اولین ماهواره نقشه برداری از رعد و برق آماده پرواز می شود

اولین ماهواره نقشه برداری از رعد و برق آماده پرواز می شود
  • 1395/9/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

رعد و برق هایی که در زمین رخ می دهند، از فضا به گونه ای دیده می شوند که شما هرگز ندیده اید.

گویا آی تی – در ساعت ۵:۴۲ بعد از ظهر روز ۱۹ نوامبر، یک موشک اطلس V پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی ایالات متحده را به فضا پرتاب کرد. اداره ملی شرایط اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) ماهواره عملیات زیست محیطی زمین موسوم به GEOS-R را با ابزارهایی علمی پر کرده است که استفاده از آنها موجب می شود پیش بینی وضعیت آب و هوا در سراسر ایالات متحده و جهان در فضا بهبود یابد.
GEOS-R در یک مدار زمین در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. بعد از آنکه پانل های خورشیدی باز شوند، سفر این ماهواره حدود ۳٫۵ ساعت طول می کشد. این ماهواره پس از استقرار در مدار ذکر شده، نیم کره غربی زمین را هر ۱۵ دقیقه یک بار و قاره آمریکا را هر ۵ دقیقه یک بار اسکن می کند. مناطقی که شرایط آب و هوایی سختی داشته باشند، مورد توجه ویژه GEOS-R قرار گرفته و هر ۳۰ تا ۶۰ ثانیه اسکن خواهند شد.

به گفته ویلیام کوشاک، یکی از افرادی که در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا فعالیت داشته و به ساخت این ماهواره کمک کرده است، “این ماهواره اولین نقشه بردار رعد و برق است که عمل نقشه برداری را از مدار زمین- ساکن انجام می دهد”. این نقشه بردار رعد و برق، رعد و برق هایی که در داخل ابرها، از ابری به ابر دیگر، و میان ابرها و زمین در سراسر قاره آمریکا رخ می دهد را شناسایی خواهد کرد.

پیش آنکه افزایش فعالیت رعد و برقی توسط رادارها دیده شود، توفانهای تندری و توفانهای استوایی آن را نشان می دهند. به همین دلیل، GEOS-R قادر خواهد بود اطلاعات ضروری زیادی را در اختیار پیش بینی کنندگان آب و هوا قرار دهد.
در گذشته، نقشه برداران رعد و برق فقط در مدارهای زمینی خیلی کم ارتفاع قرار می گرفتند، و به هیچ وجه با چرخش زمین همگام نبودند. به گفته کوشاک “یعنی از حالا به بعد قادر خواهیم بود نظارت پیوسته و ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته داشته باشیم. در گذشته هرگز چنین امکانی نداشتیم”.

ماهواره GEOS-R به شناسایی سیگنالهایی که از هواپیماها، کشتی ها یا دستگاههای شخصی ارسال می شود نیز کمک خواهد کرد. این ماهواره قادر خواهد بود سیگنال ها را از تقریبا هر جایی در جهان دریافت کند و سپس آن را به یک تیم جستجو و نجات منعکس نماید.
GEOS-R در عین حال که نگاهش را به زمین دوخته، می تواند به جهت های دیگر هم نگاه کند. این ماهواره حسگرهای پرتوی فرابنفش و ایکس خواهد داشت که رو به خورشید دارند و به شعله های خورشیدی نگاه می کنند. این شعله ها در عملکرد جی پی اس ها دخالت دارند. ماهواره ما چند حسگر آب و هوایی مناسب برای فضا را هم با خود حمل می کند. داده هایی که با استفاده از این حسگرها جمع آوری می شود، به شناسایی خطرات احتمالی که فضانوردان و دانشمندان مستقر در فضا را تهدید می کند، کمک خواهد کرد.
GEOS-R، آخرین ماهواره از سیستم GEOS است که در حال حاضر توسط سرویس ملی آب و هوای NOAA مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *