راهنمای ایجاد ویندوز پرتابل و روش استفاده از آن

راهنمای ایجاد ویندوز پرتابل و روش استفاده از آن
  • 1395/9/20
  • زهرا معبودی
  • 0

تا کنون با خودتان فکر کرده اید چقدر خوب می شد اگر قادر بودیم ویندوز دلخواهمان را با خودمان حمل کنیم و پای هر سیستمی که می نشینیم از همان ویندوز خودمان استفاده نماییم؟ شاید به نظرتان این کار کمی نشدنی باشد، اما امروز در گویا آی تی قصد داریم نحوه انجام آن را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید.

ویندوز ۸  در نسخه Enterprise خو قابلیتی را گنجانده که به شما این امکان را می دهد تا ویندوز را بر روی دیوایس های مانند فلش USB و هارد دیسک های اکسترنال نصب نموده و به هر جا که می خواهید حمل نمایید. این قابلیت که Windows To Go نامیده می شود با کمک ابزار هایی مانند بسیار ساده تر قابل انجام است، همچنین در صورتی که به هارد دیسک های اکسترنال دسترسی ندارید می توانید از هر حافظه قابل حمل تصدیق شده ی دیگری استفاده نمایید.

برای شروع کار به ابزار های زیر نیاز داریم:

  1. دیسک ویندوز و یا Image ISO از آن، ترجیحا سعی کنید ویندوز مورد نظرتان ۸ باشد زیرا در این نسخه کاربر به سادگی می تواند ویندوز خود را در هر سیستمی به صورت پرتابل مورد استفاده قرار دهد.
  2. یک دیوایس USB، استفاده از هارد های اکسترنال به سبب سرعت بیشتر نسبت به فلش ها توصیه می شود همچنین در صورتی که دیوایس شما دارای USB 3.0 باشد به دلیل دارا بودن سرعت بالا تر مناسب تر خواهد بود.
  3. ابزار WinToUSB، این برنامه به شما در نصب راحت تر ویندوز پرتابل کمک می کند.

مرحله اول: WinToUSB را نصب کنید

windows-portable

ابتدا بایستی این نرم افزار کاربردی را از اینجا دانلود و سپس بر روی سیستم تان نصب نمایید. پس از آن دیسک و یا فایل ISO   خود را آماده نمایید.

مرحله دوم: ایجاد درایو پرتابل

windows-portable

پس از اتمام مراحل نصب WinToUSB آن را باز نموده و مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:

  1. رسانه نصب کننده را انتخاب کنید

    به منظور انتخاب فایل نصب ویندوز چه از روی CD و چه از طریق فایل ISO لازم است در پنجره زیر با انتخاب دکمه browse و رفتن به مسیر مورد نظر، فایل نصب سیستم عامل خود را انتخاب نمایید.

  2. هارد درایو را انتخاب کنید

    windows-portable

    در این بخش از شما خواسته می شود تا هارد درایو خود را پارتیشن بندی نمایید و بخش سیستمی و بوت را تعین نمایید. در هارد های USB می توانید اولین درایو را به عنوان درایو فایل های سیستمی و دومی را به منظور بوت تعیین نمایید. البته این نکته قابل توجه است که درایو ها بایستی NTFS باشند.

  3. آغاز نصب

    با انجام مراحل بالا تنها کافیست دکمه NEXT را بفشارید و در حدود ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا مراحل نصب ویندوز بر روی درایو USB شما انجام گیرد.

مرحله سوم: بوت از روی هارد پرتابل

windows-portable

با همین چند مرحله ساده شما یک ویندوز پرتابل نصب نمودید و به سادگی هم می توانید با هر سیستمی از آن استفاده نمایید. برای استفاده از این ویندوز تنها کاری که باید انجام دهید این است که هارد را به سیستم متصل نموده و سیستم را ریبوت نمایید و در مراحل بالا آمدن آن را با هارد دیسک USB خود بالا بیاورید. توجه داشته باشید در اولین استفاده از این ویندوز زمان بیشتری برای بالا آمدن آن صرف خواهد شد. دلیل این موضوع نصب درایور های مورد نیاز ویندوز است که کمی زمان بر خواهد بود. بنابراین پس از اولین بار همه چیز طبیعی خواهد بود و هیچ زمان اضافه ای نیاز نخواهید داشت.

این ترفند می تواند در بسیاری از مواقع بسیار کاربردی و مفید عمل نماید بنابراین در صورتی که آموزش این ترفند برای شما مفید بوده است نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود این مطلب کاربردی را به دیگر دوستان خود آموزش دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *