مدرن ترین سلاح امنیتی جدید ارتش آمریکا از دل IBM بیرون می آید

مدرن ترین سلاح امنیتی جدید ارتش آمریکا از دل IBM بیرون می آید
  • 1395/12/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آی بی ام، در بحبوحه امنیتی کاخ سفید، واتسون را به مدرن ترین سلاح برای تامین امنیت سایبری آمریکا تبدیل می کند.

گویا آی تی – شرکت آی بی ام توجه خود را مجددا به واتسون معطوف کرده است. این نرم افزارِ شناختی محبوبیت زیادی در بازار پیدا کرده است. تاکنون واتسون برای کمک به یافتن درمان سرطان به کار می رفت. اما این روزها شرکت آی بی ام تصمیم گرفته واتسون را وارد حوزه امنیت سایبری کند.
روز دوشنبه آی بی ام اعلام کرد قابلیت های اصلی نمونه ی امنیتی این نرم افزار، مشابه نمونه اولیه است. یعنی این نرم افزار جدید هم می تواند میلیون ها سند و چندین ترابایت اطلاعات را بخواند و بینشی به دست دهد که انسان نمی تواند به تنهایی به آن دست یابد. در نهایت، همه یافته ها به یک مرکز عملیات امنیتی مخابره می شوند. ماموران امنیتی در شرکت های بزرگ، گاهی چند صد هزار رویداد را که هر روز در شبکه های مختلف رخ می دهند، اسکن می کنند. شرکت آی بی ام اعلام کرده که قصد دارد یک خط دفاعی دیگر به این سیستم اضافه کند. نرم افزار واتسون امنیتی، به صورت فعالانه به شناسایی موارد نقض قوانین امنیت سایبری و تلاشهایی که برای هک کردن سایت های مهم صورت می گیرد کمک می کند و سپس بهترین پاسخ های ممکن را به کاربر پیشنهاد می دهد.

مارک ون زادلهوف، مدیر کل شرکت IBM Security می گوید “این نرم افزار، زمینه های جدیدی را به وجود می آورد. نمونه ای از نرم افزار واتسون که برای تامین امنیت سایبری تهیه شده، به مشتریان این نرم افزار اجازه می دهد خیلی سریع و دقیق رویدادهایی که در فضای سایبری جریان دارند را بررسی کنند”.
پیش از عرضه این نرم افزار به بازار، ۵۰ مشتری شرکت آی بی ام از آن استفاده کردند. نمونه آزمایشی آن در حال حاضر در فروشگاه اینترنتی آی بی ام موجود است و کاربران می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. پس از پایان دوره استفاده آزمایشی و رایگان، لازم است برای ادامه استفاده از آن مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت کنند. ون زادلهوف می گوید شرکت های بزرگ، هدف اصلی عرضه این نرم افزار هستند، اما این محصول برای شرکت های کوچکی که حداقل ۱۰۰ نفر را تحت پوشش دارند هم مفید خواهد بود. صنایعی که تاکنون برای دریافت این نرم افزار مراجعه کرده اند، شامل مراکز خدمات مالی و مراقبت های بهداشتی و پزشکی و همچنین خطوط هوایی و خودروسازان می شوند.

آی بی ام امیدوار است مسئله امنیت سایبری بتواند مشتریان زیادی برای این نمونه جدید نرم افزار واتسون پیدا کند. این شرکت قصد دارد در ادامه فعالیت های خود بیشتر روی فضای ابر (Cloud)، هوش مصنوعی و نرم افزارهای شناختی تمرکز کند و به این ترتیب جای خود را در میان مراکز مراقبت های بهداشتی و پزشکی باز کند. همچنین تصمیم دارد کمتر روی سخت افزارهای قدیمی و خدمت رسانی به کسب و کارها تمرکز کند. پروژه تولید نرم افزار واتسون، در مرکز “الزامات استراتژیک” این شرکت قرار دارد (و تحت نظر مستقیم مدیر عامل شرکت آی بی ام، یعنی جینی رومتی است). سهم فناوریهای حوزه ابر (Cloud)، موبایل و تحلیل ها، در درآمد سال ۲۰۱۶ این شرکت، ۳۲٫۸ میلیارد دلار بود.

نرم افزار واتسون، به عنوان بخش مرکزی گروه محصولات شناختی آی بی ام، به رشد خود ادامه می دهد. این گروه، در سه ماهه گذشته ۱٫۴ درصد به درآمد شرکت آی بی ام اضافه کرده است. اما تحلیل گران (و به احتمال زیاد مدیریت) این شرکت می خواهند نمونه جدید نرم افزار واتسون سهم بیشتری از درآمد کلی شرکت آی بی ام را به خود اختصاص دهد.
شرکت آی بی ام امیدوار است دولت ترامپ برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به این شرکت کمک کند. رومتی، عضو شورای مشاوران کسب و کاری ترامپ بوده و پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آمریکا، یک نامه سرگشاده خطاب به وی نوشت. بیانیه عمومی شرکت آی بی ام در مورد فرمان اجرایی بحث برانگیز ترامپ در مورد مهاجران، با مخالفت عمومی مواجه نشده و بر خلاف هیچ یکی از سیاست های دولت ایالات متحده نبود. روز دوشنبه، رومتی به هزاران نفر از کارکنان شرکت آی بی ام ایمیلی ارسال کرد و از آنها خواست از عضویت وی در شورای مشاوران کسب و کاری ترامپ حمایت کنند. او در این ایمیل مدعی شد “شرکت آی بی ام به هیچ وجه از دیدگاه های سیاسی و حزبی حمایت نمی کند”.

امنیت سایبری، موضوعی است که در کانون توجه ترامپ و دولت او قرار گرفته است. ترامپ، شهردار سابق نیویورک، یعنی رادلف جولیانی، را به عنوان مشاور خود در امور امنیت سایبری انتخاب کرد. البته بسیاری از صاحب نظران منتظر این انتصاب از طرف او بودند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *