تاثیر چاقی بر درآمد

تاثیر چاقی بر درآمد
  • 1396/3/10
  • مهدی پیوندی
  • 0

علیرغم تحرکات اجتماعی برای تقویت مثبت اندیشی نسبت به وضعیت و حجم بدن، و جلوگیری از شرمساری مردان و زنان بخاطر ظاهر بدن و اندام خود، هنوز هم به نظر برخی از مدیران، عده ای از کارکنان شان برای دریافت ترفیع بیش از حد چاق هستند. بر طبق یک تحقیق که توسط دانشگاه کورنِل در ایالات متحده آمریکا انجام شد، این وضعیت بیش از همه برای زنان سفیدپوست مصداق دارد که هرچه شاخص توده بدنی (BMI) بیشتری داشته باشند، دریافتی کمتری دارند و البته بالعکس.

تحقیقات قبلی پیوند بین چاقی و کاهش دریافتی را مورد مطالعه قرار داده بودند، اما این گزارش ارتباط بین وزن و دریافتی را با توجه به جنسیت و نژاد بررسی می کند. یافته ها نشان می دهند که مردان و زنان سفیدپوست آمریکایی مدت ها است که سلیقه خود برای لاغری در زنان و هیکل معمولی برای مردان -بدنی که نه بیش از حد چاق و نه بیش از حد لاغر باشد- را حفظ کرده اند و بعضا همین سلیقه میزان پرداختی را تحت تاثیر قرار می دهد. در عین حال، در میان بخش های سیاه پوست جامعه، هیکل های بزرگتر به شکل فزاینده ای بیشتر و بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرند و کمتر به این طریق جریمه می شوند.

ویدا مارالانی، یکی از محققان این مطالعه و استادیار جامعه شناسی دانشگاه کورنِل می گوید: «اینطور به نظر می رسد که چاقی باید به مذاق بیننده خوش بیاید! قضاوت مردم بسته به شخصیت شان متفاوت است. “خیلی چاق” در دنیای پزشکی عینی است. ما می توانیم آن را اندازه گیری کنیم. اما در جامعه اینطور نیست. به نظرات افراد مختلف وابسته است.»

وی ادامه می دهد: «ما در طول زمان و با توجه به نتایج نهایی، الگوهای منسجمی را برای آمریکایی های سفیدپوست پیدا کردیم. برای مردان سفیدپوست، هم برای لاغری زیاد و هم چاقی زیاد، وجود این به اصطلاح جریمه مشهود بود. برای زنان سفیدپوست تقریبا در همه موارد لاغری بهتر است. اما در مورد آمریکایی های سیاه پوست، پیوند بین توده بدنی و این نتایج محو می شود. به نظر می رسد که سیاه پوست ها اندام درشت تر را پذیرفته اند. اما این در مورد سفیدپوست ها صادق نیست.»

این مطالعه به این نکته نیز اشاره می کند که همه انسانهایی که اضافه وزن دارند، شرایط اجتماعی یکسانی را تجربه نمی کنند. خانم مارالانی اضافه می کند: «به نظر من تعریف پزشکی ما از چاقی باعث انحراف مان از این واقعیت شده که در جامعه، برای معنی چاقی در گروههای مختلف، تعاریفی وجود دارند که متغیر بوده و کاملا به نظر افراد بستگی دارند.»

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *