با اعمال قانون پلیس راهور؛ ۳۰ هزار راننده اسنپ و تپسی در تهران بیکار می شوند

با اعمال قانون پلیس راهور؛ ۳۰ هزار راننده اسنپ و تپسی در تهران بیکار می شوند
  • 1395/11/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در حالی که چند سال از فعالیت تاکسی های اینترنتی می گذرد و بیش از ۳۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند، رییس پلیس راهور ناجا فعالیت این ۳۰ هزار نفر را غیرقانونی اعلام کرده است.

گویا آی تی – تا پیش از این سازمان تاکسیرانی، اتحادیه آژانس های کرایه ماشین و اتحادیه فناوران رایانه تهران فعالیت اسنپ و تپسی را غیرقانونی دانسته و خواستار پلمب آنها شده بودند، این بار سردار حسین مهری رییس پلیس راهور ناجا به جای غیرقانونی دانستن فعالیت این دو شرکت، به رانندگان فعال در این دو سامانه هشدار داد.
سردار مهری در خصوص فعالیت تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی گفت: وظیفه ساماندهی و جابه جایی بار و مسافر درون شهری بر عهده شهرداری ها و در برون شهرها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، به همین دلیل فعالیت تاکسی ها باید زیر نظر این دو مجموعه باشد.
وی افزود: مکاتباتی در خصوص فعالیت تاکسی های اینترنتی با وزارت کشور صورت گرفته است و مقرر شده جلسه ای در شورای هماهنگی عالی ترافیک کشور برگزار و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: فعالیت تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی که فاقد مجوز از سوی شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی است، ممنوع بوده و در صورت تردد به عنوان مسافربر شخصی ۳۰۰ هزار ریال جریمه می شوند.
البته براساس قانون استفاده از خودروهای شخصی برای کسب و کار ممنوع بوده، اما به دلیل مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی، عملا این قانون در هیچ جای کشور اجرا نمی شود.

ورود تاکسی ها به ناوگان تاکسی های اینترنتی
هم زمان با تهدید رانندگان دو سامانه تاکسی اینترنتی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرده قرار است تاکسی ها به تدریج به سامانه اسنپ و تپسی وارد شوند.
محسن سرخو عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رضایت شهروندان شرط موافقت با ادامه فعالیت تاکسی های اینترنتی است، گفت: رضایت مردم برای ما بسیار مهم است، مخالفتی با فعالیت آنها نداریم اما این شرکت ها باید موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند و برهمین اساس، جلساتی را با مسوولان این دو شرکت برگزار کرده ایم که درباره نحوه جذب رانندگان، نوع خودرو، خدمات و سرویس ارایه شده و غیره با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

وی با بیان اعلام آمادگی این دو شرکت برای جذب تدریجی تاکسی ها گفت: یکی از این شرکت ها ٢٠ هزار و دیگری ١٠ هزار خودروی شخصی را به کار گرفته است که اگر رانندگان تاکسی مایل به فعالیت در قالب این دو شرکت باشند، می توانند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.
سرخو با بیان اینکه نیازی نیست این دو شرکت زیر نظر شهرداری یا تاکسیرانی شکل بگیرد، گفت: البته باید سازوکاری باشد تا موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند. استفاده از تاکسی ها در ناوگان شان رانندگان تاکسی را ترغیب به استفاده از تاکسی های مدرن تر می کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی تاکسی ها زیرمجموعه اپلیکیشن ها شوند، تقویت خواهند شد، چون درآمدشان بیشتر و مصرف سوخت شان کمتر می شود و از سوی دیگر، موجبات آسایش مردم را فراهم می کند. این نحوه خدمات دهی به طور قطع باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران می شود، چون آژانس ها وقتی مسافر می برند، در راه بازگشت مسافر سوار نمی کنند اما آژانس های موبایلی در راه بازگشت هم مسافر می برند.

تبعات نامطلوب آژانس های اینترنتی
سرخو تنها عضو شورای شهر تهران نیست که در یکی دو روز گذشته درباره فعالیت تاکسی های اینترنتی به اظهارنظر پرداخته است.
اقبال شاکری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در این باره گفت: باید هر چه زودتر وارد این عرصه شویم؛ چرا که شرکت هایی نظیر اسنپ بازار را به دست گرفته اند که آثار و تبعات خوبی به همراه نداشته است و بیشتر آژانس ها تعطیل شده اند.
محمد مهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در حالی که مدیرعامل تاکسیرانی وجود اسنپ و تپسی را به عنوان آسیب برای ناوگان تاکسیرانی شهر معرفی می کند، سازمان زیباسازی شهرداری بهترین فضا و موقعیت را برای تبلیغ این شرکت ها تخصیص می دهد و این نمونه ای از نبود وحدت رویه در
مدیریت شهری است.

۳۰ هزار نفر بیکار می شوند؟
اما در حالی که عضو شورای شهر تهران می گوید تاکسی ها به تدریج به سامانه های اسنپ و تپسی وارد می شوند، رییس پلیس راهور فعالیت غیر تاکسی ها را در این سامانه غیرقانونی اعلام می کند و به آنها هشدار می دهد که جریمه خواهند شد.
کنار هم گذاشتن این اظهارنظرها خود به خود این نتیجه را به دست می دهد که ۳۰ هزار راننده این دو سامانه در آینده برای ادامه فعالیت شان چاره ای جز این ندارند که عضو سازمان تاکسی رانی شوند.

حمایت دولتی ها
هرچقدر پلیس و شهرداری از وجود اسنپ و تپسی نگرانند، نوین بودن شیوه فعالیت این دو کسب و کار و آمار بالای اشتغال زایی شان حسابی به مذاق مقامات دولتی خوش آمده است و حتی کمیته ویژه ای با حضور سه وزیر ارتباطات، کار و کشور برای حمایت از آنها تشکیل شده است.
وزیر ارتباطات در چند هفته گذشته بارها از عملکرد این دو سامانه تاکسی رانی دفاع کرده و گفته است: اعتقاد نداریم که این نوع کسب وکارها مانع از فعالیت بخش های قدیمی می شوند؛ بلکه کسب وکارهای فضای مجازی بازار را بزرگ می کند و برهمین اساس ما در حوزه کاری خود برای حمایت از این شرکت ها تلاش داریم.
وزیر کار نیز از مدافعان این دو سامانه محسوب می شود و اخیرا نیز به تمجید از تاثیر این دو سامانه بر جامعه پرداخته است.
نکته جالب اینکه موافقان و مخالفان این دو سامانه بیشتر درباره لزوم فعالیت یا تعطیلی این دو تاکسی اینترنتی اظهارنظر می کنند و بحثی درباره لزوم تدوین مقررات یا ساماندهی این دو گروه شکل نگرفته است.

دیدگاه خود را وارد کنید