آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه آشفتگی و استرس ایمیل مارکتینگ را کاهش بدهیم

آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه آشفتگی و استرس ایمیل مارکتینگ را کاهش بدهیم
  • 1396/5/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین روشهای بازاریابی است. با این حال، رتق و فتق امور آن می تواند دچار نابسامانی شده و استرس زا باشد. برخی از مردم از هیجان این روند لذت می برند و برخی دیگر به مشکل بر می خورند. در این مطلب از مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی، به ذکر پیشنهاداتی برای کاهش آشفتگی و استرس ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

 

بیشتر برای برنامه ریزی وقت بگذارید

بگذارید با واضح ترین توصیه شروع کنیم. موارد اضطراری به ندرت پیش می آیند و در صورت وقوع، با استفاده از استراتژی های کلی خود به مدیریت آنها خواهید پرداخت. اما در حالت عادی می توانیم هم برای فصولی که حجم کار معمولی است و هم برای دوره هایی مانند ایام تعطیلات و نوروز که حجم کار بیشتر می شود، برنامه ریزی بیشتر و بهتری برای بازاریابی ایمیلی خود داشته باشیم.

شما باید ملزومات رسیدن به اهداف آماری خود را درک کنید و برای شرایطی که شاید مجبور شوید برای عقب نماندن از غافله سریع تر حرکت کنید هم برنامه بریزید. باید به نحوی برنامه ریزی کنید که اگر خواستید یک کمپین جانبی هم راه بیندازید لزومی به شروع کردن از صفر نباشد.

 

سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار را چابک تر کنید

بسیاری از شرکت ها برای ارتباط در زمینه برنامه ریزی کمپین های ایمیل مارکتینگ، منحصراً از ایمیل سازمانی استفاده می کنند. استفاده از نرم افزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار (workflow tools) در کنار یک اپ پیام رسان به برنامه ها سرعت می بخشد و با کاهش نیاز به رد و بدل کردن ایمیل، امکان ابراز نظر سریع تر اعضای تیم و مقام های بالادستی را مهیا می کند.

 

هرجا که ممکن است از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ استفاده کنید

کارهای دستی تکراری، کارهای زمانبری هستند که هزینه ها را بالا برده و بهره وری را کاهش می دهند. در زمینه بازاریابی ایمیلی، گزینه هایی که به راحتی می توانید وارد چرخه اتوماسیون (خودکارسازی) کنید عبارتند از:

  • کمپین های بازاریابی ایمیلی تکرارشونده که به صورت خودکار یا زمان بندی شده انجام نمی شوند
  • انتقال اطلاعات بین پلتفرم های مختلف، مثلاً از یک ابزار مدیریت کمپین یا پایگاه داده بازاریابی به پایگاه داده ابری یا تامین کننده خدمات ایمیل مارکتینگ (ESP).

برای یک بازاریابی ایمیلی موثر، باید از پلتفرم های بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. این پلتفرم ها ویژگیهایی دارند که در وقتی که باید صرف کنید صرفه جویی کرده و کار شما را سازماندهی می کنند. بهترین بخش های این پلتفرم ها که با کمک آنها می توانید سرعت کار خود را افزایش دهید عبارتند از:

  • هدفگیری (targeting): آیا می توانید فهرست مشترکان خود را بخش بندی کنید؟ از این طریق، فقط به بروزرسانی دسته بندی های خود نیاز خواهید داشت و به طرز موثری از آشفتگی های رایج بازاریابی ایمیلی جلوگیری می کنید.
  • طراحی قالب (template): قالب های ایمیل شما لزوماً نباید غیرقابل تغییر باشند. در واقع، چنین رویکردی بیش از آنکه به تجربه مشتری توجه کند، سرعت تولید را مد نظر قرار می دهد. شما باید تعادل را برقرار کنید؛ انعطاف پذیر باشید و حتی می توانید چندین قالب داشته باشید. نکته کلیدی این است که خلاقیت به خرج بدهید و همه جوانب کدنویسی قالب خود برای بهینه سازی اندازه تصاویر، حجم متون و نسبت های طراحی و همچنین نحوه نمایش آن در نرم افزارها و صفحات مختلف و مخصوصاً موبایل را مورد توجه قرار دهید.

 

از ماژول های محتوا (content module) استفاده کنید

ما در بسیاری از موارد برای هر ارسال، ایمیل های کاملاً جدیدی را تهیه می کنیم. این روند، زمانبر بودن کار را تشدید می کند. ماژول های محتوا آن دسته از آیتم های محتوایی هستند که کهنه یا تکراری نمی شوند و می توان از آنها برای چندین کمپین استفاده کرد و از زمان لازم برای طراحی و کدنویسی کاست. غالباً از ماژول های محتوا در قالب استفاده می شود، اما لزوماً و ضرورتاً اینطور نیست.

ماژول های محتوایی یک بار تولید می شوند و در صورت نیاز در کمپین قرار می گیرند. از جمله ماژول های محتوای رایج می توان به مکانیاب شعبه های نزدیک، بخش گزارش موجودی کارتهای هواداری و هدیه، ماژول های کاربری یا پویا و از همه رایج تر، بخش محصولات پیشنهادی و موارد مشابه آن اشاره کرد.

در واقع، در برخی موارد مانند ایمیل های اطلاع رسانی محصولات جدید یا پرفروش ترین محصولات، ماژول های محتوا می توانند بخش اعظم ایمیل را تشکیل بدهند. روش تهیه این ماژول ها به سیستم های کنونی و بودجه شما برای طراحی آنها بستگی دارد.

بازاریابی ایمیلی به شدت موثر است و نتایج خارق العاده ای را به همراه دارد. اما گاهی می تواند دچار آشفتگی شده و استرس زا شود. به منظور کاهش استرس روزمره خود، بیشتر برنامه ریزی کنید، بررسی کنید که کدام قسمت ها را می توانید به دست اتوماسیون بسپارید، ببینید که چگونه می توانید طراحی و متن ایمیل خود را در قالب های انعطاف پذیری قرار بدهید که به کار سرعت می بخشند و زمان لازم برای کدنویسی و تست را کاهش می دهند و به روند ارتباطات سازمانی خود سرعت ببخشید. با توجه به موارد بالا، تیم شما چابک تر شده و راحت تر می تواند به شرایطی که پیش می آیند واکنش نشان بدهد.

نظر شما چیست؟ آیا از این راهکارها استفاده می کنید؟ لطفاً ایده ها و نظرات خود در رابطه با این مطلب و سایر مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی را از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *