بازی مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم

بازی مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم
  • 1396/6/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

حُسن انتخاب جناب آقای دکتر سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم را که با تدبیر رئیس جمهور محترم و رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس صورت گرفت، به فعالان حوزه بازی و به ویژه جامعه بیست و سه میلیونی بازی‌کنندگان ایرانی صمیمانه تبریک می‌گویم و از خداوند متعال توفیق روزافزون ایشان را در این سنگر خطیر خواستارم. بی‌تردید، این انتخاب برخاسته از تعهد، تخصص، پشتوانه علمی، شایستگی‌ و تجربه بالا در مسئولیت‌های فرهنگی مختلف بوده است.

گویا آی تی – در این میان، آنچه مایه مباهات شد این نکته بود که برای نخستین بار در تاریخ فرهنگ و هنر کشور، حوزه بازی‌های رایانه‌ای در شمار یکی از هشت محور اصلی برنامه‌های کاندیدای تصدی وزارت ارشاد قرار گرفت؛ و این یعنی دریچه‌ای از نور و امید در دل اهالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای؛ یعنی حقیقی دانستن واقعیت‌های مجازی؛ یعنی مواجه شدن با مقوله «بازی» به عنوان یک «پدیده فرهنگی جدی»؛ و یعنی دیده شدن نیازهای جمعیت میلیونی بازی‌کنندگان ایرانی از تمام قشرهای جامعه.
در این باره می‌توان سه نکته را یادآور شد:
۱- امروزه، بازی‌های رایانه‌ای به عنوان پدیده‌ای اقتصادی و فرهنگی در حال قدرت‌نمایی در تجارت جهانی است و به یکی از مهمترین اولویت‌های دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری و تجارت فرهنگی تبدیل شده تا آنجا که همین چند روز پیش صدراعظم کشور آلمان، خانم آنگلا مرکل، شخصاً نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای گیمزکام ۲۰۱۷ را در شهر کلن افتتاح کرد. در ایران نیز صنعت بازی جزو صنایع «درحال شکل گیری» است و قطعاً برای تثبیت خود نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هم در بخش وضع قوانین هم در بحث بودجه و امکانات است اما با وجود آن که «بازی» رتبه نخست سرانه مصرف را در بین تمام محصولات صنایع فرهنگی ایرانیان از آن خود کرده، کم توجهی و اختصاص بودجه بسیار اندک به حوزه بازی در مقایسه با هزینه‌هایی که در بخش‌های دیگر همچون سینما و موسیقی صرف می‌شود، لطمات زیادی به توان رقابتی این صنعت و اشتیاق جوانان فعال در این بخش وارد کرده است. متأسفانه، در حال حاضر نسبت میزان تولید بازی‌های ملی و بومیِ داخلی به واردات بازی‌های خارجی به شدت به نفع طرف دوم است و بنابراین، چنان چه فوراً بین سرانه مصرف و سرانه تولید تعادلی معقول برقرار نشود، پیامدهای غیرقابل کنترلی بر جامعه تحمیل خواهد شد.
۲- بازی‌های رایانه‌ای از جنبه های متعددی قابلیت پیشتاز بودن در حوزه اقتصاد مقاومتی را داراست و مزیت مهم آن این است که درصورت سرمایه گذاری مناسب بسیار سودآور است و بخش خصوصی علاقه وافری به فعالیت در این عرصه دارد. بنابراین، نمی توانیم خرسندی خود را پنهان کنیم از این که جناب آقای دکتر صالحی با نگاه فکری کلان و هوشمندانه خود، تأثیرگذاری این صنعت جوان را بر فرهنگ و اقتصاد کشور به صرافت دریافته‌اند و آن را جزو اولویت‌های خود قرار داده اند. از این رو، ضمن ادای نهایت احترام به وزرای پیشین آقایان دکتر جنتی و دکتر صالحی امیری که حقیقتاً در رسیدگی به این حوزه و هموار کردن مسیرهای دشوار اهتمام داشته‌اند، یقین داریم که در این دوره مرحله نوینی از مدیریت فرهنگی را شاهد خواهیم بود؛ دوره‌ای که در آن «بازی» در سطوح کلان مدیریت کشور «جدی» گرفته می شود و دستگاه های مسئول به اجرای اسناد بالادستی مهمی همچون سند «برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای» اهتمام می ورزند. امروز به شدت نیازمندیم تا در این حوزه سرعت تحلیل و تصمیم‌سازی کشور را افزایش دهیم تا از قافله فناوری هزاررنگ غرب عقب نمانیم.
۳- با توجه به نخستین دستور رئیس دولت دوازدهم مبنی بر لزوم ارائه برنامه عملیاتی در حوزه اشتغال‌زایی، حوزه بازی های رایانه ای با اشتغال‌زایی خودجوش جوانان و بازدهی بسیار بالا این قابلیت را دارد که سهم خود را در جهش اقتصاد مقاومتی ایفا کند. کافی است توجه کنیم که میانگین سنی شاغلان این صنعت زیر ۳۰ سال است و ما حتی بازی سازان نوجوانی هم در کشور داریم که با ایده‌های ناب خود بازی های جذابی تولید کرده اند. در مقایسه با سایر صنایع، هزینه ایجاد شغل در صنعت بازی های رایانه ای بسیار پایین است.

جناب آقای دکتر صالحی، اندیشمندی عمیق هستند و آشنایی بسیار خوبی با تکنولوژی های روز دارند. بدون شک بازی‌های رایانه‌ای با حمایت‌های ایشان شاهد جهش بزرگی در این ۴ سال خواهد بود.

حسن کریمی قدوسی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *