بررسی لپ تاپ گیمینگ MSIمدل GT73VR 6RF Titan Pro

بررسی لپ تاپ گیمینگ MSIمدل GT73VR 6RF Titan Pro
  • 1395/9/28
  • زهرا معبودی
  • 0

تا همین چند سال پیش گیمرهای حرفه ای تنها ۲ راه پیش روی خود داشتند، اول خرید ابزار های مخصوص بازی مثل پلی استیشن و ایکس باکس و یا جمع کردن یک دستگاه رایانه رومیزی قدرتمند که بتواند نیاز آن ها را برای اجرای بازی های مورد علاقه شان تامین نماید. هرچند افرادی که راه دوم را در پیش می گرفتند هم زمان بیشتری صرف انتخاب قطعات با کیفیت مختلف می کردند و هم هزینه نهایی بیشتری را برای بستن یک سیستم گیمینگ مطلوب متقبل می شدند. اما مسلما هزینه برای این دسته از افراد چندان اهمیتی ندارد و بیش از هر چیزی به کیفیت و قدرت پردازنده و کارت گرافیک آن اهمیت می دهند.

با پیشرفت روز افزون لپ تاپ چند سالی است که شاهد ارائه لپ تاپ های گیمینگ قدرتمندی در سطح بازار هستیم، لپ تاپ هایی که دیگر مانند گذشته از پردازنده های گرافیکی موبایلی استفاده نمی کنند و به بهای افزایش حجم و وزن دستگاه قادر به بهرمندی از یک کارت گرافیک قوی و تمام عیار شده اند.

لپ تاپی که امروز در گویا آی تی قصد بررسی آن را داریم یک نمونه بی نظیر از کمپانی خوش نام MSI است که از یکی از قدرتمند ترین کارت گرافیک های فعلی بازار بهره می برد.  کارت گرافیک GeForce GTX 10800  بر روی این دستگاه تضمین کننده قدرت بی نظیر گرافیکی دستگاه است. این نمونه از لپ تاپ های گیمینگ کمپانی MSI هرچند بسیار لوکس و قدرتمند هستند اما قیمت بسیار بالای آن ها نیز می تواند جالب باشد. در ساخت این لپ تاپ چیزی به عنوان محدودیت معنی ندارد و این محصول قطعا یکی از برترین لپ تاپ های گیمینگ جهان است. با گویا آی تی و بررسی  مدل GT73VR همراه باشید.

سرعت، عملکرد و  باتری

GT73VR 6RF Titan Pro

قطعا مهم ترین بخش این سیستم که قدرت و عملکرد دستگاه به آن وابسته است، قطعات داخلی می باشد. در این دستگاه قدرتمند و به عنوان پردازنده مرکزی مدل لوکس و رده‌ بالای Core i7 6820HK در نظر گرفته شده که تقریبا بهترین پردازنده‌ ی مرکزی ممکن در زمان تولید این لپ‌ تاپ بوده است. به همراه این پردازنده قدرتمند شاهد ۶۴ گیگابایت رم، یک ترابایت حافظه داخلی به عنوان هارد دیسک هستیم.  اما قسمت جالب ‌تر، وجود دو حافظه ‌ی SSD از نوع M.2 PCI-E با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و با ترکیب ‌بندی RAID 0 است. قطعا می دانید که حافظه های SSD به نوبه ی خود قدرتمند و سریع هستند اما لازم است به این موضوع توجه نمایید که در زمان قرار گیری دو هارد SSD با ترکیب بندی  RAID 0 در کنار هم شما در واقع قادر خواهید بود چند صد مگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه بخوانید. بنابراین باید گفت باچنین قدرت و سرعتی شما در زمان انجام کار و بازی با این سیستم هرگز منتظر هیچ چیز نخواهید شد.  اما جالب تر از همه‌ ی این ‌ها، وجود کارت گرافیک GeForce GTX 1080 است. بله، دقیقا همان کارت گرافیک معروفی که در سریع ‌ترین کامپیوترهای رومیزی هم قرار دارد؛ بدون هیچ تغییر یا کاهش سرعتی. چنین کارت گرافیکی قادر است تمام بازی‌ ها را با نرخ فریم۳ رقمی در دقت Full HD اجرا نماید؛ بنابراین حتی اجرای جدیدترین بازی‌ ها مثل DOOM یا The Witcher III هم با حداکثر تنظیمات گرافیکی، برای این لپ ‌تاپ در حد یک شوخی خواهد بود.

GT73VR 6RF Titan Pro

وقتی صحبت از وزنی بیش از ۴ کیلوگرم باشد قطعا هیچ کاربری به حمل و نقل دستگاه فکر هم نخواهد کرد. علاوه بر این ها کسی که چنین لپ تاپی را خریداری می کند نیازی هم به حمل آن ندارد زیرا عمده مصرف آن برای بازی های بی نظیر کامپیوتری می باشد و در واقع باید گفت می تواند به عنوان یک کامپیوتر رومیزی جمع و جور از آن یاد کرد. بنابراین و با این شرایط بهروری باتری دستگاه چندان مهم به نظر نمی رسد. اما در هر صورت باید گفت این لپ تاپ هم مانند سایر لپ تاپ های گیمینگ به هیچ عنوان عملکرد دلچسبی از باتری خود نشان نمی دهد. در استفاده لپ تاپ به منظور وب گردی تنها ۳ ساعت و در مصارفی چون بازی تنها در حدود یک ساعت، باتری دستگاه پاسخگوی تامین انرژی خواهد بود. علاوه بر این ها لازم است بدانید که در زمان استفاده مستقیم از باتری عملکرد و قدرت دستگاه به شکل مشهودی کاهش می یابد.

طراحی، کیفیت ساخت و درگاه‌ ها

طراحی لپ تاپ سری GT73VR  بنا بر ادعای کمپانی ام اس آی از جت های نظامی الگو برداری نموده است. در بخش پشت یان دستگاه دو درگاه خروجی هوای بزرگ مشاهده می شود که هوای تولید شده توسط فن های بزرگ و ۲۹ پره ای را که هوای لازم برای خنک نمودن دستگاه ایجاد نموده اند خارج می کند. این سیستم خنک کننده همچنین مجهز به ۱۰ لوله انتقال حرارت نمیز می باشد که وظیفه خنک کردن دمای حاصل از فعل و انفعالات GTX 1080 را بر عهده دارد. همچنین این دستگاه با فناوری  MXM طراحی شده است که به کاربرد این امکان را می دهد تا در صورت خراب شدن تراشه برد گرافیکی بتوان آن را به سادگی تعویض نمود.

GT73VR 6RF Titan Pro

از بحث‌ های داخلی که خارج شویم، با یک بدنه‌‌ ی غول ‌پیکر و سنگین طرف هستیم. وزن ۴٫۱ کیلوگرمی و ضخامتی نزدیک به ۵ سانتی‌ متر، حتی برای یک لپ ‌تاپ ۱۷اینچی هم زیاد است. اکثر قسمت‌ های بدنه ‌ی GT73VR از پلاستیک ساخته شده است؛ ولی قاب پشت نمایشگر و فضای اطراف کیبورد، آلومینیومی است. به‌ طورکلی کیفیت ساخت لپ‌ تاپ بسیار خوب است؛ فشار وارد کردن به قسمت‌ های مختلف بدنه، به خمش و فرورفتگی منتهی نمی ‌شود. ام‌ اس ‌آی، به ‌جز درگاه‌ های USB و خروجی و ورودی ‌های صوتی، تمام درگاه‌ های GT73VR را در لبه‌ ی پشتی و بین دو دریچه ی خروجی هوا قرار داده است. این موضوع برای بازی‌کننده‌ ای که استفاده‌ ی زیادی از درگاه‌ های HDMI و شبکه نداشته و فقط با USB سروکار دارد، مزیت محسوب می ‌شود. یکی از ایرادهای GT73VR، نبود درایو نوری است، درست است که می ‌توان این مسئله را با خرید یک درایور نوری حل کرد، ولی وقتی هم‌ قیمت یک خودرو برای لپ ‌تاپ هزینه می ‌کنیم، هیچ کم ‌و کسری پذیرفته نمی ‌شود.

صفحه ‌نمایش و بلندگوها

لپ تاپ های سری Gt ام اس آی وقتی با رقم ۷ آغاز می شوند به معنی ۱۷ اینچی بودن آن هاست. نمایشگر این دستگاه از دقت ۴K  برخوردار است. هرچند این دقت برای لپ تاپ ها چندان مناسب به نظر نمی رسد اما باید گفت وجود کارت گرافیک GTX 1080 باعث شده است تا GT73VR بتواند اکثر بازی ‌های ساخته‌ شده تا به امروز را بدون هیچ مشکلی در این رزولوشن اجرا نماید. علاوه بر این ها استفاده از فناوری IPS  سبب شده است تا نه تنها رنگ ها طبیعی تر دیده شوند بلکه سبب می شود زاویه دید بی نقصی را نیز شاهد باشیم.

به دلیل دارا بودن یک نمایشگر مات شما از انعکاس نور نیز در امان خواهید بود. بنابراین شما بهترین نمایشگری را خواهید داشت که گیمر ها به آن نیاز دارند. طبق ادعای شرکت MSI، این نمایشگر ۱۰۰درصد طیف رنگ sRGB و نزدیک به ۸۰درصد طیف رنگ AdobeRGB را پوشش می ‌دهد؛ بنابراین می‌ توان GT73VR را گزینه‌ ی مناسبی برای طراحان و گرافیست ‌ها هم دانست.

GT73VR 6RF Titan Pro

در بخش جلویی دستگاه و در قسمت پایین آن دو محفظه وجود دارد که محل قرار گیری بلندگو های دستگاه است. در بخش سمت دستگاه یک ساب ووفر هم وجود دارد که در مجموع می تواند کیفیت و بلندی صدا را با صدایی بلند تامین نماید. بنابراین می توانیم این مژده را به شما بدهیم که اگر تمایلی به استفاده از بلندگوی جایگزین ندارید این بلندگو ها به تنهایی قادر به تامین صدای مورد نیاز شما هستند.

کیبورد و تاچ پد

لپ تاپ مدل GT73VR نیز مانند همه مدل های دیگر سری GT  از یک کیبورد خوش ساخت از شرکت  SteelSeries  بهره مند می باشد. چیدمان و نوع چیدن کلید ها در این مدل تغییراتی کوچک به همراه داشته که برای راحتی کار و خوش دست بودن آن انجام شده است. به عنوان مثال کلید ویندوز از بخش سمت چپ صفحه کلید حذف گردید و در مقابل فضای در نظر گرفته شده برای کلید های کنترل و شیفت بیشتر از قبل است و این مووضع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که شما تمایل به بازی های با سبک FPS  داشته باشید زیرا در این سبک بازی ها شما نیاز بیشتری به کلید های کنترل و شیفت خواهید داشت.

نحوه چیدمان کلید ها به صورت جزیره ای بوده و علاوه بر این که فضای کافی برای تحرک را به کاربر می دهد به سبب اندازه مطلوب آن ها و همچنین سر و صدایی که در زمان کلید شدن از خود تولید می کنند نه تنها برای بازی بلکه برای تایپ کردن هم مناسب به نظر می رسند. در بخش های حاشیه ای و اطراف کاربرد از یک بدنه آلومینیومی استفاده شده که به شدت مستعد جذب اثر انگشت و چربی بوده و به احتمال زیاد هر چند روز یک بار شما را مجبور به نظافت خواهد نمود.

GT73VR 6RF Titan Pro

چیزی که واضح است در لپ تاپ های گیمینگ، تاچ پد بی مصرف ترین بخش دستگاه محسوب می شود و برای انجام بازی با لپ تاپ شما قطعا نیاز به یک موس مناسب خواهید بود. اما در انجام امور دیگری به جز بازی می توان گفت عملکرد تاچ پد بسیار مناسب به نظر می رسد و سرعت و دقت کافی را دارا می باشد. علاوه بر این ها این تاچ پد قادر به پشتیبانی از چند فرمان چند لمسی نیز هست.

اپلیکیشن

GT73VR 6RF Titan Pro

یکی از جالب ترین ویژگی های این لپ تاپ دارا بودن یک اپلیکیشن بسیار کاربردی و جذاب برای مدیریت تمام و کمال GT73VR می باشد. این اپلیکیشن که برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس طراحی شده است به شما این امکان را می دهد تا از وضعیت قسمت های مختلف دستگاه به صورت لحظه ای آگاه گردید همچنین به کمک اپلیکیشن Dragon Center شما قادر هستید تا رنگ‌ های LED را تغییر دهید و همچنین سرعت فن ‌ها، حالت‌ های مختلف نمایشگر و فرکانس پردازنده را مدیریت نمایید.

جمع بندی

هرچند هزینه خرید این دستگاه تقریبا معادل یک خودرو تمام خواهد شد اما ظاهرا تیم طراحی این لپ تاپ تلاش نموده اند که هیچ محدودیتی از نظر وزنی، بزرگی، قدرت و کیفیت و حتی قیت تمام شده مانعی برای آن محسوب نگردد. در واقع شما با کنار گذاشتن سری  GT83VR هیچ رقیب دیگری برای GT73VR  نخواهید یافت و این موضوع نه تنها در دنیای لپ تاپ ها بلکه در میان کامپیوتر های رومیزی نیز صدق می کند.

با این دستگاه می توانید با خیال راحت هر بازی را اجرا نموده و اطمینان داشته باشید که نرخ فریم بازی کمتر از ۶۰ نخواهد بود. بنابراین در صورتی که با هزینه چند ده میلیونی دستگاه هیچ مشکلی ندارید باید گفت، GT73VR  بهترین لپ تاپ گیمینگ است که می توانید تهیه نمایید.

مزایا معایب
عملکرد و قدرت بی نظیر در انجام تمامی دستورات و محاسبات قیمت بسیار بالا
اتصالات و درگاه های کامل وزن و ضخامت بسیار زیاد
کیبورد عالی و با کیفیت
صفحه نمایش و بلندگوهای بی نظیر و پر قدرت
سیستم خنک کننده قوی و کم صدا

امیدواریم این بررسی بتواند به شما در شناخت این لپ تاپ گیمینگ کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

منبع: گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *