گوشی گلکسی X شرکت سامسونگ، بازار گوشی های هوشمند را متحول خواهد کرد

گوشی گلکسی X شرکت سامسونگ، بازار گوشی های هوشمند را متحول خواهد کرد
  • 1395/9/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سال آینده می تواند برای عرصه گوشی های هوشمند هم سال مهمی باشد. چرا که پیش بینی می شود در این سال چند محصول شگفت انگیز بازار را تکان دهند. یکی از آن موراد احتمال رونمایی سامسونگ از گوشی های سامسونگ سری X است.

گویا آی تی – سال آینده می تواند برای عرصه گوشی های هوشمند هم سال مهمی باشد. چرا که پیش بینی می شود در این سال چند محصول شگفت انگیز بازار را تکان دهند.
سال آینده باید منتظر چه چیز خاصی باشیم؟ بدون شک شرکت های حوزه فناوری، VR یک رسانه در حال ظهور تلقی می کنند که سخت افزارها و بازی های جدیدی به همراه دارد؛ شرکت اپل آماده شده تا خط تولید آیفون مدل Q4 را با بدنه کاملا شیشه ای و صفحه نمایش AMOLED راه اندازی کند؛ و گلکسی X سامسونگ، اولین گوشی با صفحه نمایش Super EMOLED کاملا تاشو و انعطاف پذیر است که طراحی منحصر به فردی دارد.
همه این ها چهره بازار را تغییر خواهند داد. در حالی که VR کمابیش راه خود را دوشادوش صنعت موبایل دنبال می کند، معرفی صفحه نمایش های تاشو، دنیای گوشی های هوشمند و تبلت ها را متحول خواهد کرد. انتظار می رود این صفحه نمایش ها در دو فرم عرضه شوند؛ احتمالا تبلت ها به نفع گوشی های هوشمند کنار می کشند و احتمالا با گوشی هایی مواجه می شویم که با باز کردن تای آنها عملکرد ثانویه شان به عنوان یک تبلت آشکار می شود.

اما من فکر می کنم این طرح آخر را برای بعدا نگه دارند. اگر شایعاتی که شنیده ایم درست باشد، آنچه در نیمه اول سال ۲۰۱۷ و در گوشی های گلکسی X سامسونگ خواهیم دید، دستگاهی است که به عنوان یک گوشی هوشمند طراحی شده و فقط به عنوان یک گوشی هوشمند عمل می کند. اما بهتر است انتظارات خود از گلکسی X سامسونگ را که بر اساس شایعات مختلف شکل گرفته کنار بگذارم، و دانش و مشاهدات خود در رابطه با عادات سامسونگ در تولید محصولاتش و همچنین روندی که صنعت گوشی های هوشمند طی می کند را در نظر بگیرم. شاید چند مورد از نظریه های آزمایشی و ایده های امیدوارکننده در مورد ویژگی ها و مشخصات این گوشی را نیز کنار بگذارم.

طراحی و صفحه نمایش گلکسی X سامسونگ: یک گوشی با قابلیت باز و بسته شدن (فلیپ فون)
در شایعاتی که تاکنون شنیده ایم، بارها و بارها گفته اند گلکسی X یک صفحه نمایش Super EMOLED انعطاف پذیر و تاشو دارد؛ به این ترتیب این دستگاه یک گوشی هوشمند با اندازه کامل خواهد بود که می تواند تا شود و به حالت جمع و جور تری در آید. توصیفاتی که در مورد ظاهر این گوشی شنیده ایم و طراحی های ابداعی سامسونگ که پیش از این دیده ایم، نشان می دهند ساخت این گوشی نوعی بازگشت به گوشی های فلیپ فون تاشوی دهه ۱۹۹۰ است، با این تفاوت که اکنون صفحه نمایش تاشو از نوع لمسی می باشد. البته مطمئنا ساخت این گوشی به معنی پسرفت در صنعت گوشی های هوشمند نیست؛ گوشی های تاشوی کلاسیک، دارای صفحه نمایش های کوچک، با کیفیت پایین و غیرلمسی بودند که در یک نیمه ی آنها تعبیه شده بود و از طریق یک لولا به صفحه شماره ها که در نیمه دیگر قرار داشت، متصل می شد. اما گلکسی X خیلی با آن فاصله دارد. در سراسر هر دو بخش این گوشی، یک صفحه لمسی پیوسته وجود دارد که از طریق یک مکانیسم لولایی منحصر به فرد از وسط تا می شود، و بر یکپارچگی ساختاری صفحه نمایش، کیفیت تصویر یا قابلیت لمسی آن تاثیری نخواهد داشت. این صفحه نمایش، یک پانل Super EMOLED با کیفیت مناسب خواهد بود که تخصص سامسونگ به عنوان پادشاه سرزمین صفحه نمایش ها را به رخ رقبا خواهد کشید.
وضوح تصویر این صفحه نمایش ها به چه صورت است؟ چند گزینه احتمالی در این مورد وجود دارد؛ اولا، سامسونگ نمونه های اولیه پانل های Super EMOLED انعطاف پذیر و تاشو را نمایش داده و همه دیده اند که کیفیت تصویر آن Full HD 1080p است. در نتیجه می توانیم این کیفیت را به عنوان پایه و حداقل کیفیت مورد انتظار خود از این صفحه نمایش ها در نظر بگیریم (گوشی جدید سامسونگ از این لحاظ نیز از فلیپ فون های قدیمی برتر است). از سوی دیگر، شایعاتی در این زمینه وجود دارد که گلکسی X یک پانل نمایش ۴K خواهد داشت. البته در این صورت اولین گوشی ۴K ی موجود در بازار نخواهد بود، اما این وضوح تصویر بالا فقط در چند مورد از گوشی های برتر جدید دیده شده و ممکن است بیش از اندازه ای که شرکت سامسونگ و مشتریان آن انتظار دارند، عمر باتری دستگاه را کوتاه کند. البته یک گوشی متوسط هم می تواند چنین وضوح تصویری داشته باشد، گلکسی S7 با یک صفحه نمایش QHD 2560*1440 به حیات خود ادامه می دهد که به نظر می رسد برای داشتن تصاویر بسیار واضح بیش از حدِ کافی است.
سامسونگ گلکسی X
در مورد طراحی ظاهری این گوشی، هیچ شایعه دیگری نشنیده ایم. اما، همه در انتظار یک طراحی با چهارچوب فلزی هستند که مانند سری گلکسی S7 کنونی باشد. چرا که به احتمال زیاد سامسونگ می خواهد مطمئن شود که این محصول با بقیه محصولات این شرکت انسجام خود را حفظ می کند. تا کنون به سامسونگ اثبات شده که مشتریان این شرکت از بدنه اعلا و زیبای محصولات آن لذت می برند. در مورد چیزهای دیگر هم می شود حدس و گمانهایی داشت؛ پس اجازه دهید به تخیلاتمان ادامه دهیم!
چندین تولید کننده گوشی تلفن همراه از جمله شرکت سامسونگ از اجزای “همیشه روشن” روی صفحه نمایش محصولات جدید خود استفاده کرده اند. به این ترتیب کاربران این گوشی ها می توانند هنگامی که کل صفحه نمایش روشن نیست، برخی از اطلاعات پایه مانند ساعت و تاریخ را ببینند. طبیعتا فقط زمانی که صفحه نمایش تاشوی Super EMOLED در حالت باز قرار بگیرد، می توان از چنین قابلیتی استفاده کرد. مثلا کاربر می تواند آن را در حالت “باز” قرار دهد و حالت آماده باش شبانه آن را درست مانند یک ساعت زنگ دار تنظیم کند. یک روش محتمل دیگر آن است که یک پانل کوچک کم مصرف در پشت پانل اصلی تعبیه شود که بتواند اطلاعات اولیه را در حالت خواب و زمانی که گوشی بسته است، نمایش دهد.
در این گوشی شاهد معرفی مجدد بدنه ساخته شده از فلز و شیشه گلکسی S7 هستیم که از لحاظ ضد آب و ضد گرد و غبار بودن رتبه IP را کسب کرده است. به همین دلیل، واضح است که مشتریان این گوشی را به بقیه ترجیح خواهند داد. آیا این ویژگی ها را می توان با شکل تاشوی گلکسی X ادغام کرد؟ ما هیچگونه شواهدی که حاکی از این مسئله باشد پیدا نکردیم، اما از لحاظ نظری ، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان چنین کاری را انجام داد. به احتمال زیاد تنها مسئله ای که این میان مطرح می شود، آن است که چگونه لولای به کار رفته در صحفه نمایش را می توان ضد آب ساخت، اما اگر نگاهی به گوشی گلکسی S7 بیندازیم، می بینیم این گوشی هم دارای درگاههای باز و بدون پوشش است که اجزای داخلی آن با پوشش های نانو ابعادی به صورت ضد آب در آمده اند. پس می توان گفت برای این مسئله هم راه حلی وجود دارد.

سخت افزارهای گوشی گلکسی X سامسونگ: CPU ، RAM و باتری
اینکه از کدام نوع پردازنده در گلکسی X استفاده می شود، حداقل تا حدی، به اینکه در چه زمانی از سال به بازار عرضه می شود بستگی خواهد داشت. ما تصور می کنیم سامسونگ، طبق عادت همیشگی اش، پرچم داران جدید خود را در اولین روزهای MWC 2017 ، یعنی اواخر فوریه یا اوایل مارس به معرض نمایش بگذارد؛ همان طور که در مورد گلکسی S8 هم همین کار را انجام می دهد. اما هنوز مشخص نیست؛ شاید سامسونگ آن را برای نمایش در وقتی دیگر نگه دارد. اگر این گوشی در MWC به نمایش درآید، پس می توان گفت از فناوری پردازنده های نسل بعدی استفاده نکرده است. طبق اطلاعاتی که به دست آورده ایم، پردازنده های Qualcomm Snapdragon 830 و Exynos 895 که پردازنده های نسل بعدی نامیده می شوند، در حال حاضردر هیچ محصولی یافت نمی شوند و هیچ یک از دستگاههایی که در حوالی ماه مارس ۲۰۱۷ به بازار عرضه شوند، این فناوری ها را در خود ندارد. چون اگر بخواهد در آن زمان عرضه شود، باید حداکثر تا کریسمس ساخت آن به اتمام برسد.
حدس من آن است، و البته چیزی بیش از یک حدس نیست، که سامسونگ گلکسی X را برای زمان دیگری نگه می دارد و آن را با پردازنده های نسل بعدی همراه خواهد کرد. طبق خبرهایی که اخیرا از گوشه و کنار رسیده، این شرکت قصد دارد گوشی نسل بعدی خود را با توان و قابلیت هایی استثنایی و البته قابل مقایسه با رقبایش به بازار عرضه کند. اما پردازنده های جدید، ویژگی ها و قابلیت های بسیار کمی به این گوشی ها اضافه می کنند؛ مثل حمایت بهتر از ظرفیت حافظه بالا، مودم LTE سریع تر، و فناوری دوربین پیشرفته تر. البته می توانیم با خیال راحت انتظار داشته باشیم این گوشی دارای RAM حداقل ۴ گیگابایتی باشد. البته وقتی سامسونگ گلکسی نوت ۷ را با RAM 6 گیگابایتی به بازار عرضه کرد (البته فقط به بازار چین)، انتظار می رود از این RAM در گلکسی X نیز بهره ببرد.

یکی از نگرانی های اصلی من در مورد گلکسی X و شکل و شمایل پرماجرای آن، مسئله باتری این گوشی است؛ هنوز هیچ چیزی در این مورد گفته نشده که وقتی این گوشی با ساختاری باریکتر و جمع و جور تر ساخته می شود، باید شکل و اندازه خود را با فناوری ها و قابلیت های جدید انطباق دهد، و به این ترتیب باتری آن هم باید کوچکتر شود، و وجود یک باتری کوچکتر، به معنای ذخیره انرژی کمتر است! سامسونگ این روزها از باتری هایی استفاده می کند که وقتی تحت فشار قرار می گیرند، طول عمری بسیار کارآمدتر از سایر باتری خواهند داشت، هنوز هم می توان امیدوار بود که یک باتری با اندازه معقول و مناسب در این مدل جدید تعبیه شده باشد. آیا می توانیم خوشبین باشیم و بگوییم همان باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی گلکسی S7 در این مدل هم استفاده شود؟ بیایید امیدوار باشیم!

در مورد سخت افزار این گوشی می توانم بگویم که به احتمال بسیار زیاد سامسونگ حداقل همان اسکنر اثرانگشتی که در گلکسی S7 و گلکسی نوت ۷ به کار برد را در این مدل نیز استفاده می کند، اما آیا اسکنر عنبیه گلکسی نوت ۷ را نیز در آن تعبیه خواهد کرد؟ خوب، این حسگر یک حسگر بسیار کوچک است که در پانل جلویی دستگاه قرار می گیرد… پس امکانش هست.
دوربین گلکسی X سامسونگ
همان طور که در بخش سخت افزارها ذکر کردیم، قابلیت های دوربین تا حدی به قابلیت های پردازنده SoC بستگی دارد؛ مثل ویدئو ۴K. بنابراین، باید منتظر بمانیم و ببینیم تراشه های نسل بعدی چه قابلیت هایی دارند. رک بگویم، کارهایی که سامسونگ انجام داده، نتوانسته من را زیاد تحت تاثیر قرار دهد. چرا که همان حسگرهای ۱۲MP, f/1.7, 1.205” و تجهیزات گلکسی S7 مانند ماژول OIS را به کار برده است.

شایعاتی در مورد گلکسی S8 سامسونگ که آن هم در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد، وجود دارد که می گوید یک حسگر دو دوربینی در آن تعبیه شده است؛ درست مثل گوشی های LG G5 ، Huawei P9 و آیفون ۷ پلاس. کاملا امکان دارد که گلکسی X همان دوربین گلکسی S8 را با خود به همراه داشته باشد؛ سامسونگ علاقه دارد فناوری برتر خود را میان دستگاههای مختلفش به اشتراک بگذارد. مثلا در ساخت گوشی های سری گلکسی نوت، از مشخصات مشابه سری گلکسی S استفاده کرده است. شایعاتی مطرح شده که می گوید سامسونگ، در حال طراحی یک حسگر دوربین جدید برای پرچم داران آینده خود است. این شرکت در حال حاضر از فناوری های حسگر BRITECELL و ISOCELL استفاده می کند و ما نمی دانیم که آیا حسگر جدید تحولی در فناوری های قبلی ایجاد کرده است یا خیر، همچنین نمی دانیم که آیا این حسگر بخشی از همان تنظیماتی است که با دو حسگر ایجاد شده بود یا خیر. برخی از منابع آگاه می گویند این حسگر جدید دارای دیافراگم f/1.4 روی یک حسگر ۱/۱٫۷” CMOS است که در مرتبه میان ۱۸MP و ۲۴MP قرار می گیرد. از این لحاظ، گلکسی S7 با بسیاری از هم دوره ای های خود که دارای ماژول دوربین ۱۲MP با یک دیافراگم f/1.8 و یک حسگر ۱/۲۰۵” سونی هستند، هم تراز است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *