راهنمای کاربردی استفاده از macOS

راهنمای کاربردی استفاده از macOS
  • 1395/10/13
  • زهرا معبودی
  • 0

در سیستم عامل مک کارها را با روش های بسیار زیادی می توان به انجام رساند. در این مطلب قصد داریم راهنمایی از روش های کار در مک به صورت منتخب برایتان ارائه دهیم. با گویا آی تی و یک راهنمای کاربردی همراه باشید.

command-space

به منظور دسترسی سریع به بخش جستجو در سیستم عامل مک می توانید از دکمه command-space استفاده نمایید. فشردن این دکمه شما را مستقیما به بخش جستجو هدایت خواهد کرد.

تبدیل سریع

Spotlight  ابزاری است که می تواند تبدیلات مختلف عددی را به سرعت برای شما انجام دهد. استفاده از این ابزار بسیار ساده بوده و تنها نیاز است عدد مورد نظر خود را در بخش مربوطه تایپ نمایید. البته توجه به این نکته ضروری است که برخی تبدیلات خاص مانند تبدیل ارز تنها در زمان آنلاین بودن سیستم قابل انجام خواهند بود.

اسکرین شات

بسیار پیش می آید که نیاز داشته باشید از تمام صفحه نمایش و یا بخشی از آن عکس بگیرید. برای این منظور تنها کافی است با فشردن همزمان کلید های Command + Shift 4 و سپس انتخاب منطقه مورد نظر توسط ماوس (با نشانگر ماوس بر روی منطقه مورد نظر که می ‌خواهید از آن عکس بگیرید چهار چوبی را تعیین کنید) از بخش مورد نظر عکس بگیرید. همچنین برای گرفتن اسکرین شات از یک پنجره بخصوص کافی است کلید های Command-Shift-4+Space را به طور همزمان بفشارید.

خروجی تصویر

تصویری را با Preview باز کنید اما اگر می‌خواهید با فرمتی دیگر تصویرتان را داشته باشید و زمانی که دستور Export (خروجی) را می ‌دهید و فرمت مورد نظر در لیست نیست باید چه کرد؟ مشکلی نیست, فقط با پایین نگه داشتن کلید آپشن زمانی که روی لیست کشویی فرمت می‌زنید گزینه مورد نظر برای تنظیم خروجی جدید تصویر را خواهید یافت.

شکل‌ ها (فرم‌ ها)

آیا از این که در زمان پر کردن فرم ها سیستم شما با دقت میان آن ها حرکت نمی کند کلافه می شوید؟ نگران نباشید. کافی است به بخش تنظیمات مراجعه نموده و گزینه صفحه کلید را انتخاب نمایید. در این بخش لازم است بر روی تمام دکمه های درایو برای دسترسی صفحه کلید کلیک نمایید.

صفحه نمایش تقسیم شده

macOS

اگر تمایل دارید پنجره صفحه نمایش را به دو بخش تنظیم نمایید کافی است کلید تنظیم کننده صفحه را پایین نگه دارید. با این کار صفحه نمایش شما به دو بخش تنظیم شده و دو پنجره مجزا برای کار خواهید داشت.

نمایش دادن

در هنگام کار با اسناد در سیستم عامل مک در صورتی که تمایل به استفاده از یک پوشه خاص را داشته باشید می توانید با فشردن کلید F3 تمامی پنجره های باز را مینی مایز نموده و با سرعت هرچه تمام تر به پوشه دلخواه خود دسترسی یابید.

صدا

با فشردن هم زمان دکمه های  Shift + Option می توانید تغییرات بالابردن یا پایین آوردن میزان صدا را به سادگی انجام دهید. همچنین با استفاده از کلید های مشابه صفحه کلید می توانید تنظیمات مربوط به نور را نیز اعمال نمایید.

تغییر نام سریع

در صورتی که قصد دارید تعداد زیادی از فایل ها را تغییر نام دهید تنها نیاز است با انتخاب همه آن ها و راست کلیک بر روی یکی و انتخاب گزینه Rename نام دلخواه را وارد نموده و سپس اعداد مورد نظر را برای آن ها تعیین نمایید.

بستن اجباری برنامه

گاهی پیش می آید که سیستم با مشکل دچار شده و یا به هر دلیل دیگری شما قادر به بستن یک برنامه خاص نیستید. در چنین مواقعی چه باید کرد؟ تنها کافی است دکمه های ترکیبی Cmd + Option + Esc را به طور هم زمان بفشارید و سپس برنامه مورد نظر را به صورت اجیاری ببندید.

کار سریع تر

اگر می خواهید فایل کار مورد نظرتان را به صورت سریع بین تمامی فایل‌ها بیابید برای چه پنجره finder جدیدی را راه اندازی کنید نمایش  Sidebar را انتخاب کنید و فقط فایل کارتان را به Sidebar درگ کنید. حالا می ‌توانید به سرعت فایل ‌های جدیدی را به فایل کارتان عملی کنید یا می ‌توانید آن را به سمت راست داک برای دسترسی سریع ‌تر درگ کنید.

به کارگیری Command

دکمه Command کاربرد های بیشماری در سیستم عامل مک داراست. به عنوان مثال می توانید با استفاده از کلید های ترکیبی Command و Tab بین پنجره ها سوییچ نمایید و یا با استفاده از کلید Q به همراه دکمه Command برنامه ای را ترک کنید. سعی کنید با استفاده از Command در منوی نواری با بازکردن دیگر ویژگی ‌های آن استفاده بهینه ‌ای داشته باشید.

سر قلم منو

بسیاری از آیکون ‌های منو در macOS سیرا را می ‌توان به این طرف و آن طرف حرکت داد. برای انجام دادن این کار کافی است روی آیکون مورد نظر کلیک کرده و به طور همزمان با آن نیز کلید Command را نگه دارید فقط مراقب باشید آن را داخل منو نواری نکشید.

سکوت

با فشردن کلید آپشن و کلید بر روی آیکون نوتیفیکیشن در بخش بالا و سمت راست می توانید آیکون خاکستری رنگ تغییرات را مشاهده نمایید. در این بخش با فعال نمودن گزینه Do Not Disturb نوتیفیکیشن ها و اعلان های دریافتی را تا زمان غیرفعال نمودن مجدد این گزینه خاموش خواهید نمود.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *