اپل می خواهد قبل از شما در خانه باشد

اپل می خواهد قبل از شما در خانه باشد
  • 1395/8/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دیوید کایسرمن، در یک اتاق خواب تاریک ، با یک پیراهن آستین بلند، کنار یک تخت شاهانه ایستاده است . او به آیپدی که در دست دارد می گوید “صبح بخیرسیری” ، و چراغ های خانه روشن می شوند و تاریکی ها از بین می روند.

گویا آی تی – در یک خانه چهارخوابه که در آلامدای کالیفرنیا واقع شده، آقای کایسرمن، مدیر بخش فناوری شرکت ساختمانی لنار (Lenar Corp)، تصویری از خانه ای که با آیفون یا آیپد کنترل می شود را برای ما ترسیم می کند.
روی گوشی ضربه بزنید، و می بینید که گزینه “بازگشت به تاریکی” AC یا DC فعال می شود. بار دیگر ضربه بزنید، و آب حمام با دمای فوق العاده ی ۱۱۰ درجه باز می شود. این عالیست! درست است؟ البته ممکن است پدر شما این شرایط را چیزی فراتر از عالی ببیند. ارزش همه اسباب و وسایل به نمایش در آمده در این خانه، ۳۰ هزار دلار بوده و بسیاری از آنها با اپلیکیشن رایگان اپل ، یعنی Homekit کار می کنند.

از آنجایی که روند فروش آیفون روندی کند است، اپل با تعداد انگشت شماری از ساختمان ساز ها همکاری کرده و این نوع آزمایش ها را انجام می دهد تا راهی برای ورود به بازار مبلمان خانگی متصل به اینترنت بیابد. این عرصه، عرصه ای نوظهور است که توجه رقبایی مانند شرکت آلفابت، گوگل و آمازون را نیز به خود جلب کرده است. تا حالا زنگ در ویدئویی دیده اید ؟
دستگاههای بی سیم تعبیه شده در خانه ها، گران هستند و وقتی به همراه خود خانه به فروش روند، فروش آنها آسانتر خواهد بود. ساختمان ساز ها، در بازار کانترهای گرانیتی و لوازم جانبی براق نیکلی، هزاران مدل را در خانه های سراسر ایالات متحده دیده اند. چرا از زنگ در ویدئویی استفاده نکنند؟
البته اپل، بر خلاف گوگل و آمازون، سخت افزارهای لازم برای اتصال خانه به اینترنت را تامین نمی کند. در عوض، اپلیکیشن HomeKit می تواند ارزش اکوسیستم iOS آن را افزایش دهد، و باعث می شود کاربران به سختی به گوشی ها و تبلت های اندرویدی تمایل پیدا کنند.
گِرِگ جاسویاک، معاون بخش بازاریابی محصولات اپل می گوید “ما می خواهیم اتوماسیون خانگی را به جریان اصلی اش وارد کنیم. بهترین جا برای شروع این کار، خانه هایی هستند که در حال ساخت اند”.
راحتی و رفاه نمایش داده شده در خانه آلامدا، ارزان به دست نمی آید. کمترین قیمت برای یک سایبان Lutron تک موتوره که با باتری کار می کند، ۳۴۹ دلار است. یا “قفل بولت صفحه نمایش لمسی” مدل Schlag را در نظر بگیرید که از راه دور هم قابل کنترل است و می توانید برای مراجعان غیرمنتظره یک کد روی آن بنویسید. این قفل ۲۰۰ دلار هزینه می برد. یک قفل بولت، که در انبار خانه نصب می شود، در هر بار استفاده به طور منظم، ۳۲ دلار هزینه دارد، و همیشه یک نفر یک کلید زیر گلدان گذاشته است.

ارتقای ۲ هزار دلاری
در منطقه فرمونت کالیفرنیا، در فاصله حدودا ۱۵ دقیقه ای مقر شرکت فیس بوک، شرکت ساختمانی KB که در لس آنجلس واقع شده، خانه اپل خود را آماده می کند. در این خانه، علاوه بر اینکه ترموستات، چراغ ها، سیستم امنیتی، قفلها، پنکه ها و سایبانها همگی به صورت خودکار هستند، با یک فرمان صوتی می توانید رنگ نور خانه را هم عوض کنید.
با کلماتی مانند “شب بخیر”، نور چراغ ها بنفش می شود. با “صبح بخیر”، به رنگ سفید در می آید.
شرکت KB دستگاههای بی سیم را به عنوان نوعی ارتقاء در سیستم فعلی به مشتریان پیشنهاد می کند. یک بسته عمومی از این ارتقاها، حدود ۲ هزار دلار هزینه دارد که به گفته کریگ له مسوری، سخنگوی این شرکت، “در مقایسه با هزینه رهن خانه ها، واقعا ناچیز است”. شرکت لنار این هزینه ها را وارد قیمت خانه هایی که می سازد، می کند. خانه آلامدا، به قیمت ۱٫۲ میلیون دلار به فروش می رسد. البته این قیمت خانه ای است که با مدل بتا ساخته شده و قیمت خانه واقعی ۳۰ هزار دلار بیشتر است. این هزینه اضافه به دلیل ابزارهای به کار رفته در آن دریافت می شود.
اپل با شرکت املاک مسکونی بروکفیلد و شرکت های ساختمانی دیگری نیز همکاری می کند. این شرکت ها از گفتن اینکه چه زمانی خانه هایشان آماده فروش می شود، خودداری می کنند.
به گزارش شرکت تحلیل استراتژی، مشتریان اپل، در سال ۲۰۱۶، ۲۴ میلیارد دلار را صرف خرید دستگاههای اتصال خانه به اینترنت کرده اند. هر چند که این مقدار فروش، در مقایسه با فروش گوشی های هوشمند ناچیز است، اما شرکت های تحقیقاتی و مشاوره ای انتظار دارند، میزان فروش دستگاههای اتصال خانه به اینترنت، تا سال ۲۰۲۰ تقریبا دوبرابر شود.
به گفته جاناتان جاو، یکی از تحلیل گران شرکت تحقیقاتی IDC، برای بسیاری از مردم خانه های متصل به اینترنت به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. نصب دستگاههای جدید در خانه های قدیمی دشوار بوده و در برخی از موارد، بی فایده به نظر می رسد. جاو به شمع بی سیمی اشاره می کند که یک روز در یک خانه دیده بود.
او می گوید ” این چیزها فقط به پیامی که کارهای ما دارد، لطمه می زند. به مردم می گوید که ما از آنها خیلی فاصله گرفته ایم. چرندیات خیلی زیادی در آن وجود دارد. آنها فقط مسائلی ضعیف هستند که واقعا بی مزه به نظر می رسند”.

لباس متصل به وای فای
حتی افرادی که این ابزارها را می فروشند، می گویند جنجال این ابزارها چیزی فراتر از واقعیت آنها بوده است. شرکت Target که در زمین ارائه تخفیف های خرد فعالیت می کند، یک سال پیش نمایشگاه خانه باز Target را در سان فرانسیسکو افتتاح کرد. خریداران، در نمونه ای از خانه های آینده قدم می زنند، و نمایش های از پیش ضبط شده ای که تصویر آنها روی مبلمان و دیوارهای اکلریک شفاف انداخته شده را تماشا می کنند.
در مهد کودک این نمایشگاه، یک کودک لباسی پوشیده که به وای فای متصل می شود. این لباس توسط شرکت Mimo تهیه شده، و بودجه آن را دانشگاه MIT تقبل کرده است. این لباس، تنفس نوزاد، دمای پوست، وضعیت خواب و بدن او را تحت نظارت قرار می دهد. وقتی کودک حرکت می کند، چراغ های خانه روشن می شوند ، صدای موسیقی آرامش بخشی از بلندگوهای بی سیم Sonos پخش می شود، و حتی به قهوه ساز طبقه پایین می گوید برای والدین این کودک که چشمانشان از بی خوابی سرخ شده، قهوه حاضر کند.
والدین خودشان قهوه دم می کنند و نوزادشان همچنان سر و صدا می کند – یا اینکه یک مانیتور کودک سنتی خریداری می کنند که قیمت کمی به اندازه ۱۹٫۹۹ دلار دارد. به گفته سخنگوی شرکت ، Target، جنا رِک، دستگاههای مربوط به اتصال خانه به اینترنت، قیمتی پنج برابر نسخه های قدیمی دارند.
“این خانه هوشمند ساخته خواهد شد، اما هنوز ساخته نشده است”. رک اضافه می کند “پذیرش این خانه ها کندتر از آنچه مردم تصور می کنند، اتفاق می افتد”.

دستگاههای نافرمان
مانند هر فناوری دیگری، در این فناوری ها نیز اشکالات، سرخوردگی ها و پیچیدگی هایی وجود دارد. مارکوس گایسلر ۴۰ ساله، خانه ۱۹۲۴ خود را با سیستم خانه های اپل تجهیز کرده و در نتیجه می تواند یکی از افرادی باشد که در تحقیقات دانشگاهی مدرسه عالی کسب و کار دانشگاه یورک کانادا شرکت دارد.
وقتی این استاد بازاریابی سوار بر خودروی بی ام و خود به سمت این خانه حرکت می کند، جی پی اس نصب شده روی تلفن همراهش به درب گاراژ اطلاع می دهد که باز شود و چراغ هایی با رنگ های مختلف و روشنایی مختلف در سراسر خانه او روشن می شوند. رنگ و روشنایی این چراغ ها به تنظیماتی که او اعمال کرده و زمانی از روز که به خانه رسیده بستگی دارند. حداقل، در سطح تئوری، آنها اینگونه کار می کنند.
گایسلر می گوید ” برخی از دستگاهها از فرمان من پیروی می کنند و برخی دیگر پیروی نمی کنند”.
سازندگان خانه ها، پیشنهاد دستگاههای هوشمندی مانند قفل ها و ترموستاتهای اتوماتیک را بیش از پنج سال پیش آغاز کردند. شرکت لنار در خانه های مدل فعلی اش، با شرکتی به نام Nexia کار می کند که یک واحد از شرکت اینگرسول – راند (Ingersoll – Rand) است.
کایسرمن امیدوار است که همکاری با اپل “اثر هاله ای” داشته باشند و در متقاعد کردن مشتریان به اینکه این خانه جدید می تواند جایگزین “بسیار خوبی” برای خانه های موجود باشد، به آنها کمک کند.

معتقدان واقعی
بدون شک، اپل به تجربه های کن بیبر دلگرم است. سال گذشته، بیبر، یک مدیر ۳۹ ساله در یک شرکت مشاوره، بعد از بازدید از یکی از خانه های هوشمند شرکت لنار که در شمال منطقه تمپای فلوریدا ساخته شده بود، آن را به قیمت ۳۵۷ هزار دلار خریداری کرد.
در این خانه، سیستم نکسیا به کار رفته، و چراغ ها به شکل اتوماتیک در شب ها کم نور می شوند که نشانه آن است که زمان رفتن به رختخواب رسیده است. وقتی همسر او، آپریل، دو ماه پیش برای زایمان به بیمارستان رفت، او در کنارش ماند و یک کد وورد موفق به یکی از دوستانش داد تا بتواند سگشان را به پیاده روی ببرد.
بیبر از زمان خرید این خانه، هزار دلار دیگر برای نصب حسگرهای دزدگیر بی سیم هزینه کرده است. این حسگر یک دوربین و چند کنترل دارد که برای تضعیف نور چراغ ها به کار رفته و بر پنکه سقفی ها و سیستم آبیاری هم نظارت دارد.
همسایه ها برای خرید خانه های هوشمند از او مشاوره می گیرند و او قصد دارد پرده های موتوری را نیز به خانه اش اضافه کند.
بیبر می گوید ” گاهی در حال تماشای فیلم هستم و ناگهان باید بلند شوم و پرده ها را بکشم. واضح است که آن لحظه اصلا دوست ندارم این کار را انجام دهم. به همین دلیل از سیستمی استفاده کرده ام که دستورهای من را بشنود و همان موقع اجرا کند”.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *