بررسی هدست بلوتوثی Sony Xperia Ear

بررسی هدست بلوتوثی Sony Xperia Ear
  • 1395/10/8
  • زهرا معبودی
  • 0

معرفی

اولین دستگاهی که حدود شش سال پیش مورد بررسی قرار دادم، هدست بلوتوثی بود که برای برقراری تماس‌های تلفنی به کار می‌رفت، اما نمی‌توانست کار دیگری بکند. با گذشت زمان حالا به جایی رسیده‌ایم که مقایسه‌ی آن هدست‌های بلوتوث با Xperia Ear مثل مقایسه‌ی تلفن لیوانی و آخرین نسل از تلفن‌های هوشمند پرچمدار است. یا به عبارت دیگر Xperia Ear می‌تواند کارهایی بکند که خیلی فراتر از گرفتن یک تماس ساده می‌باشد.

Xperia Ear طراحی شده تا دستیار شخصی شما باشد؛ دستیاری که برنامه ی زمانی شما را می‌داند، به پرسش‌هایتان پاسخ می‌دهد، شما را در هنگام پیاده‌روی یا رانندگی راهنمایی می‌کند و تماس‌ها و ارتباطات نوشتاری‌تان را هم مدیریت می‌کند. با کمک این دستیار به راحتی می‌توانید با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنید، بدون این که نیاز باشد تا به دفعات زیاد موبایل خود را از جیب‌تان درآورید. این‌ها انتظاراتی است که از Xperia Ear داریم، ولی آیا این دستگاه آن قدر خوب هست که ارزش ۲۰۰ دلار پول را داشته باشد؟ من یک هفته از آن استفاده کردم تا پاسخ سوال را بدانم.

چه چیزی در جعبه است؟

  • هدست Xperia Ear سونی
  • کیس باتری برای شارژ و حمل
  • قالب‌های گوش کوچک، متوسط و بزرگ
  • پایه‌های هدست کوچک، متوسط و بزرگ
  • دفترچه‌ی راهنما و برگه‌ها دیگر

طراحی و راحتی

sony-xperia-ear-bluetooth-headset-review-026

Xperia Ear کوچک و سبک است و طوری طراحی شده تا بر اساس آناتومی لاله‌ی گوش باشد، بنابراین به خوبی در گوش قرار گرفته و همان جا می‌ماند. به علاوه با توجه به این که سونی اندازه‌های مختلف قالب گوش و پایه‌ی هدست را در جعبه‌ی دستگاه قرار داده، می‌توانید بهترین ترکیب ممکن را برای گوش خود پیدا کنید. من از پایه‌ی هدست متوسط استفاده کردم و در هنگام تست هم هیچ وقت هدست‌ها اتفاقی از گوشم نیفتاد. مضاف بر این، به دلیل این که دستگاه مجزا و فاقد جذابیت است، از دید عموم توجه چندانی جلب نمی‌کند.

با وجود این که استفاده‌ی طولانی مدت از Xperia Ear خیلی راحت نبود، اما شکل یا اندازه‌ی آن نقشی در این قضیه نداشت. هنگامی که از قالب بزرگ هدست استفاده کنید، متوجه می‌شوید که عملاً نسبت به دنیای بیرون کر شده‌اید. این مسئله گیج‌کننده و رنج‌آور است، و باعث می‌شود که صدای فرد درون گوشش بپیچد. راه‌حل این مشکل این است که از قالب کوچک‌تری استفاده کنید که تمام مجرای گوش را مسدود نکند. ولی استفاده از این قالب‌های کوچک به خوبی قالب‌های بزرگ نیست. سرانجام عادت کردم که کل روز از این هدست استفاده کنم، اما نمی‌توانم بگویم که اوقات خوبی داشتم. ولی از آن جایی که شکل گوش هر فرد متفاوت است، ممکن است تجربه‌ی شما با من فرق بکند. شاید اندازه‌ی هدست برای گوش شما مناسب‌تر از گوش من باشد.

Xperia Ear یک دکمه‌ی فیزیکی هم دارد که اگرچه وجود آن چندان مشخص نیست، ولی اگر هدست را لمس کنید پیدا کردن آن خیلی مشکل نخواهد بود. از این دکمه برای ارتباط با هدست استفاده می‌شود؛ یعنی یک بار فشار دادن آن دستیار صوتی را در حالت گوش دادن قرار می‌دهد، می‌توانید هدست را طوری تنظیم کنید تا با فشار طولانی دکمه وظیفه‌ای خاص مثل فعال کردن Google Now یا تماس با یک مخاطب مشخص اجرا شود.

در کنار این دکمه یک LED چند رنگ قرار دارد که وضعیت کلی دستگاه را نشان می‌دهد. نگران نباشید، این چراغ هر پنج ثانیه چشمک نمی‌زند تا به شکل اذیت کننده‌ای جلب توجه کند. LED فقط زمانی روشن می‌شود که Xperia Ear در حالت جفت شدن با یک دستگاه یا صحبت با شما باشد، و زمانی که شارژ هدست تمام شده باشد هم یک نور سبز روشن می‌شود.

 

تجربهی کاربری و عملکرد

sony-xperia-ear-bluetooth-headset-review-026

من Xperia Ear را با Xperia XZ سونی که جدیدترین پرچمدار اندرویدی این شرکت است جفت کردم. سپس گوگل پلی را باز کردم تا اپلیکیشن همراه Xperia Ear را نصب کنم. برای استفاده از آخرین ویژگی‌های این دستگاه باید جدیدترین نسخه‌ی اپلیکیشن مربوطه را داشته باشید. کل فرآیند نصب خیلی سرراست بود و حدوداً ۱۵ دقیقه طول کشید. دانلود یک بسته‌ی صوتی و آخرین فرم‌ور Ear هم جزوی از این فرآیند بود.

البته به یاد داشته باشید که Xperia Ear با سایر دستگاه‌های اندرویدی که ساخته‌ی شرکت سونی نباشند هم کار می‌کند، منتهی این دستگاه‌ها حداقل باید مجهز به اندروید ۴.۴ یا کیت‌کت باشند. صاحبان آیفون هم می‌توانند از این هدست استفاده کنند، ولی در این صورت امکان استفاده از دستیار سونی وجود نخواهد داشت. اگر پس از جفت شدن با آیفون، دکمه‌ی روی هدست را فشار دهید، در عوض سیری اجرا می‌شود که به عنوان یک جایگزین خیلی هم بد نیست.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چه کارهایی می‌توانیم با دستیار سونی انجام دهیم و این دستیار چقدر موفق است؟ در ابتدا باید بگوییم که Xperia Ear قادر به اجرای دستورات اساسی مثل گرفتن تماس و فرستادن پیامک یا تنظیم هشدار ساعت و تایمر می‌باشد. این دستیار صوتی به خوبی توانست نام مخاطبان من را شناسایی کرده و دستوراتی که ممکن است بگویم را تفسیر کند. علاوه بر این می‌تواند به تقویم شما قرار ملاقات جدید اضافه کند و بدون مشکل برنامه‌ی زمانی‌تان را بررسی کند.

به علاوه، عملکرد Xperia Ear به قلمرو اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم کشیده می‌شود؛ یعنی همه‌ی ایمیل‌ها یا پیام‌های دریافت شده در فیسبوک، واتس‌اپ، Hangouts یا توئیتر را هم می‌توانید با کمک دستیار سونی بخوانید (اکثر پیام‌رسان‌های انگلیسی زبان در این دستیار پشتیبانی می‌شود). همچنین می‌توانید در ویکی‌پدیا به دنبال مطالب موردنظر خود بگردید و یا از گوگل مپس درخواست مسیریابی داشته باشید. یکی از ویژگی‌های هوشمندانه‌ی آن می‌تواند این باشد که بلافاصله پس از گذاشتن هدست در داخل گوش یک سری اطلاعات به شما ارائه شود. سپس با خارج کردن آن از گوش، به حالت بی‌صدا برود. علاوه بر این هدست می‌تواند حرکات سر را هم به عنوان Yes یا No شناسایی کند تا در هنگامی که نیاز به تایید شما وجود دارد، لازم نباشد چیزی بگویید.

و حالا چند مورد از معایب دستیار سونی را بگوییم. اول این که صدای دیجیتالی که در این دستیار صوتی استفاده شده به اندازه‌ی Google Now یا سیری واضح نیست. در هنگام خواندن ایمیل، با توجه به این که صدای دستیار سونی خیلی روان نیست، ممکن است نتوانید به درستی پیام را درک کنید. در وهله‌ی دوم، بعضی از کارها هنوز جای پیشرفت زیادی دارند. مثلاً وقتی از او می‌خواهیم تا ما را به یک مقصد مشخص هدایت کند، مسیر حرکت فقط بر روی موبایل نمایش داده می‌شود. مسیریابی تا زمانی که گوشی را از جیب خود در نیاورید و آن را در گوگل مپس تایید نکردید شروع نمی‌شود. همچنین با وجود این که به محض دریافت پیام در اپ‌های شخص ثالث می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید، ولی به جز قالب‌های متنی معمول نمی‌توانید پیام جدیدی بفرستید. و بدتر از همه‌ی این‌ها، نمی‌توانید از او بخواهید تا صدا را زیاد یا کم کند. نمی‌توانید به او بگویید تا آخرین پیام دریافتی را بخواند. و من هم هیچ وقت موفق نشدم تا هشدار یا یادآوری‌ای تنظیم کنم که از یک ساعت آینده جلوتر باشد. صرفا جهت اطلاع باید گفت که سیری و Google Now اکنون به سادگی قادر به اجرای چنین دستوراتی هستند.

sony-xperia-ear-bluetooth-headset-review-026

با وجود این که آرزو داشتم که همه‌ی مشکلات دستگاه به همین موارد ختم شود ولی چنین نیست. برای مثال گفتگوی من و Xperia Ear را بخوانید؛ در این گفتگو سعی دارم یک پیامک بفرستم:

من: *دکمه‌ی روی دستگاه را فشار می‌دهم تا دستیار صوتی فعال شود*

Xperia Ear: گوش می‌کنم… *صدای بوق* (در حقیقت Ear بعد از صدای بوق شروع به گوش دادن می‌کند، پس باید منتظر بوق بمانید)

من: Send a text message to Victor Hristov Mobile: “This is a test” یعنی «یک پیامک به موبایل Victor Hristov بفرست با این متن: این یک آزمایش است.»

Xperia Ear: آیا می‌خواهید به موبایل Victor Hristov پیامک بفرستید؟

من: بله

Xperia Ear: آیا می‌خواهید پیام شما چنین باشد: mobile this is a؟

من: نه

Xperia Ear: پیام‌تان چیست؟

من: This is a test

Xperia Ear: آیا می‌خواهید پیام شما چنین باشد: This is a test؟

من: بله

Xperia Ear: پیام شما به موبایل Victor Hristov ارسال شد.

و اما انجام همین کار با استفاده از Google Now:

من: *Google Now را فعال می‌کنم*

Google Now: *دو بار صدای بوق*

من: Send a text message to Victor Hristov Mobile: “This is a test, comma, probably the last one, smiley face” یعنی «یک پیامک برای موبایل Victor Hristov با این متن بفرست: این یک آزمایش است، ویرگول، احتمالاً آخرینش، شکلک خندان»

Google Now: پیام شما چنین است: This is a test, probably the last one 🙂 می‌خواهید پیام ارسال شود یا ویرایش؟

من: ارسال

Google Now: بسیار خوب، پیام ارسال شد.

البته شما مجبور نیستید تا فقط از دستیار سونی استفاده کنید، و می‌توانید تاییدیه‌های عملیاتی را غیرفعال نمایید. به علاوه شاید بتوانید Xperia Ear را طوری پیکربندی کنید که با نگه داشتن دکمه‌ی روی بدنه Google Now اجرا شود. البته با چنین کاری، باز هم نوتیفیکیشن‌های کلامی از طریق راه‌حل سونی اعلام می‌شوند، ولی به هر حال قادر به دسترسی به Google Now و دستورات پیچیده‌تر خواهید بود.

کیفیت صدا و اتصال

اگرچه که Xperia Ear سونی یک محصول رده بالاست، ولی کیفیت صدا در حین تماس‌های صوتی معمولی در بهترین حالت متوسط است. این دستگاه به لطف قرار گیری محکم در مجرای گوش، به خوبی نویز پس‌زمینه را از بین می‌برد، اما صداهایی که از گوشی‌ها تولید می‌شود دیجیتالی شده و غیرطبیعی می‌شود. در طرف دیگر قضیه، چند نفر از کسانی که با آن‌ها صحبت کردم می‌گفتند که صدای من خفه شده که البته با توجه به فاصله‌ی زیاد بین دهان و میکروفن دستگاه طبیعی به نظر می‌رسد. نکته‌ی بدتر صدای بوق و وزوز مداومی است که چه در هنگام تماس و چه در زمان صحبت کردن با دستیار سونی در پس‌زمینه وجود دارد.

اما هنگامی که به فایل‌های رسانه‌ای مثل موسیقی گوش می‌کنم، کیفیت صدا واقعاً خوب است. من اغلب زمانی از Xperia Ear استفاده کردم که می‌خواستم بدون مزاحمت ویدیوهای یوتیوب را تماشا کنم. به علاوه به راحتی می‌توانید از این دستگاه برای چت کردن در اپلیکیشن‌هایی مثل اسکایپ یا پیام‌رسان فیسبوک هم استفاده کنید.

Xperia Ear با استفاده از بلوتوث ۴.۱ به دستگاه‌ها وصل می‌شود و به طور معمول اگر چیزی در بین راه نباشد، حتی در فاصله‌های ۱۰ تا ۱۲ متری هم یک ارتباط قوی برقرار می‌سازد. ولی من در طول آزمایشاتم در فاصله‌های خیلی نزدیک‌تر هم چندین بار به مشکل خوردم؛ که حتی بعضی اوقات گوشی داخل جیبم بود. علاوه بر این اتصال Xperia Ear چند بار هم خود به خود قطع شد که دلیل آن را نفهمیدم.

عمر باتری

مطابق با گفته‌های سونی زمان باتری این دستگاه در هنگام گفتگو ۴ ساعت است که بد نیست. به هر حال این مقدار برای راه انداختن کار بسیاری از مردم کافی است. البته میزان استفاده بسته به این که نحوه‌ی استفاده‌ی شما از Xperia Ear چگونه باشد ممکن است فرق بکند. در مورد من، با توجه به گوش دادن به موسیقی، پادکست و ویدیوهای یوتیوب، این مقدار کمتر از ۳ ساعت بود.

کاربران پرمصرف بهتر است کیس کوچک، سبک و راحت دستگاه را همراه داشته باشند تا میزان شارژ دستگاهشان در عمل سه برابر شود. این کیس می‌تواند تا ۳ بار هدست شما را به صورت کامل شارژ کند؛ که هر شارژ کامل هدست حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که کیس دستگاه تنها وسیله برای شارژ کردن هدست‌هاست، پس مراقب آن باشید.

نکته‌ی دیگر این که خود کیس به وسیله‌ی اتصال microUSB شارژ می‌شود، اما چنین کابلی درون جعبه قرار داده نشده است. هیچ شارژی برای پریز برق هم وجود ندارد. این قضیه در ابتدا کمی عجیب است، ولی با توجه به فراگیر بودن کابل‌های microUSB فکر می‌کنم که دیگر امروز همه حداقل یک نمونه از این کابل‌ها در اختیار دارند. با این حال از یک دستگاه ۲۰۰ دلاری انتظار می‌رود که لوازم جانبی کاملی داشته باشد.

جمع بندی

سونی در ساخت محصولات فوق العاده بی‌تجربه نیست. این شرکت ابتدا واکمن و پلی استیشن را به جهان معرفی کرد، بعد دوربین‌های دیجیتال و تلویزیون‌های شاخص را تولید نمود، و اکنون از سنسورهای تصویربرداری آن در اکثر تلفن‌های هوشمند موجود در بازار استفاده می‌شود.

افسوس که Xperia Ear سونی در بسیاری از زمینه‌ها ناامید کننده است. این دستگاه به عنوان یک هدست بلوتوث کیفیت صدای متوسطی در تماس‌های تلفنی دارد، و مشکل قطع و وصل شدن ارتباط با موبایل هم یکی از چیزهایی است که می‌تواند پرچم قرمز بزرگی برای اعتماد به این دستگاه باشد. راه‌حل سونی به عنوان یک دستیار شخصی کمی محدود و نپخته به نظر می‌رسد، چرا که در مقایسه با Google Now یا سیری چیز خاصی برای عرضه ندارد. به علاوه، مطمئنم که اکثر مردم در استفاده از دستورات صوتی از طریق هدست بلوتوث در محیط‌های عمومی حس خوبی نخواهند داشت.

البته Xperia Ear خوبی‌های مخصوص به خود را دارد. مثلاً می‌تواند اخبار، شرایط جوی و برخی از پیام‌های سریعی که دریافت کرده‌اید را به اطلاع شما برساند. ولی آیا این هدست تجمل‌گرایانه ۲۰۰ دلار می‌ارزد؟ فکر نمی‌کنم.

مزایا

قرارگیری محکم و امن در گوش

این دستگاه از نظر فنی برای تماس‌ها، شنیدن موسیقی و چت‌های صوتی/ویدیویی اپ‌های شخص ثالث کاربرد دارد

کیس قابل حمل راحت است و شارژ خوبی نگه می‌دارد

سرعت سریع شارژ از صفر تا صد

معایب

دستیار سونی نیاز به پیشرفت زیادی دارد

مشکلات گاه و بیگاهی در ارتباط وجود دارد

عدم وجود کابل شارژر در جعبه

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *