ویدئوی حیرت انگیز از تلسکوپ CHIME برای شکار ماده تاریک

ویدئوی حیرت انگیز از تلسکوپ CHIME برای شکار ماده تاریک
  • 1396/6/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آخرین قطعه از پازل این تلسکوپ فوق العاده قدرتمند هم در جایش قرار گرفت؛ حالا دیگر می توانیم نقشه های فضایی را دقیقتر از همیشه تهیه کنیم.

گویا آی تی – آخرین قطعه از پازل جدید تلسکوپ “آزمایش کانادایی نقشه برداری از شدت هیدروژن (CHIME)” هم سر جایش قرار گرفت. یعنی این تلسکوپ از حالا به بعد می تواند عمیق تر از همیشه در گوشه و کنار جهان نفوذ کند و نقشه برداری نماید.

ما به دنبال انرژی تاریک هستیم

هدف اصلی CHIME، بررسی اجرای تشکیل دهنده انرژی تاریک می باشد؛ یعنی مرموز ترین شکل انرژی که به اعتقاد اخترشناسان، موجب شتاب بخشیدن به روند انبساط جهان می شود.
علاوه بر این کار قابل توجه، CHIME قصد دارد در شناسایی امواج گرانشی و تحلیل انفجارهای رادیویی سریع که گهگاهی از اعماق فضا به سیاره ما می رسند هم به ما کمک کند. ما هنوز نتوانسته ایم این انفجارها را به طور کامل توضیح دهیم.
به گفته یکی از اعضای تیم CHIME، مارک هالپرن، از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، ” با تلسکوپ CHIME می توانیم تاریخچه ی انبساط جهان را بررسی کنیم. انتظار می رود با این تلسکوپ، درک ما از انرژی تاریک مرموزی که باعث سرعت یافتن این روند انبساطی شده، بیشتر شود”.
“این انرژی، یکی از بخش های بنیادی فیزیک است که هنوز موفق به درک آن نشده ایم. راز بسیار عمیقی است. به زودی درک بهتری از نحوه ی پیدایش جهان و روند پیشروی آن به دست خواهیم آورد”.
ساخت CHIME، هفت سال طول کشیده است. این تلسکوپ، ۱۰۰ متر (۳۲۸ فوت) طول دارد و دارای ساختار نیم لوله بوده و هیچ قطعه متحرکی ندارد. CHIME برای عکس برداری از قسمت های مختلف جهان، متکی به حرکت زمین است.
CHIME، موقعیت گاز هیدروژن در اعماق فضا را بررسی می کند. هیدروژن، فراوان ترین عنصر جهان است. این تلسکوپ تصویر این ساختارهای هیدروژن را ثبت می کند. دانشمندان با انجام کارهای عظیم روی این تصاویر، در نهایت به یک نقشه سه بعدی از کیهان دست می یابند که بسیار دقیق تر از نقشه های قبلی است.
ما در CHIME، هیچ تصویر زیبایی از کهکشان های مارپیچ نمی بینیم، بلکه رنگ نور ساطع شده از ساختارهای هیدروژنی را می بینیم که وارد محاسبات می شوند. این محاسبات مشخص می کنند که جهان در طی میلیاردها سال گذشته چقدر رشد کرده است.

و اگر بتوانیم چیزهای بیشتری در مورد نحوه انبساط جهان یاد بگیریم، قادر خواهیم بود علل آن را هم بیابیم: شاید انرژی تاریک علت آن باشد.
امواج رادیویی که توسط CHIME اندازه گیری می شوند، بسیار ضعیف هستند. به همین دلیل برای آشکارسازی آنها به دستگاههای بسیار بسیار حساس نیاز داریم. مقدار انرژی که CHIME در یک سال کامل جمع آوری می کند، با مقدار انرژی یک گیره کاغذ که از روی میز به زمین می افتد، برابر است.
از طرف دیگر، داده هایی که CHIME به دست می آورد، معادل مقدار داده هایی است که در هر لحظه در کل شبکه های موبایلی جهان جریان دارند.
برای آنکه درک بهتری از حجم این داده ها داشته باشید، بهتر است بدانید که سیستم های زیربنایی CHIME، باید این حجم از داده ها را با ضریب ۱۰۰٫۰۰۰ فشرده کنند تا بتوان آنها را روی دیسک ها ذخیره کرد. در ساخت CHIME، از قطعاتی شبیه قطعات به کار رفته در کارت گرافیک و گوشی های هوشمند استفاده شده است.

به گفته یکی از اخترشناسانی که در پروژه CHIME همکاری می کند، کیت واندرلیند، از دانشگاه تورنتو، “CHIME به نحوی جهان را نگاه می کند که اساسا با همه تلسکوپ های دیگر متفاوت است. در CHIME، از یک ابرکامپیوتر عظیم استفاده کردیم تا پرتوهای رادیویی دریافتی را پردازش کرده و یک تصویر دیجیتالی از آسمان در بر گیرنده این امواج تشکیل دهد”.
در ماه ها و سالهای آینده، خبرهای بسیار بیشتری در مورد CHIME خواهید شنید. این تلسکوپ، در اعماق فضا کاوش خواهد کرد و تلاش می کند هر روز اطلاعات بیشتری در مورد قسمت های مرموز جهان که سالهاست ذهن مختصصان را به خود مشغول کرده، جمع آوری کند.
CHIME روی سه زمینه کاری تمرکز کرده است: تاریخچه جهان، ماهیت ستاره های دور، و آشکارسازی امواج گرانشی. تیم CHIME، این سه زمینه را “سه مرز نجوم مدرن” نامیده اند.
به گفته هالپرن، “ما فکر می کنیم این آزمایش و آزمایش های مشابه آن که با اندازه گیری های کیهانی فوق العاده عمیق همراه هستند، می توانند بخش مهمی از علم نجوم را در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده تدوین کنند”.

تیم CHIME، یک ویدئو از این تلسکوپ منتشر کرده است که می توانید در این لینک آن را ببینید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *