چگونه زندگی کاری و شخصی مان را ساده تر کنیم؟

چگونه زندگی کاری و شخصی مان را ساده تر کنیم؟
  • 1395/9/28
  • زهرا معبودی
  • 0

همیشه علل مختلفی وجود دارد که مانع انجام درست کارها در کمال آرامش می شود. گاهی ذاتا در برخی امور مثل برنامه ریزی موفق نیستیم و این محیط اطراف ما را با پارازیت هایی همراه می کند که تاثیر آن را رو کل زندگی خود می بینیم. اما گاهی کم کاری و نبود برنامه ریزی نیست که به ما ضربه وارد می کند. در بسیاری از اوقات، این دیگران هستند که تنش را بر سختی های زندگی کاری و شخصی ما می افزایند. مثلا یک رئیس بهانه گیر مطمئنا نمی تواند کارایی همکارانش را تضمین کند. از این رو این مقاله را در گویا آی تی تهیه کردیم تا به شما کمک کنیم، تا بتوانید تعادل بهتری در زندگی خود ایجاد کنید. با ما همراه باشید.

مهارت ۱: ایجاد تعادل در کار و زندگی

اگر به قول خودمان انقدر سرتان شلوغ است که حتی وقت این را ندارید که به آینه نگاه کنید، قطعا روحیه تان داغون می شود اما، راه حل مشکل مسلما نه اضافه کاری است و نه افزایش ساعات کاری و نه انجام کارها در خانه! گاهی باید تصمیمات غیر منطقی گرفت و کمی زندگی برای خودتان را تمرین کنید تا بتوانید به تعادل در کارها برگردید.

ساده کردن کارها

 زمانی که شما بتوانید به موازات زندگی کاری، واقعا زندگی کنید و به زندگی شخصی تان بپردازید می توانید صبر و دقت و خلاقیت و انرژی تان را افزایش دهید. شاید به همین دلیل است که کار آفرینان موفق که به زندگی شخصی و کاری شان می رسند، توانمندی های بیشتری دارند.

 به سلامت روحی و جسمی تان نگاه کنید. اگر از نظر عرف مشکل دار هستید این یعنی باید کمی هم به خودتان برگردید و کار را رها کنید، و به سلامت خود برسید. گاهی رژیم مناسب در کنار خواب و ورزش می تواند مشکل شما را به خوبی حل کند و کار را لذت بخش کند

 اگر فکر می کنید روزانه بیش از ۸ ساعت کار می کنید، حتما توجه کنید که باید به زمان متعادل خود برگردید. واقعا چرا انقدر کار می کنید؟ چرا از مردم و تفریحات گریزان هستید؟ چقدر در این باره فکر کرده اید؟ پاسخ درست به این سوالات و جهت گیری درست می تواند تعادل کافی به کار و زندگی شما برگرداند.

مهارت۲: مثل کار آفرینان کار کنید

هر چقدر هم که شرایط کاری و امورات اداری، ناراحت کننده و سخت باشد، شما می توانید در ذهن خودتان مدیر خودتان باشید و خودتان را مثل یک کار آفرین بپندارید. این می تواند روحیه شما را تغییر دهد.

 سعی کنید تا آن جا که می توانید گله های مضر از دیگران و حتی از خودتان نداشته باشید. ببینید چه چیزی شما را سر این کار نگهداشته است. واقعا چرا حاضرید این کار را ادامه دهید؟ چرا شغلتان را دوست دارید؟ گاهی فکر کردن به نقاط مثبت ماجرا می تواند تحمل مشکلات را آسان تر کند و شما را ریسک پذیر تر کند. البته ایجاد روابط درست و دوستانه در محل کار نیز به کاهش انرژی های سخت و منفی کمک می کند. راحت باشید و راحت بگذرانید. سعی کنید یک پس انداز داشته باشید تا استرس درآمد نداشته باشید.

به این فکر کنید که کارتان چقدر سود بلند مدت خواهد داشت؟ اگر به دنبال سود بلند مدت هستید می توانید مثل یک کار آفرین موفق عمل کنید و مشتریان خود را مثل چشم خود، ارزش گذاری کنید.

مهارت ۳: مهمترین فعالیت‌ها را انتخاب کنید

اگر شغل شما تک وظیفه ای نیست می توان هم به شما تبریک گفت هم تسلیت! فعالیت های تک وظیفه ای موجب می شوند که کسالت کاری زیاد شود و این می تواند به تخریب روحیه کاری و زندگی شخصی منجر شود اما اگر تک کاری هستید نظم در کارها تقریبا همیشگی است. اگر از این دسته نیستید سعی کنید نظم کاری خود را حفظ کنید و اولویت ها را مشخص کنید. ببینید کجا سودتان بیشتر است؟ همانجا اولین اولویت خود را الحاق کنید.

همیشه فهرستی از وظایف خودتان داشته باشید و سعی کنید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. کسانی که به کارشان علاقه دارند همیشه یک سر رسید اختصاصی برای برنامه ریزی صبح گاهی دارند شما چطور؟

ساده کردن کارها

 کارهای متفاوت خود را بنویسید و برای هر کدام مدت زمان انجام کار را تخمین بزنید. ببنید این کار از چه اولویتی برخوردار است و چقدر می تواند برای تان سود آفرین باشند. فعالیت های مهم تان را تعیین کنید و در انجام لذت بخش آن ها دقت داشته باشید.

  گاهی لازم است که برخی کارها را به تعویق بیندازید. بنابراین سعی کنید کمی انعطاف داشته باشید و با تعویق انداختن یک کار، اعصاب کاری خود را خرد نکنید. اگر بتوانید به طور کارا وظایف را در نظر بگیرید و انجام دهید مطمئن باشید که ساعاتی لذت بخش طی خواهید کرد که سود خوبی عایدتان خواهد کرد.

مهارت۴: زمان بسازید

چیز هایی که در اطراف ما هستند و قرار است کارمان را آسانتر کنند، در واقع از جهتی به عنوان دزد زمان و وقت با ارزش ما به شمار می آیند. تصور کنید که می خواهید ایمیلی ارسال کنید یا ایمیل خود را چک کنید. این جعبه جادویی مطمئنا می تواند ساعتی وقت شما را بگیرد چرا که گاهی باید پاسخ به ایمیل ها را در اولویت قرار دهید و گاهی هم یک ایمیل از دوستی دریافت می کنید که برای پاسخ دادن به آن باید ابتدا کلی در رویای خاطرات سپری کنید و بعد هم زمان زیادی صرف نوشتن پاسخ برای وی کنید! حالا اگر سرعت تایپ تان هم افتضاح است که دیگر باید خیلی اوضاع به هم بریزد.

چاره این است که فعالیت ها و ابزارهای زمان خور خود را شناسایی کنید و وقتی به آن ها اختصاص دهید و از این زمان فراتر نروید.

 بهترین کار این است که ۱ ساعت اول کاری روزانه تان را هرگز به ایمیل ها اختصاص ندهید. پاسخ دادن به ایمیل ها را به عنوان بخش تفریحی کار خود قلمداد کنید و زمانی که در حال نوشیدن چای هستید آن را بررسی کنید.

هرگز برای کاهش زمان سوخته، چند کار را با هم انجام ندهید. تجربه ثابت کرده که در چنین شرایطی به دلیل عدم تمرکز اشتباهات زیاد تر است و از طرفی زمان سوخته بیشتری خواهید داشت.

زمان خود را به تایم های متوسط و کاربردی تقسیم کنید و به هر کدام از کارها زمان خاص خود را نسبت دهید. افراط و تفریط در این مورد می تواند زندگی کاری تان را خراب کند.

ساده کردن کارها

مهارت ۵:  منتظر غیر منتظره ها باشید

همیشه خود را برای رویارویی با اتفاقات آماده کنید. برای مثال ممکن است روزی دستگاه پرینرتان خراب شود و یا اینکه اینترنت منطقه تان قطع شود برای چنین اوقاتی می توانید کارها را جایگزین کنید و با روحیه ای آرام به کارهای تان برسید.

به نظر شما حوادث غیر منتظره کاری چه چیزهایی هستند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و از تجربیات کاری وزندگی تان و ایجاد تعادل بین این دو با ما صحبت کنید. همچنین برای افزایش بهره وری دوستان خود در کار و زندگی این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *