آشنایی با عبارات مهم در بازاریابی دیجیتال

آشنایی با عبارات مهم در بازاریابی دیجیتال
  • 1395/11/13
  • مهدی پیوندی
  • 0

بازاریابی دیجیتال برای بسیاری از مردم یک مفهوم مبهم و گنگ است. چیزی که بیشتر مردم می دانند این است که بازاریابی دیجیتال به نحوی با وبسایت ها و شاید رسانه های اجتماعی ارتباط دارد.

اما اگر در حوزه بازاریابی به فعالیت می پردازید، یا کسب و کاری را اداره می کنید، هر شکاف کوچکی در اطلاعات تان می تواند به شهرت و درآمد شما لطمه وارد کند. می دانیم که اینترنت از بین نخواهد رفت. در واقع، بر طبق روند فعلی انتظار می رود که مجموع بودجه بازاریابی کسب و کارها در طول سال های آینده جهش بزرگی را تجربه کند.

بنابراین اگر با مفاهیم اصلی بازاریابی دیجیتال آشنایی کافی ندارید، زمان آن رسیده است که یادگیری را آغاز کنید. اگر هم در همین حوزه شاغل هستید، بد نیست که گرد از چهره دانسته های خود بزدایید!

 

  1. SEO

آشنایی با عبارات مهم در بازاریابی دیجیتال - سئو

به فرآیند بهبود رتبه (rank) یک وبسایت برای عبارات جستجوی مرتبط در گوگل، یاهو و بینگ (البته بیشتر بازاریاب ها روی گوگل تمرکز می کنند)، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) گفته می شود. این رتبه به وسیله عوامل متنوع درونی و بیرونی تعیین می شود، به عنوان نمونه؛ کلیدواژه ها، بک لینک، کیفیت محتوا، محتوای سودمند و سازماندهی وبسایت از جمله این عوامل هستند.

 

چرا اهمیت دارد؟

مهم ترین عامل جذب ترافیک برای وبسایت شما SEO است. هر چه سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، افراد بیشتری آن را مشاهده و روی آن کلیک خواهند کرد.

 

الگوریتم

یک الگوریتم مجموعه ای از عوامل مختلف است که یک موتور جستجو با استفاده از آنها وبسایت شما را ارزیابی می کند.

چرا اهمیت دارد؟

الگوریتم به شدت بر رتبه تاثیرگذار است. عموما الگوریتم، رتبه وبسایتهایی را که برای کاربران محتوای ارزشمند، با کیفیت و مرتبط ارائه می کنند را بالا می برد، اما در عین حال اگر تشخیص دهد که وبسایت شما از روش های نادرست برای افزایش ترافیک استفاده می کند، می تواند سایت شما را جریمه کند.

عوامل تعیین کننده کیفیت، عموما مشخص هستند، اما جزئیات و اهمیت قابل سنجش آنها مخفی نگه داشته می شود تا بازاریاب ها نتوانند با استفاده از روش های نادرست در کار فرمول الگوریتم خللی ایجاد کنند.

 

جستجوی طبیعی و جستجوی پولی

تصور کنید یک وبسایت تنها به خاطر اعتبار و محتوای با کیفیت و ارزشمند خود در نتایج موتور جستجو رتبه ای کسب می کند، این نتیجه جستجوی طبیعی (organic search) است. از طرف دیگر، جستجوی پولی، یک نتیجه جستجو است که هزینه آن پرداخت شده است. گوگل نتایج پولی را با علامت “Ad” متمایز می کند.

چرا اهمیت دارد؟

نتایج طبیعی برای برخی از کاربران قابل اعتمادتر هستند، چرا که به صورت طبیعی و با استفاده از الگوریتم های پیچیده و خاص موتور جستجو با عبارت مورد نظر کاربر تطبیق داده می شوند. علاوه بر این، رتبه های نتایج جستجوی طبیعی با دوام تر هستند، در حالیکه نتایج پولی برای افزایش سریع، اما موقت ترافیک سودمند هستند.

 

کلیدواژه ها

منظور از کلیدواژه ها یا کلمات کلیدی، کلمات و عبارات مرتبط با وبسایت و کسب و کار شما هستند. با استفاده از ابزار AdWord گوگل می توانید کلیدواژه های که به بهبود رتبه شما کمک می کنند را جستجو و پیدا کنید.

چرا اهمیت دارد؟

کلیدواژه ها یکی از مهم ترین عواملی هستند که توسط الگوریتم های موتور جستجو مورد ارزیابی قرار می گیرند. در واقع، شما با استفاده از کلیدواژه ها در محتوای وبسایت خود، به موتور جستجو می گویید که سایت شما چه چیزی ارائه می کند و روی چه زمینه هایی تاکید دارد.

 

بک لینک

بک لینک، یک لینک در وبسایت دیگری است که بازدیدکنندگان را به وبسایت شما هدایت می کند.

چرا اهمیت دارد؟

کلیدواژه ها یک راهبرد درونی مهم هستند، اما بک لینک ها یک تاکتیک حیاتی بیرونی هستند. بک لینک به موتور جستجو اینطور القا می کند که وبسایتهای دیگر اعتقاد دارند که محتوای شما به اندازه ای اهمیت دارد که باید در سایت خودشان به آن اشاره کنند.

 

  1. تبلیغات پولی

آشنایی با عبارات مهم در بازاریابی دیجیتال - تبلیغات

علیرغم اینکه بازاریابی دیجیتال به برندها اجازه می دهد که از طریق محتوای خود (مطالب وبلاگی، ویدیوها، ارسال در رسانه های اجتماعی) به رایگان به تبلیغ بپردازند، تبلیغات پولی یک مدل تهاجمی تر برای دسترسی به مردم فراهم می کند.

 

PPC (پرداخت در ازای کلیک)

PPC کوتاه شده عبارت Pay-Per-Click به معنی پرداخت در ازای کلیک است. قطعا تبلیغات کوچکی که گوگل در نتایج جستجوی خود نشان می دهد را دیده اید. بسیاری از این ها نمونه هایی از PPC هستند که معمولا در بالا، پایین و حاشیه صفحه نتایج (بالا، پایین و در حاشیه نتایج طبیعی) به نمایش در می آیند.

چرا اهمیت دارند؟

تبلیغات پرداخت در ازای کلیک روش خوبی برای نمایش محصول در بالای نتایج جستجو است. فقط هر بار که یک کاربر روی تبلیغ کلیک می کند، از سفارش دهنده آن هزینه دریافت می شود. بنابراین تنها روی افرادی که به تبلیغ شما علاقمند هستند هزینه خواهید کرد.

 

صفحه فرود

هنگامی که روی یک PPC یا نوع دیگری از تبلیغات کلیک می کنید، معمولا به یک صفحه فرود (Landing pages) هدایت می شوید.

چرا اهمیت دارد؟

صفحات فرود، نقش پلی بین تبلیغات شما و وبسایت تان را بازی می کنند. در واقع، به جای اینکه کاربر را در سایت خود رها کنید و بگذارید خودش کاری که باید انجام دهد را تشخیص بدهد، او را به انجام کار مشخصی در صفحه فرود خود ترغیب می کنید.

 

بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد (Remarketing) یا هدفگیری مجدد (Retargeting)، فرآیند تبلیغ برای کاربرانی است که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند.

چرا اهمیت دارد؟

بازاریابی مجدد به برندها اجازه می دهد تا دقیقا روی کاربرانی که قبلا به نحوی به محصول یا خدمات آنها ابراز علاقه کرده اند تمرکز کنند. بسیاری این را نسبت به تبلیغات بنری، PPC و سایر تبلیغات پولی، مقرون به صرفه تر می دانند.

 

  1. بازاریابی محتوایی

آشنایی با عبارات مهم در بازاریابی دیجیتال - بازاریابی محتوایی

شاید بتوان گفت که مهم ترین عامل برای موفقیت هر کمپین بازاریابی دیجیتال، محتوا است. مشتریان از برندها انتظار دارند محتوای مفیدی درباره محصولات و خدمات خود را در قالب متن وبسایت، مطلب در وبلاگ، کانال های رسانه های اجتماعی و مواردی از این قبیل ارائه کنند.

 

وبلاگ/بلاگ

بلاگ، کوتاه شده کلمه وبلاگ است و برندها به این وسیله، صدای خود را در اینترنت به گوش مخاطب مورد نظر می رسانند. معمولا مطالب وبلاگ ها متن ها و نوشته هایی درباره موضوعات مرتبط هستند، اما استفاده از تصاویر و ویدیو نیز رایج و بعضا لازم است.

چرا اهمیت دارد؟

اگر می خواهید چیزی را در رابطه با حوزه فعالیت خود به اشتراک بگذارید، وبلاگ بهترین مکان است. شما می توانید از طریق مطالب وبلاگ، خود را در حوزه فعالیت کسب و کارتان مطرح کنید، خوانندگان بیشتری را جذب کنید، SEO وبسایت خود را بهبود بخشید و چه بسا دنبال کنندگان مطالب را به مشتری تبدیل کنید.

 

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها با استفاده از بازاریابی ایمیلی می توانند ارتباط خود را با مشتریان راغب (lead) و مشتریان قبلی حفظ کنند و از این طریق نکات مفیدی را برای آنها ارسال کرده یا درباره محصولات آتی اطلاع رسانی انجام دهند.

چرا اهمیت دارد؟

ایمیل به شما اجازه می دهد تا کاربران خاصی را بر اساس فعالیت های آنها در سایت و سوابق خریدشان هدف قرار دهید. توجه کنید که موضوع ایمیل شما همیشه نباید یک درخواست باشد. ایمیل برای شما فرصتی فراهم می کند تا به اشتراک گذاری اطلاعات مفید و جذاب با مخاطبان خود بپردازید.

 

ویدیوهای ویروسی (Viral)

هنگامی که یک ویدیو مانند یک ویروس همه جا پخش می شود، انبوهی از کلیک و اشتراک گذاری در اینترنت به دست می آورد و معمولا برای مدت کوتاهی به یک موضوع داغ تبدیل می شود.

چرا اهمیت دارد؟

ویدیوهای ویروسی یک برند می توانند ترافیک بالایی را برای وبسایت آن برند جذب کنند. ویدیوها به خودی خود محبوب هستند، اما هنگامی که یک کلیپ سرگرم کننده یا عاطفی خاص توسط افراد زیادی در اینترنت به اشتراک گذاشته و راجع به آن گفتگو انجام می شود، دیگران را نیز به تماشای آن ترغیب می کند.

 

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به اندازه ای پیچیدگی دارند که خود می توانند به تنهایی عنوان مقالات متعددی باشند، با این حال درک رابطه آنها با بازاریابی محتوایی نیز اهمیت دارد. در حوزه محتوا، ما با ارائه محتوای سودمند در کانال های آنلاین مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و سایر بسترهای مشابه، از آنها برای ارتباط با دنبال کنندگان خود استفاده می کنیم.

چه اهمیتی دارند؟

امروزه، مشتریان از برند ها انتظار دارند که در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشند. آنها برای ارزیابی شخصیت برند شما، علاوه بر بررسی وبسایت (یا شاید قبل از بررسی وبسایت) سری به کانال های شما در رسانه های اجتماعی می زنند. علاوه بر این، رسانه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا مشتریان قبلی خود را حفظ کنید؛ شما با به اشتراک گذاشتن محتوای سرگرم کننده یا آموزشی می توانید به حفظ یا ایجاد رابطه ادامه دهید و شانس خرید مجدد توسط آنها را افزایش دهید.

 


 

آیا شما با این عبارات آشنایی داشتید؟ آیا عبارات دیگری نیز وجود دارند که مایلید درک دقیق تری از آنها داشته باشید؟ دیدگاه های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *