در شب وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ دانشجویان دانشگاه آزاد مدیون تلگرام شدند

در شب وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ دانشجویان دانشگاه آزاد مدیون تلگرام شدند
  • 1395/10/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

همانطور که در اخبار با خبر شدید، روز گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی دعوت حق را لبیک گفته و به دیار حق شتافتند. اما نقش شبکه های اجتماعی در پوشش و اطلاع رسانی این واقعه بسیار پر رنگ تر از آنچه تصور می شد، بود.

گویا آی تی – روز گذشته پس از عود عارضه قلبی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و اعزام ایشان به بیمارستان، بلافاصله بسیاری از شبکه های اجتماعی فعال شده و قبل از صدا و سیما و حتی بسیاری از خبرگزاری های معتبر و معروف به پوشش این خبر پرداختند و ساعاتی پس از فوت مرحوم نیز این تلگرام و کانالهای تلگرامی بودند که جلوتر از بسیاری از رسانه های خبری داخلی، پیشتاز در اطلاعرسانی به موقع و دقیق در این مورد خودنمایی کردند.
هنوز علت تعلل رسانه های داخلی در پوشش اخبار دقیق در این حوزه مشخص نیست اما موردی که واضح است، مهم بودن این اتفاق در ابعاد جهانی است؛ چرا که پس از اعلام وخامت حال ایشان و در فاصله کمتر از دو ساعت، این خبر به دومین ترند برتر رسانه جهانی توئیتر تبدیل شد و کاربران بسیاری در سراسر جهان در این مورد صحبت می کردند و این در حالی بود که همچنان شاهد سکوت معناداری از سوی برخی رسانه های داخلی در این زمینه بودیم.

حتی پس از اعلام خبر فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط رسانه های تصویری و سایت های معتبر، نیز باز هم تلگرام و شبکه های اجتماعی بودند که بسیاری از مردم را زودتر از بقیه رسانه ها از سردرگمی تعطیل بودن یا نبودن روزهای آینده به واسطه اعلام سه روز عزای عمومی توسط رییس جمهور، با خبر کردند. بسیاری از دانشجویان مخصوصا دانشجویان دانشگاه آزاد که در روز بعد امتحان داشتند از سردرگمی برگزاری یا عدم برگزاری امتحان روز بعد به هر تلفنی و سایتی مراجعه کردند اما جواب موثقی نیافتند که باز هم در ساعات پایانی شب تلگرام به مدد این دانشجویان آمد و اطلاعیه رسمی دانشگاه آزاد دست به دست در پیام های تلگرامی بسیار زودتر از هر رسانه دیگری چرخید.

در پایان به نظر می رسد، جایگاه شبکه های اجتماعی روز به روز در حال محکم تر شدن در بین آحاد مردم است و در دنیای مجازی امروزی، اخبار مرز جغرافیایی را در نوردیده و سریع تر از هر رسانه تصویری و نوشتاری دیگری به گوش جهانیان می رسند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *