمان نمایش پیام را پس از اولین بازدید از آن مشخص کنید. محدوده‌ی زمانی این قابلیت از ۵ ثانیه تا ۱ روز است.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

به یاد داشته باشید که جعبه‌ی پیام به دو شکل تغییر کرده است. اول این که با یک متن قرمز زمان منقضی شدن پیام نشان داده شده و دوم هم این که آیکن ساعت رنگ شده است. علاوه بر این پس از دیده شدن پیام یک شمارشگر معکوس در کنار جعبه‌ی آن نمایش می‌یابد.

 

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

زمان انقضا تا هنگامی که آیکن ساعت را انتخاب نکنید و آن را غیرفعال ننمایید، برای همه‌ی پیام‌های آینده فعال باقی خواهد ماند.

تایید ایمنی گفتگوی محرمانه

این مرحله کاملاً اختیاری، اما جالب (یا کنجکاوانه) و (برای پارانویدی‌ها) اطمینان بخش است. اگر بخواهید می‌توانید کلید دستگاه‌های خود و مخاطبتان را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای انجام این کار باید گزینه‌ی Device Keys را انتخاب نمایید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

از این بخش می‌توانید کلیدهای دستگاه مخاطبتان را در قالب یک رشته‌ی طولانی هگزادسیمال پیدا کنید. به یاد داشته باشید که این کلیدها مختص به دستگاه (و نه فقط به حساب فیسبوک شما) هستند. یعنی با تغییر بین پیام رسان در آیفون یا آیپد (یا هر دستگاه دیگری) کلید هم همراه با دستگاه تغییر خواهد کرد.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

 

چیزی که من در بخش Your Key می‌بینم، همان چیزی است که مت به عنوان کلید من خواهد دید. با مقایسه‌ی شخصی این کلیدها می‌توانید به شکل مضاعف از ارتباط ایمن با یکدیگر مطمئن شوید. دوباره می‌گویم که به جز برای افرادی که پارانویا دارند، انجام این مرحله برای استفاده از حالت گفتگوی ایمن لازم نیست.

حدف گفتگوهای ایمن

در انتها شاید بخواهید همه یا بعضی از گفتگوهای ایمن خود را پاک کنید. برای انجام این کار دو روش وجود دارد. اول این که هر چت را به صورت جداگانه با انتخاب نام مخاطب (مشابه کاری که برای بررسی کلیدهای دستگاه انجام دادیم) و سپس لمس گزینه‌ی Delete Conversation پاک کنید.

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

روش دوم هم برای حذف همه‌ی گفتگوهای محرمانه و از طریق منویی انجام می‌شود که در ابتدای آموزش از آن استفاده کردیم. مسیر این منو در Me > Secret Conversations است که در آن جا باید گزینه‌ی Delete Secret Conversations را انتخاب کنید.

 

ارسال پیام رمز نگاری در فیس بوک

با انتخاب این گزینه همه‌ی گفتگوهای محرمانه‌ی موجود بر روی دستگاه شما حذف خواهند شد.

این روش به عنوان ساده ترین راه برای ارسال پیام امن در فیس بوک می باشد که هم اکنون از طرف گویا آی تی به طور کامل در اختیار شما قرار گرفت. شما می توانید با جستجوی راه های دیگر کاری کنید که بتوانید روش های ساده تری را برای این مورد پیدا کنید. افزونه های مرورگر ها را  دنبال کنید و از ترند های تکنولوژی روز بهره ببرید. نظر شما در مورد قابلیت رمزنگاری پیام ها چیست؟ آیا فکر می کنید وجود چنین امکانی چقدر برای سایر اپلیکیشن ها ضرورت دارد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و بعد این آموزش را جهت امن سازی ارتباطات کاربران فیس بوک، روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *