آموزش مراحل ساخت یک ربات پرنده (کوادکوپتر)

آموزش مراحل ساخت یک ربات پرنده (کوادکوپتر)
  • 1395/12/21
  • زهرا معبودی
  • 0

یکی از بهترین و جالب‌ترین تکنولوژی‌هایی که به صورت رایج و عمومی در دسترس افراد قرار دارد، ربات پرنده است. امروزه موضوع ربات پرنده که یکی از انواع پهبادها به نام کوادکوپتر یا کوادروتور است، علاقمندان و طرفداران بسیاری را در زمینه پروژه‌های دانشگاهی، نظامی و.. به خود جلب کرده است.

علاوه بر آن‌که این ربات قابلیت بازی و سرگرمی دارد، تکنولوژی‌های مجهزی را هم می‌تواند با خود حمل کند تا بتواند هر چه بهتر در امور مخابراتی، هواشناسی، نظامی سری و اورژانسی مثل عکس‌برداری، فیلم برداری، شناسایی مناطق،عملیات انتحاری، خاموش کردن آتش سوزی‌ها، امداد و نجات و.. استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم که نحوه ساخت یک کوادکوپتر را آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

ساخت یک ربات پرنده

ساختن یک ربات پرنده

شاید همیشه امکانات گسترده و هزینه‌بر در دسترس نباشد که بتوانید یک فیلمبرداری ایده‌آل از همه نماها داشته باشید؛ در اینجا شاید بتوان گفت که یکی از بهترین مزیت‌های این ربات، قابلیت فیلمبرداری کردن از هر نما و زاویه‌ای است که به آن نیاز دارید. علاوه بر آن می‌توانید به مدت طولانی و دلخواه این ربات کوچک را در جایی متوقف کنید، و از جایی دیگر آن را کنترل کنید، تا به راحتی یک منطقه را به صورت سری زیر نظر داشته باشید.

نهایتاً اگر هر کدام از کاربردهای این ربات را دوست دارید، می‌توانید با صرف هزینه خیلی کم و در منزل، ساختن آن را به عنوان یک پروژه خانگی شروع کنید.

 

ساخت یک ربات پرنده

 

مراحل ساخت ِ کاملِ یک ربات پرنده

برای شروع یک کار جدید و خلاقانه با هزینه کمتر، می‌توانید خودتان یک چراغ قوه بسازید و یا از سکه برای تولید انرژی باطری استفاده کنید.

قبل از شروع کار بهتر است تعیین کنید که پهباد مورد نظرتان برای چه هدفی ساخته می‌شود تا بهتر بتوانید کیفیت آن را معین کنید؛ مثلا در حال حاضر پهبادها در زمینه‌های مختلفی مثل تفریحی، مخابراتی، اطلاعات و .. کاربرد دارند.

بعد از اینکه در زمینه کیفیت پهباد مورد نظرتان اطلاعات کمی بدست آوردید، باید به سراغ تهیه قطعات مورد نیاز بروید. برای خرید این قطعات، به فروشگاه‌های فروش قطعات و ربات، یا فروشگاههای خاص و معتبر اینترنتی مراجعه کنید؛ حالا قطعاتی را که در پایین نام می‌بریم را تهییه کنید، تا به مرحله نهایی پیکربندی پهباد برسید.

 

اولین خرید: فرستنده

برای اولین کار برای اینکه ارتباط با ربات پرنده برقرار کنید‌، باید فرستنده مناسب بخرید؛ فرستنده، مارک‌ها و انواع مختلفی دارند، که با توجه به نوع پهبادتان و تعداد شبکه‌های رادیویی که پشتیبانی‌ می‌کند، فرستنده مناسبی هم باید تهیه کنید. برای انتخاب فرستنده مناسب‌تان می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مشاوره بگیرید یا با فروشنده مشورت کنید.

برای اینکه بتوانید یک ارتباط خوب با پهبادتان داشته باشید، باید از فرستنده‌ای استفاده کنید که حداقل از ۴ کانال رادیویی پشتیبانی کند، ولی در حالت عادی و برای اطمینان از عملکرد فرستنده‌تان، فرستنده‌ای که دارای ۶ کانال ۲٫۴ گیگاهرتزی است، تهییه کنید.

 

دومین خرید: کنترل پهباد

برای این‌که بتوانید پهباد خود را هدایت کنید نیاز به کنترل پهباد دارید که از ‌‌آن به عنوان قلب ربات پرنده هم یاد می‌شود.

برای خرید کنترل پهباد، محصولات و مارک‌های مختلف پیچیده و ساده‌ای دربازار وجود دارند؛ اگر با پهباد پیچیده‌ای رو به رو نیستید، از کنترل‌های ساده مناسب آن استفاده کنید؛ البته برای اولویت اول، کنترلی را در نظر بگیرید که تمام قابلیت‌هایی را که از پهباد انتظار دارید، را برآورده کند و خیلی با محدودیت مواجه نباشد. مثلا اگر تصمیم گرفته‌اید که ربات پرنده موقعیت یاب بسازید، فقط نیاز دارید که بر روی کنترلتان دکمه های بازگشت و پیشروی باشد؛ پس قبل از انتخاب کنترل به هدف پهبادتان توجه کنید.

ساخت یک ربات پرنده

 

سومین خرید: موتور و ESC

موتور پهباد باید بوسیله یک رابط با کنترل ارتباط داشته باشد تا به این طریق بتواند تمام داده‌های مورد نیازش را فراهم کند، که از آن رابط به عنوان سیستم کنترل الکترونیک پایداری یا ESC نام برده می‌شود.

 

چهارمین خرید: باطری

برای اینکه پهباد انرژی لازم را برای پریدن داشته باشد، باید به یک منبع انرژی مثل باطری وصل شود؛ الان به صورت رایج باطری های لیتیوم در ساخت پهبادها استفاده می‌شوند. برای انتخاب باطری مناسب خود، به دو فاکتور ولتاژ و میلی آمپر آن توجه کنید. هر چه قدر که مقدار میلی آمپر بالاتر باشد، مقدار انرژی بیشتری را هم برای حرکت پهباد، در مجموع قدرت باطری اضافه می کند.

 

ساخت یک ربات پرنده

 

مرحله نهایی: مونتاژ قطعات پهباد

بعد از تهیه قطعات، باید وسایل را برای ساخت یک پهباد به هم متصل کنیم. قبل از مونتاژ بازویی را برای پرواز کوادکوپتر در نظر بگیرید که در تقویت سرعت و حرکت مستقیم و بدون لرزش به پهباد کمک کند.

امروزه بازوها به اشکال مختلف سوار می‌شوند، مثلا شکل X و H در پیکیربندی‌های جدید استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید از پهبادتان برای حرفه عکاسی در ارتفاعات و موقعیت‌های حساس استفاده کنید، بهتر است که از الگوی H استفاده شود. اگر از کوادکوپترتان برای کارهای دستی استفاده می‌کنید، از الگوی خلوتی استفاده شود تا راحت‌تر بتوانید آن را نگهدارید.

بعد از خرید تمامی این قطات به راحتی با محل‌های مشخص شده آن‌ها را مونتاژ کنید تا پهبادتان ساخته شود.

برای مونتاژ کردن اگر به اطلاعات بصری هم نیاز دارید فیلم‌های آموزش خوبی در این زمینه وجود دارند.

نتیجه گیری:

امروزه پهباد به عنوان یکی از تکنولوژی‌های رایج و حساس، در زمینه‌های مخابرات، امداد و نجات، عملیات‌های جاسوسی، نظامی، تفریحی و.. کاربرد دارد. علاوه بر آن با پهباد به راحتی می‌توان با صرف یک هزینه پایین، فیلم برداری و عکاسی را در تمام زاویه‌ها امتحان کرد.

با مراحل آموزشی که در این مقاله بیان کرده‌ایم، به راحتی می‌توان یک پهباد خانگی را برای کاربردهای زیاد با یک هزینه کم ساخت. آیا شما در این باره تجربه ای دارید یا اینکه شخصا اقدام به ساخت چنین رباتی نموده اید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را در این باره با گویا آی تی در بخش نظرات همین مطلب بنویسید تا دیگر دوستان تان از این فرصت بهره ببرند. با این حال، می توانید این مطلب را روی شبکه های اجتماعی تان اشتراک گذاری کنید تا علاقمندان بتوانند شیوه ساخت آن را یاد بگیرند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *