۶ راه برای کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

۶ راه برای کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر
  • 1395/11/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با بالا رفتن سن عملکرد مغز دیگر به خوبی سنین جوانی نخواهد بود و یادگیری چیزهای جدید یا به یادآوری خاطرات کلیدی بیش از پیش سخت خواهد شد. البته در بعضی‌ از افراد این نقص شناختی شاید تاثیرات بسیار بدی بر جا گذاشته و در پاره‌ای از موارد آنها را به آلزایمر مبتلا کند.

گویا آی تی – زمانی که صحبت از آلزایمر می‌شود با انبوهی از داروهای ناموفق مواجه می‌شویم. به طور میانگین ۹۹ درصد از تمام داروهایی که در آزمایشات بالینی استفاده می‌شوند هرگز تائید نمی‌شوند. اما به غیر از دارو راهکارهای موثر دیگری برای کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر وجود دارد.
طی صحبتی که با «الی کاپلان» مدیرعامل شرکت Neurotrack داشتیم وی راه‌های مختلفی که برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال قدرت شناختی وجود دارد را تشریح کرد. شرکت Neurotrack به تازگی یک ابزار بررسی آنلاین که به مردم کمک می‌کند وضعیت سلامت حافظه‌شان را تجزیه و تحلیل کنند را در این آدرس ارائه داده است.
ضمنا این شرکت برنامه‌ای برای جلوگیری از کاهش قدرت شناختی مغز هم عرضه کرده که مردم می‌توانند از آن استفاده نمایند.
در ادامه به بررسی توصیه‌های علمی کاپلان در مورد بهترین شیوه‌های موجود برای کاهش ریسک خطر ابتلا به آلزایمر و زوال قدرت شناختی مغز خواهیم پرداخت.

۱- توجه ویژه‌ای به غذاها داشته باشید.

بدون شک رژیم غذایی صحیح نقش بسیار موثری در کاهش زوال قدرت مغز خواهد داشت. اخیرا رژیم غذایی موسوم به MIND برای جلوگیری از آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز پیشنهاد می‌شود.
این رژیم غذایی در واقع ترکیبی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و DASH بوده و روی جنبه‌های اصلی این رژیم‌ها که به مغز مربوط می‌شوند، تاکید ویژه‌ای دارد.
شاه توت، روغن زیتون، انواع آجیل و سبزیجات برگ‌دار تیره مواد اصلی این رژیم غذایی‌اند. رژیم غذایی MIND بر اساس مطالعات گسترده‌‌ای که در مورد کاهش قدرت مغز انجام گرفته طراحی شده و در لیست بهترین رژیم‌های غذایی دنیا، رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داده است.
مطالعه روی هزار سالمند نشان می‌دهد ریسک ابتلا به آلزایمر در افرادی که رژیم غذایی مذکور را معدلانه دنبال کرده‌اند ۳۵ درصد کمتر بوده و آنهایی که در رعایت آنها دقت و تعهد بسیار بیشتری داشته‌اند، این میزان ۵۳ درصد کمتر بوده است.
در این زمینه «ماریو کاریلو» مدیر ارشد علمی انجمن آلزایمر می‌گوید:
”خوش بگذارنید و غذاهای سالم بخورید تا مغز و قلب‌تان سالم بمانند.“

۲- فعالیت فیزیکی داشته باشید.
مؤسسه ملی کهنسالی امریکا در بررسی‌ها و تحقیقاتی که انجام داده متوجه شده فعالیت‌های فیزیکی نقش ویژه‌ای در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و رویه‌ی کلی زوال قدرت شناختی مغز دارند.
کاپلان به این نکته اشاره می‌کند که در برنامه‌ی شرکت Neurotrack روی تمرین‌های قدرتی و فعالیت‌های فیزیکی که منجر به بهبود وضعیت قلب و عروق خواهند شد، تاکید ویژه‌ای شده است.
ضمنا تمرین‌های ورزشی مزایای دیگری هم دارند؛ فراموش نکنید هر آن چه که برای قلب و بدن‌تان سودمند باشد احتمالا برای مغز شما نیز مفید خواهد بود.

۳- استرس را تا جایی که می‌توانید از زندگی بیرون کنید
شواهد محکمی دال بر وجود رابطه‌ی مستقیم میان استرس و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز وجود دارد.
پژوهش ساده‌ای که در سال ۲۰۰۹ بین ۴۱ شرکت کننده که از اختلال شناختی نسبی رنج می‌بردند انجام شد نشان داد میزان بالای استرس، سرعت ابتلا به بیماری‌های شناختی را افزایش می‌دهد.
خبر خوب این که گام‌های بسیار زیادی در زمینه‌ی مدیریت استرس انجام داد مثل تمرین‌های تنفس، مدیتیشن و یوگا.

۴- خواب کافی داشته باشید
کم‌خوابی اثرات منفی بسیار بدی روی بدن و مغز شما دارد.
بررسی‌های گسترده‌ای که در سال ۲۰۱۴ روی این موضوع شد نشان می‌دهد که خواب کم احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های مشابه را افزایش می‌دهد.
اگر چه پژوهشگران معتقدند تحقیقات بیشتری در مورد علت این مساله باید انجام شود اما این طور نتیجه گرفته‌اند که به نظر می‌رسد خواب سالم نقش مهمی در سلامت مغز هنگام کهنسالی داشته باشد و احتمالا تاثیر زیادی روی جلوگیری از آلزایمر هم داشته باشد.“

۵- فعالیت اجتماعی را فراموش نکنید
کاپلان می‌گوید که شرکت Neurotrack اهمیت بسزایی برای مشارکت اجتماعی قائل است. این شرکت به دنبال راه‌اندازی یک شبکه‌ی اجتماعی داخلی است.
وی می‌گوید که از زمان راه‌اندازی ابزار ارزیابی در دسامبر سال گذشته، هزاران نفر به یک گروه خصوصی فیس‌بوک برای صحبت درباره‌ی نتایج تست خود ملحق شده‌‌اند.
حتی یک گروه نیوزیلندی که از این ابزار استفاده کرده‌اند اقدام به برگزاری دورهمی‌های فیزیکی در کافه‌های شهر کرده‌اند.
اجتماعی ماندن راه بسیار خوبی برای کم کردن خطرات آلزایمر و کاهش قدرت‌های شناختی مغز است.
طبق اظهارات مؤسسه ملی کهنسالی امریکا روحیه‌ی اجتماعی داشتن، چه این که این کار از طریق تحریک قوای فکری و عقلی یا توسط فعالیت اجتماعی انجام شود، ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر دارد.

۶- مطالعه و بازی کنید و به هر طریق ممکن ذهن‌ را تحریک کنید
در کنار مزیت‌های متعددی که فعالیت‌های اجتماعی دارند تحریک ذهن هم بدون شک تاثیرات مثبتی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر خواهد داشت. این کار را می‌توان از طریق مطالعه‌ی انواع کتاب با موضوعات مختلف، حل جدول، شرکت در سخنرانی‌ها و سمینارها، بازی‌های مرتبط با حافظه و … انجام داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *