چگونه استرس های محیط کار را کاهش دهیم؟

چگونه استرس های محیط کار را کاهش دهیم؟
  • 1395/9/14
  • زهرا معبودی
  • 0

همیشه فراموش می کنیم که کار کردن برای لذت و زندگی ساخته شده نه اینکه بخواهیم خودمان را فدای کارمان کنیم. اما این موضوع متاسفانه به گونه ای دیگر در زندگی مردم نمود پیدا کرده است. استرس ها و اضطراب های زندگی مردم، کم و بیش، به صورت خود کار افزایش پیدا می کنند اما این موضوع اضطراب کاری خود نوعی معضل دیگری است.

بسیاری از ما ها فکر می کنیم که با کار کردن سخت و شدید می توانیم موفق شویم درحالی که این موضوع در برخی شرایط کاملا عکس عمل می کند.

حالا فرض می کنیم شما با موضوع استرس در محل کار روبرو هستید برای این که از شدت ماجرا کم کنید بیایید این چند توصیه گویا آی تی را دنبال کنید:

تمرین اول: کارهای روزانه برای هفته ی خود را مشخص کنید

هرگز فکر خود را بر روی کارهای ماه های آینده متمرکز نکنید. دقت داشته باشید که برنامه ریزی شما باید برای همین یک هفته انجام شود. بنابراین به موضوع کار خود برای ۱ هفته جاری در نظر بگیرید و با توجه به این که اهدافی خاص دارید برای ۱ هفته مورد نظر برنامه ریزی کنید. بعد از این شروع کنید و کارهای هر روز خود را برای هر روز این یک هفته برنامه ریزی کنید و لیست بندی کنید. بنویسید که چقدر برای انجام هر کار نیاز به زمان دارید و تجربه تان در انجام بهتر این کار ها به شما چه پیشنهادی می دهد؟ چه زمانی می توانید آن را در نهایت شادابی و لذت انجام دهید؟

کاهش استرس محیط کار

تمرین دوم: بهترین استفاده از الان در زندگی تان چیست؟

بیایید لیستی مشخص کنید که می توانید در زمان حالتان انجام دهید. چطوری می توانید از زمان تان بهترین و کارا ترین استفاده را ببرید؟ این می تواند روند کاری تان را حسابی تغییر دهد.

تمرین سوم: کمک گرفتن از هم نوعان و دیگران

حتی اگر در شرایط خاص مثل محل کار و زندگی شخصی تکیه گاه بسیاری از افراد هستید، سعی کنید خودتان را محدود و در شرایطی قرار ندهید که نتوانید از دیگران کمک بگیرید. شما هر چقدر هم که قدرتمند باشید برای مدیریت کارهایتان به دیگران نیاز دارید. همیشه از خودتان بپرسید چه کسی می تواند کار من را بهتر انجام دهد یا در انجام بهتر کارها به من کمک کند؟ این فرد یا افراد را بیابید و به خوبی در کنار هم کار را به انجام برسانید. اینگونه می توانید از استرس کارهایتان حسابی کم کنید.

کاهش استرس محیط کار

 تمرین چهارم: روی چه اموری کنترل بیشتری دارید؟

دقت کنید که در زندگی کاری تان و در ساعاتی که اختصاص به این کار دارد وقتتان را صرف چه اموری می کنید؟ آیا بیشترین انرژی تان صرف کارهای سخت و بدون پیشرفت می شود؟ در این باره لیستی تهیه کنید و برای برخورد بهتر و بهینه تر با آن راهی بیابید.

تمرین پنجم: به سلامتی تان اهمیت دهید

استرس می تواند حال روحی و جسمی تان را بد کند. بنابراین به سلامتی تان اهمیت دهید و اضطراب را از خود دور کنید. انتخاب هایی که در زمینه امور روزانه و کاری تان دارید تا حد زیادی می تواند به شما کمک کند تا استرس تان را مدیریت کنید. اگر برنامه های ورزشی را در کار خود بگنجانید می توانید راحت تر این موضوع را حل کنید و به سلامتی تان کمک کنید.

کاهش استرس محیط کار

تمرین ششم: با یک مشاور یا همراه یا شنونده موثر صحبت کنید

گاهی ما می دانیم مشکلات پیرامون مان چیست اما گاهی لازم است که این مشکلات را با دیگران که آگاهی بیشتری دارند نیز در میان بگذاریم تا بتوانیم یک نتیجه عالی تر و موثر تر بگیریم. یک مشاور و یا شنونده خوب به ما کمک می کند که بتوانیم به بهترین شکل ابعاد مختلف قضیه را وارسی کنیم و به نتایج بهتری برسیم. گاهی یک دوست دلسوز و آگاه می تواند نقش بسیار موثری برای ما ایفا کند.

کاهش استرس محیط کار

بدین صورت می توانید تا حد زیادی امور روزانه و کاری تان را مدیریت کنید و به جای اینکه این امور بر شما اشراف پیدا کنند و سلامتی و روح تان را کدر کنند، خودتان دست به کار شوید و آن ها را به چنگ آورده و تربیت کنید.

به هر حال اگر شما نیز تا کنون با استرس ناشی از کار روبرو بوده اید، و اقدامات سازنده ای انجام داده اید آن را با ما در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی به بهبود عملکرد دیگران کمک کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *