رونمایی از موشک هولناک Satan 2 ICBM روسیه با قابلیت انهدام کل کشور فرانسه

رونمایی از موشک هولناک Satan 2 ICBM روسیه با قابلیت انهدام کل کشور فرانسه
  • 1395/12/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا دوران جنگ سرد بازگشته است؟ روسیه از موشک هولناک Satan 2 ICBM خود رونمایی کرد که قادر است منطقه ای به اندازه کشور فرانسه یا ایالت تگزاس را نابود کند.

گویا آی تی – روسیه با رونمایی از موشک غول پیکر ICBM خود به سمت به روز رسانی زرادخانه هسته ای خود قدم برداشته است. کلاهک انفجاری این موشک دارای ظرفیت قابل توجهی می باشد، به طوری که به صورت ویژه برای مقابله با سیستم های ضد موشک طراحی شده است. این موشک قادر است با پیمودن قطب های زمین در یک برخورد ایالت تگزاس را محو کند، در ادامه با RS-28 Sarmat یا Satan 2 آشنا می شوید.

نگرش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شرایط کشورش بسیار واضح و مشخص بوده است. او در حالی که کشورش با نیروهای ناتو احاطه شده و در حالی که آنها نیز دائماً اعلام می کنند ” این اقدام صرفاً برای دفاع از اروپا در برابر سیلوهای موشک های هسته ای ایران است “، عقیده دارد که قابلیت های هسته ای روسیه با سیاست خارجی جنگ طلبانه ایالات متحده مورد تهدید قرار گرفته است. او اخیراً به یک گروه از خبرنگاران گوشزد کرده است، ” چطور شما متوجه نمی شوید که جهان در حال کشیده شدن به یک مسیر غیر قابل بازگشت است؟ ”
Satan 2 ICBM
” به دلیل وجود تعادل قدرت ژئواستراتژیک در چند دهه اخیر در جهان، از نزاع های اصلی جهانی جلوگیری شده است. من نمی دانم چگونه تمام این اتفاقات قرار است پایان یابد. چیزی که من قطعاً می دانم این است که ما به دفاع از خودمان نیاز خواهیم داشت و من حتی مطمئن هستم که آنها بار دیگر این اقدام ما را به عنوان ” ستیزه جویی روسیه ” در دنیا مطرح خواهند کرد. اما بدانید که این اقدام ما صرفاً پاسخگویی به فعالیت های شما است. آیا تلاش من برای تضمین امنیت مردم کشورم از نظر شما اقدام مبهمی است؟ ”
دلیل این سخنان را می توان به انتشار اولین تصاویر موشک بین قاره ای بالستیک روسیه، یعنی RS-28 Sarmat، نسبت داد که دارای برخی از قابلیت های بسیار خارق العاده است، به طوری که ناتو به آن لقب Satan 2 (شیطان ۲) را داده است.

RS-28 با داشتن وزن بیش از ۱۰۰ تن، یک موشک قابل پرتاب از سیلو است، به طوری که دارای کاربردهای گسترده ای خواهد بود. این موشک به گونه ای طراحی شده که با حداکثر برد حدود ۱۰ هزار کیلومتر (۶۲۱۴ مایل) بتواند بر فراز قطب های شمال و جنوب پرواز کرده و از جهت های غیر منتظره به اهداف حمله کند. سرعت این موشک به بیش از ۲۰ ماخ یا حدود ۱۵٫۲۲۰ مایل در ساعت (۲۴۵۰۰ کیلومتر در ساعت) می رسد. این سرعت هفت بار سریع تر از سرعتی است که هواپیمای SR-71 Blackbird تاکنون بدان دست یافته است.
ظرفیت کلاهک انفجاری این موشک ۱۰ تن است، به طوری که آن را قادر می کند تا به طور همزمان بیش از ۱۰ کلاهک جنگی سنگین را حمل کند، همچنین قادر است تعداد زیادی موشک دفاعی را حمل کند تا در برابر تلاش برای ساقط کردن آن توسط سیستم های ضد موشک اقدام متقابل انجام دهد. طبق اعلام مجله اسپوتنیک روسیه، در تئوری، قدرت هسته ای این موشک می تواند به اندازه ای باشد که زمینی به وسعت ایالت تگزاس یا کشور فرانسه را در یک برخورد نابود کند.
Satan 2 به طور ویژه برای نفوذ به سیستم های دفاع موشکی آمریکای شمالی طراحی شده است و طبق اعلام مسئولان روسی این موشک مستقیماً در واکنش به سیستم Prompt Global Strike ( حمله سریع جهانی) ایالات متحده ساخته شده است، این سیستم آمریکا را قادر می کند تا در عرض یک ساعت خود را برای انجام حملات موشکی غیر هسته ای در هر جایی از کره زمین آماده کند.
Satan 2 ICBM
پروژه RS-28 بعد از امضای قرارداد بین دولت روسیه و کمیته طراحی موشک Makeyev در سال ۲۰۱۱ به مرحله اجرا درآمد. در اصل انتظار می رفت که این پروژه در سال ۲۰۲۰ به نتیجه برسد، اما زمان بندی اجرای آن به سال ۲۰۱۸ تغییر یافته است و برخی منابع اشاره می کنند که روسیه انتظار دارد تا سال ۲۰۲۱ موشک Satan 2 تقریباً کل زراد خانه هسته ای زمینی روسیه را پر کند.
سن بسیاری از ما آنقدر نیست که چگونگی زندگی در دوران جنگ سرد را به یاد آوریم، دورانی که تنش های هسته ای بین شوروی و ایالات متحده به نقطه اوج خود رسیده بود و به نظر می رسید که جهان در آستانه آخرالزمان قرار گرفته است.
اما در پس نمایش تبلیغاتی جهانی انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به نظر می رسید که دو قدرت بزرگ هسته ای جهان خود را برای رقابت بر سر برخی از نقاط مهم و ژئوپولیتیک جهان آماده می کنند – که سوریه یکی از این مناطق مهم است.
ما امیدواریم که در این مورد نیز عقل سلیم غالب شود و این دوره از رقابت هسته ای نیز همانند دوره قبلی با یک اعتراض و شکایت به پایان برسد نه با یک انفجار. – و قطعاً نه با انفجاری در حد و اندازه تگزاس.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *