سوتی مرگبار فیسبوک در خدمت داعش

سوتی مرگبار فیسبوک در خدمت داعش
  • 1396/3/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فیسبوک با افشای غیر عمدی اطلاعات شخصی مدیران محتوایی خود، برای کاربرانی از شبکه های اجتماعی که مشکوک به ارتباط با تروریسم هستند، ایمنی آن ها را به خطر انداخته است.

گویا آی تی – این شکاف امنیتی، حدود ۱۰۰۰ کارمند را در ۲۲ بخش از فیسبوک تحت تأثیر قرار داده است که از نرم افزار مدیریت شرکت، برای مرور و حذف محتوای نامناسب نظیر مطالب جنسی، ابراز تنفر و تبلیغات برای تروریست ها استفاده می کنند.
در اواخر سال گذشته، اشکالی در این نرم افزار کشف شد، که به موجب آن محتوای پروفایل های شخصی مدیران محتوایی سایت، به طور خودکار و به صورت نوتیفیکیشن هایی در گروه هایی از فیسبوک، مشاهده می شد که ادمین های آن ها برای زیرپا گذاشتن قوانین سایت، از پلت فرم حذف شده بودند. به این ترتیب، اطلاعات شخصی مدیران فیسبوک برای ادمین های باقی مانده از این گروه ها قابل مشاهده بود.
از میان ۱۰۰۰ کارمندی که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتند، حدود ۴۰ نفر در یک واحد ضد تروریسی کار می کردند که مرکز اصلی آن در دفتر فیسبوک در دوبلین، پایتخت ایرلند واقع بود. پس از آنکه مشخص شد پروفایل های شخصی این افراد احتمالا در اختیار برخی از تروریست ها قرار گرفته است، ارزیابی ها نشان داد که شش نفر از این مدیران به شدت در خطر مورد حمله واقع شدن قرار دارند.

خبرگزاری گاردین با یکی از این شش نفر صحبت کرده است، که برای امنیت خود و خانواده اش حاضر نبود نام خود را فاش کند. این شهروند ایرلندی که در عراق متولد شده است، و در سال های ابتدایی از دهه دوم زندگی خودش قرار دارد، پس از آنکه متوجه شد هفت نفر از افرادی که به ارتباط با یک گروه تروریسی مشکوک بوده اند و او آن ها را از فیسبوک حذف کرده بود، پروفایل شخصی او را دیده اند، از ایرلند فرار کرد. گروه تروریستی اشاره شده، یک گروه مصری حامی حماس بوده است و اعضای آن از طرفداران داعش بوده اند.
فیسبوک این شکاف امنیتی را در بیانیه ای تأیید کرده است و گفته است که برای “شناسایی بهتر و جلوگیری از بروز چنین مسائلی در آینده” تغییراتی اساسی انجام داده است.
یکی از سخنگوهای فیسبوک گفته است:” ما اهمیت بسیاری به امنیت افرادی می دهیم که برای فیسبوک کار می کنند. به محض آنکه ما از این موضوع با خبر شدیم، آن را برطرف کرده و بررسی جامعی را برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در مورد این اتفاق آغاز کردیم.”
مدیری که اکنون خود را مخفی کرده است، یکی از صدها “تحلیلگر فعالیت های اجتماعی” بوده است که توسط شرکت بین المللی Cpl Recruiment به این کار گماشته شده اند. تحلیلگران فعالیت های اجتماعی معمولا کارمندانی با درآمدهای پایین هستند که مأمور اجرای سیاست های فیسبوک در مورد محتواهایی هستند که با استانداردهای اجتماعی آن، در تضاد است.
این مدیر، که در سنین خردسالی، به عنوان یک پناه جو وارد ایرلند شده است، از ترس آنکه مورد انتقام تروریست ها قرار بگیرد، شغل خود را ترک کرده و به مدت ۵ ماه به شرق اروپا سفر کرده است.

مجازات افرادی که در راستای مبارزه با تروریسم تلاش می کنند، از سوی گروه داعش، سر بریدن است. برای اینکار فقط باید دستور آن را به یکی از اعضای این گروه صادر کنند.
او با این توضیح که خانواده اش، از قبل تأثیر فعالیت های تروریستی را چشیده اند، می گوید :” ماندن در دوبلین بسیار خطرناک شده بود.” پدر او توسط گروهی ربوده شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و عموی او نیز در عراق کشته شده است.
او می افزاید:”تنها دلیلی که ما در ایرلند زندگی می کردیم، فرار از تروریسم و تهدید های آن بود.”
این مدیر سایت فیسبوک گفته است که پروفایل های شخصی شش نفری که به احتمال زیاد ممکن است هدف حمله های تروریستی باشند، توسط اکانت هایی که با گروه های داعش، حزب الله و حزب کارگران کردستان در ارتباط بوده اند، دیده شده است. فیسبوک، خود را با لیست گروه های تروریستی دولت آمریکا تطبیق می دهد.
او بیان کرده است:” زمانی که زادگاه شما، یک منطقه جنگی بوده است و افرادی چنین خطرناک نام فامیل شما و خانواده تان را می دانند، قطعا می دانید که ممکن است به همین دلایل ساده افراد به فجیع ترین شکل، به قتل برسند. مجازات داعش برای افرادی که در جبهه مبارزه با تروریسم کار می کنند، سر بریدن است. تنها کاری که آن ها باید کنند، در اختیار گذاشتن اطلاعات برای یکی از افراد تندرو در همین حوالی است.”

این شش تن از مدیران نظارتی فیسبوک، که شرایط مشابهی داشته اند، پس از دریافت درخواست های دوستی از افرادی که با سازمان های تروریستی در ارتباط بوده اند و تحت نظر خود آن ها قرار داشته اند، به وجود مشکلات امنیتی مشکوک شدند.
یک بررسی فوری توسط تیم امنیتی فیسبوک نشان داد که پروفایل های شخصی متعلق به مدیران محتوایی سایت، برای این افراد قابل دسترسی بوده است. بر اساس ایمیل های داخلی که شواهد آن در اختیار سایت گاردین قرار گرفته است، فیسبوک به محض آن که این افشای اطلاعاتی در نوامبر ۲۰۱۶ تشخیص داده شد، جلسه ای فوری را بین ” نیرویی از دانشمندان و متخصصان داده ها و بازرسان امنیتی و عملیات های اجتماعی” تشکیل داد و به تمام کارمندان و افرادی که احتمال می داد تحت تأثیر این مشکل قرار بگیرند هشدار داد. بعلاوه، این شرکت ایمیل مخصوصی را برای جمع آوری اطلاعات از افرادی مشخص کرده است که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته اند: nameleak@fb.com
فیسبوک در این بررسی ها متوجه شد که پروفایل های شخصی مدیران محتوایی این شرکت، به طور خودکار در لیست فعالیت های گروه هایی که این مدیران تحت محدودیت قرار می داده اند، مشاهده می شده است.

کریگ دسوزا، مسئول بازرسی های جهانی فیسبوک، به طور مستقیم با برخی از این افراد قربانی، تماس گرفته است و با شش فردی که در معرض بیشترین خطرات قرار دارند، از طریق کنفرانس ویدئویی، ایمیل یا مسنجر فیسبوک، ارتباط برقرار کرده است.
در یکی از این تماس ها، پیش از آن که تحقیقات فیسبوک در این مورد تکمیل شود، د سوزا قصد داشت تا مدیران محتوایی را متقاعد کند که ” به احتمال زیاد” تروریست های مظنونی که از هویت این شش نفر آگاه شده اند توانایی دسترسی به این افراد را نخواهند داشت.
د سوزا در این باره نوشت:” به یاد داشته باشید زمانی که فردی نام شما را در لیست فعالیت های اکانت خود می بیند، این لیست اطلاعات زیادی را در بر می گیرد. به احتمال بسیار زیاد، آن ها شما را با یکی دیگر از ادمین های گروه یا یک هکر اشتباه می گیرند…”

مدیری که در نهایت، مجبور به خروج از کشور ایرلند شد در پاسخ گفته است:” من کریگ را درک می کنم، اما اینگونه فکر کردن پر از ریسک است. من نمی خواهم منتظر یک بمب ساعتی باشم که به آدرس منزلم فرستاده می شود، تا زمانی که شاید فیسبوک کاری برای جلوگیری از آن بکند.”
اشکال در نرم افزار تا دو هفته پس از کشف آن، یعنی ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ برطرف نشد. تا آن زمان حدود یک ماه بود که این ایراد به سایت وارد بود. اما، حتی قبل از آن هم، در ماه اگوست، اطلاعات پروفایل های شخصی مدیرانی که برخی اکانت ها را سانسور کرده بودند، افشا می شد.
فیسبوک پیشنهاد داد که یک سیستم نظارتی هشدار دهنده خانگی برای این افراد نصب شود و هم چنین اعلام آمادگی کرد که می تواند حمل و نقل افرادی را که در خطر قرار دارند، بر عهده بگیرد. بعلاوه این شرکت به وسیله برنامه های کمکی به کارمندان خود، خدمات مشاوره ای ارائه کرده است، که جدا از خدمات مشاوره ای ارائه شده توسط کارفرمای آن ها، یعنی شرکت Cpl است.

فردی که از کشور ایرلند خارج شد، از تضمین های امنیتی دریافت شده از سوی فیسبوک راضی نبود. او در ایمیلی به دسوزا نوشت که این شش نفر هفته های متعددی را “در حالت اضطراب و نگرانی به سر برده اند” و فیسبوک باید کاری فراتر از”پاسخ گویی به نگرانی های اساسی ما در مورد امنیت خود و خانواده مان” انجام دهد.
او به مجله گاردین گفت که پنج ماهی که در اروپای شرقی سپری کرده است، برای او مانند “تبعید” بوده است. او در فضاهای عمومی حاضر نمی شده و خرج و مخارجش را از پس اندازهای قبلی خود تأمین می کرده است. او در تمام این مدت با وکیل خود و پلیس دوبلین در تماس بوده است، که در غیاب او از خانواده اش محافظت می کرده اند. در نهایت، این فرد ماه گذشته به دلیل تمام شدن پس اندازهایش به ایرلند باز می گردد، اگرچه هنوز هم با ترس و لرز زندگی می کند.
این قربانی در ادامه افزود:” من شغلی ندارم، بسیار نگران و مضطرب هستم و از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنم. نمی توانم بدون نگاه کردن به عقب، حتی قدم بزنم.”
در ماه جاری، او شکایتی قانونی علیه فیسبوک و Cpl در دادگاه رسیدگی به جرائم آسیب زدگی در دوبلین تنظیم کرده است. او به دنبال دریافت غرامت برای صدمات روحی است که به دلیل این اشکال امنیتی به او وارد شده است.
Cpl به درخواست ما برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداده است. در بیانیه ای که توسط فیسبوک منتشر شده است اشاره شده که تحقیقات این شرکت با هدف تعیین “دقیق اسامی افرادی که احتمالا اطلاعات آن ها دیده شده است و افرادی که ممکن است این اطلاعات را دیده باشند، و هم چنین ارزیابی خطراتی انجام شده است که این شش نفر در معرض آن قرار دارند.”

فیسبوک، این غول رسانه های اجتماعی، تهدید و خطر وارد شده به این مدیران را ناچیز تلقی کرده است، اما عنوان کرده است که “برای پشتیبانی، پاسخ به سوالات و برداشتن گام های مهم در راستای حفظ امنیت این افراد” با تک تک آن ها تماس گرفته است.
طبق اظهارات سخنگوی فیسبوک:” تحقیقات ما نشان داده است که بخش اندکی از اطلاعات و اسامی این افراد فاش شده است و ما هیچ مدرکی که حاکی از تهدید شدن این افراد و خانواده های آن ها، در اثر این مشکل باشد، نیافته ایم.”
جزئیات مربوط به مشکلات امنیتی فیسبوک، بار دیگر فعالیت های متناقض و خسته کننده انجام شده توسط ارتشی از هزاران کارمند جزء و کم درآمد را در معرض دید همگان قرار می دهد، که شامل اتفاقات رخ داده در فیلیپین و هند نیز می شود.

گاردین، اخیرا قوانین و راهنمایی های سری را فاش کرده است که فیسبوک با استفاده از آن ها به مدیران محتوایی خود آموزش می دهد که این شبکه عظیم با حدود ۲ میلیارد کاربر را تنظیم کنند و این اطلاعات فاش شده، شامل دستورالعمل های آموزشی، جداول و فلوچارت های متعددی است.
مدیر محتوایی فیسبوک که از ایرلند فرار کرده بود، برای یک تیم متخصص و بسیار قوی ۴۰ نفره، گزارش هایی از فعالیت های تروریسی در فیسبوک را جمع آوری می کرد. او به گفته خودش، به دلیل توانایی صحبت کردن به زبان عربی برای این کار استخدام شده بود.
“آن ها باید به ما اجازه می دادند از پروفایل های جعلی استفاده کنیم. هرگز هشداری در مورد اتفاقی این چنینی به ما داده نشده بود.”
این فرد احساس می کند که رفتار فیسبوک با این دسته از کارمندان قراردادی خود، معادل رفتار با سایر کارمندان نیست، بلکه این دسته از مدیران محتوایی، به نوعی “شهروندان درجه دو” به شمار می آیند. او به ازای هر ساعت از کاری که لازم بود برای آن دانش تخصصی در مورد شبکه های ترور جهانی داشته باشد و اغلب در حین انجام آن، با محتواهایی بسیار آزار دهنده رو به رو می شد، تنها ۱۳ پوند (۱۵ دلار) دستمزد دریافت می کرد.

“شما هر روز با تصاویر مشمئز کننده سرهای بریده، کشته شدن افراد به فجیع ترین اشکال، سنگسار شدن و اعدام شدن افراد مواجه هستید.”
سیاست های فیسبوک به کاربران اجازه می دهد تصاویر بسیار خشونت آمیزی را منتشر کنند، به شرط آنکه در راستای ترویج تروریسم یا حمایت از آن نباشد. در این صورت مدیران محتوایی ممکن است به طور مکرر، با تصاویر بسیار آزاردهنده ای مواجه شوند، چرا که باید تشخیص دهند آیا این تصاویر در محکومیت تروریسم به اشتراک گذاشته می شوند یا در حمایت از آن.
این مدیر محتوایی فرار کرده از ایرلند، گفته است که در آغاز کار خود، تنها به مدت دو هفته آموزش دیده است و می بایست از اکانت شخصی فیسبوک خود برای ورود به سیستم این غول رسانه های اجتماعی استفاده می کرده است.

فیسبوک به گاردین گفته است که در نتیجه ی این افشای اطلاعاتی، این شرکت در حال آزمایش طرح استفاده از اکانت های جداگانه برای ادمین های محتوایی است.
او می گوید تیم های مدیریت محتوایی، به طور پیوسته از نظر دقت و سرعت تصمیم گیری های صورت گرفته، و هم چنین توانایی به روز بودن در مورد آموزش های دریافت شده، مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار می گیرند. اگر امتیاز یک مدیر از ۹۰ درصد پایین تر بیاید، او یک هشدار جدی دریافت خواهد کرد.
فیسبوک در تلاش برای تقویت هنجارهای اخلاقی در میان کارمندان خود، مراسمی را به طور ماهانه برای تجلیل از بهترین کارمندان خودش راه اندازی کرده است. جایزه ی این مراسم،یک ماگ با نشانه ی فیسبوک است. به گفته ی این مدیر محتوایی، تمام کارمندان فیسبوک چنین ماگی را دریافت می کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *