علت پایین بودن سرعت انتقال فایل در فلش USB چیست؟

علت پایین بودن سرعت انتقال فایل در فلش USB چیست؟
  • 1396/3/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در بسیاری از موارد، کاربران از سرعت انتقال پایین فلش خود گلایه دارند اما به راستی علت این امر چیست؟ در ادامه با گویا آی تی برای پی بردن به جواب این سوال همراه باشید.

گویا آی تی – اولین نکته مهم در این زمیته این است که در حال حاضر فلش ها به دو نوع کلی COB و NAND ساخته میشوند. در فلش های NAND هر یک از آی سی های حافظه و کنترلر بصورت جداگانه روی برد قرار داده شده اند.بنابراین هر آی سی وظایف مربوط به خودش را انجام میدهد. ولی در فلش های COB (Chip ON Board) تمام کارها توسط یک چیپ انجام می شود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم مانند مقایسه کردن کارت گرافیک آنبورد و کارت گرافیک مجزا می باشد. (البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که کارت گرافیک های آنبورد جدید نسبت به گذشته بسیار پر قدرت شده اند). بنابراین در فلش های COB سرعت انتقال داده ها نسبت به فلش های NAND کمی پایین است. اما در مقابل فلش های COB ضد ضربه، ضد آب و ضد گرد و غبار (بر اساس استاندارد مربوطه) می باشند. این ویژگی در فلش های NAND دیده نمی شود.

نوع پورت فلش دومین نکته می باشد. فلش های USB3 در مقایسه با فلش های USB2 سرعت به مراتب بیشتری دارند. البته به شرط آنکه فلش های USB3 رو به دستگاه هایی وصل کنید که آنها نیز دارای پورت USB3باشند. در غیر اینصورت اگر فلش USB3 رو به پورت USB2 وصل کنید سرعت انتقال اطلاعات با فلش USB2 یکسان خواهد بود.
سومین نکته اینکه اگر از فلش های USB3 و پورت های USB3 در سیستم استفاده می کنید حتما در نظر داشته باشید که درایوهای پورت USB3 نصب باشد. در غیر اینصورت عملکرد مناسبی را نخواهیم داشت.
چهارمین نکته نوع فایل ها می باشند. در صورتی که فایل ها به صورت یکپارچه باشند نسبت به زمانی که فایل ها تکه تکه و جدا هستند با سرعت بیشتری کپی می شوند. مثلا اگر یک گیگابایت اطلاعاتی مثل عکس، فیلم، صوت و … رو فشرده کنید و در قالب یک فایل زیپ کپی کنید، می بینید که با سرعت بیشتری نسبت به زمانیکه فشرده نیستند کپی خواهند شد.
کانفیگ سیستم شما پنجمین نکته مهم می باشد. یک سیستم قوی و مجهز از نظر سخت افزاری می تواند در سرعت انتقال فایل ها تاثیرگذار باشد.
ششمین و آخرین نکته سلامت قطعات انتقال دهنده اطلاعات مثل پورت ها و کابل ها هست. اگر قطعاتی که در انتقال داده ها تاثیرگذار هستند معیوب باشند موجب کاهش سرعت انتقال داده ها و یا حتی آسیب رساندن به حافظه خواهند شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *