چگونه آخرین نسخه‌ی فلش را در اوبونتو نصب کنیم؟

چگونه آخرین نسخه‌ی فلش را در اوبونتو نصب کنیم؟
  • 1395/9/28
  • زهرا معبودی
  • 0

بعد از قطع پشتیبانی فلش در نسخه‌ی لینوکس فایرفاکس در سال ۲۰۱۲، ادوبی در سال ۲۰۱۶ دوباره پلاگین فلش برای فایرفاکس و دیگر مرورگرها را برای لینوکس منتشر کرد. اما اوبونتو هنوز به طور پیشفرض نسخه‌ی قدیمی فلش را نصب می‌کند.

آخرین نسخه‌ی فلش از نسخه‌های قدیمی خیلی ایمن‌تر است و لایه‌های حفاظتی اضافه‌ای برای دفاع در برابر حملات دارد. به علاوه این نسخه باید پایدارتر هم باشد. نسخه‌ی PPAPI این پلاگین برای مرورگرهای کروم و کرومیوم ویژگی‌های بیشتری مثل شتاب دهنده‌ی سه بعدی سخت‌افزاری و پشتیبانی از DRM برای ویدیوها هم دارد. به این ترتیب نصب آخرین نسخه‌ی این پلاگین ارزش وقت گذاشتن دارد. با ما همراه باشید.

نصب فلش در ابونتو

راهحل منقضی شده: نصب فلش در هنگام نصب اوبونتو

نصب فلش در ابونتو

در هنگام نصب اوبونتو گزینه‌ای تحت عنوان Install third-party software for graphics and Wi-Fi hardware, Flash, MP3 and other media وجود دارد که برای نصب فلش هم به کار می‌رود.

ولی این گزینه ایده‌آل نیست، چون نسخه‌ی قدیمی ۱۱.۲ فلش را نصب می‌کند. در زمان نگارش این مقاله آخرین نسخه‌ی فلش ۲۳ می‌باشد که در ادامه‌ی مطلب روش نصب آن توضیح داده شده است.

البته در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید فقط نسخه‌ی NPAPI نصب می‌شود. اگر می‌خواهید آخرین نسخه‌ی فلش را نصب کنید از دستورالعمل بخش بعدی استفاده کنید.

راهحل ساده: استفاده از گوگل کروم

نصب فلش در ابونتو

اگر از کاربران گوگل کروم هستید، اصلاً نیازی به نصب کردن فلش ندارید. کروم به صورت پیشفرض پلاگین فلش را در خود دارد (کروم را با کرومیوم که فلش ندارید اشتباه نگیرید). این پلاگین همراه با مرورگر به‌روز می‌شود، و در نتیجه همیشه آخرین نسخه‌ی آن را خواهید داشت. متاسفانه از آن‌جایی که پلاگین فلش کروم برای کل سیستم در نظر گرفته نشده، مرورگرهای دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

برای نصب گوگل کروم در اوبونتو، به صفحه‌ی دانلود گوگل کروم بروید، فایل .deb مربوط به سیستم‌های اوبونتو را دانلود، روی آن دو بار کلیک کنید و به اوبونتو بگویید تا آن را نصب کند.

نصب آخرین نسخهی فلش برای فایرفاکس، کرومیوم و مرورگرهای دیگر

کنونیکال نسخه‌ی جدیدتر بسته‌ی پلاگین فلش را به شما پیشنهاد می‌کند. این بسته شامل پلاگین NPAPI برای فایرفاکس و پلاگین PPAPI برای کرومیوم است، بنابراین با نصب آن فلش در همه‌ی مرورگرهای سیستم فعال می‌شود.

به محیط Dash سیستم رفته و عبارت Software را جستجو کنید. از میان نتایج ابزار Software & Updates را باز کنید.

نصب فلش در ابونتو

بر روی زبانه‌ی Other Software کلیک کرده و تیک مخزن Canonical Partners را بزنید (اگر تیک نخورده است).

در صورت لزوم گذرواژه‌ی خود را وارد کرده و سپس بر روی دکمه‌ی Close کلیک کنید. اگر این مخزن از قبل تیک خورده بود، نیازی نیست کاری بکنید.

نصب فلش در ابونتو

در یک پنجره‌ی جدید به شما گفته می‌شود که باید اطلاعات جدید مربوط به بسته‌های موجود را دانلود کنید. بر روی دکمه‌ی Reload کلیک کرده و منتظر کامل شدن فرآیند دانلود بمانید.

نصب فلش در ابونتو

زمانی که این کار تمام شد، وقت آن است تا آخرین نسخه‌ی فلش را نصب کنید. می‌توانید آن را از مرکز نرم‌افزاری اوبونتو پیدا و نصب نمایید، ولی ما پیشنهاد می‌کنیم که از روش قابل اطمینان‌تر یعنی ترمینال استفاده کنید. پس یک پنجره‌ی ترمینال باز کرده و دستور زیر را وارد نمایید:

sudo apt install adobe-flashplugin

رمزعبور خود را وارد کرده و برای موافقت کردن با فرآیند نصب حرف y را تایپ و اینتر کنید.

نصب فلش در ابونتو

اکنون پلاگین نصب می‌شود. برای استفاده از پلاگین نصب شده یک بار باید مرورگرهای خود را ببندید و آن‌ها را دوباره باز کنید.

با انجام این روش ابزار Adobe Flash Player Preferences هم نصب می‌شود. این ابزار مشابه ابزاری است که در ویندوز و مک هم وجود دارد. برای باز کردن آن، به Dash رفته و عبارت Flash را جستجو کنید. از این ابزار می‌توانید برای پیکربندی تنظیمات پلاگین فلش استفاده نمایید.

نصب فلش در ابونتو

این آموزش را روی سیستم خود تست کنید. در صورتی که برای نصب آخرین نسخه فلش روی اوبونتو تا کنون روش دیگری را در پیش گرفته اید که موفقیت آمیز بوده، آن را در بخش نظرات گویا آی تی بنویسید تا دیگر کاربران از آن به سادگی استفاده کنند. همچنین می توانید این مطلب را برای اطلاع عموم روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *