هشدار بیل گیتس در مورد خطرات سلامتی انسان در ده سال آینده

هشدار بیل گیتس در مورد خطرات سلامتی انسان در ده سال آینده
  • 1396/6/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بیل و ملیندا گیتس اولین گزارش سالانه Goalkeepers را منتشر کرده اند، گزارشی که برای تجلیل از دستاوردهای بسیار بزرگی که در زمینه سلامت و بهداشت عمومی محقق شده است منتشر شده و به مشکلاتی می پردازد که هنوز در این زمینه وجود دارد.

گویا آی تی – این دستاوردها شامل کاهش قابل توجه در نرخ مرگ و میر کودکان و نرخ ابتلا به اچ‌آی‌وی هستند در حالی که کشمکش های عصر حاضر شامل برنامه ریزی در سطح خانوادگی و حقوق برابر برای زنان است.

بیل گیتس در یک نشست خبری با گزارشگران، بیمارهای عفونی و مزمن را دو نگرانی بزرگ برای سلامت عمومی در دهه ی پیش رو اعلام کرد.

گیتس در این نشست گفت: “بیماری های مزمن، شامل انواع دیابت، آلزایمر و مشکلات عصبی، در آینده بزرگترین مشکلات ما خواهند بود”.

“در بسیاری از کشورهایی که  در حال توسعه هستند، ما هنوز شاهد موارد بسیار زیادی از بیماری های عفونی  نظیر مالاریا، اسهال، ذات الریه، سل، اچ آی وی و مواردی از این قبیل هستیم.”

بسیاری از بیماریهای مزمنی که در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مشاهده می شود ناشی از عوامل زیست محیطی هستند که انسان هنوز برخی از آن ها را به خوبی درک نکرده است.

برای مثال، در کشورهای توسعه یافته نرخ ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در سال های گذشته رو به افزایش بوده است. در ایالات متحده، مراکز کنترل بیماری ها تخمین می زنند که تعداد کل موارد ابتلا به این بیماری ها تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد.

اما دانشمندان برای کشف دلایل خاص افزایش این بیماری ها هنوز راهی طولانی در پیش دارند و اغلب این افزایش را به فاکتورهایی چون ژنتیک، تعذیه، و مشارکت های اجتماعی نسبت می دهند.

موضوع در مورد سایر بیماری های مزمن قدری ساده تر است. برای مثال در ایالات متحده بیشترین عامل مرگ و میر، بیماری های قلبی و سرطان هستند که مجموعا مسئول مرگ حدود ۲/۱ میلیون نفر در سال می باشند. گیتس در اظهارات خود بیان کرده است که بزرگترین مشکل و مانع در این کشورهای توسعه یافته، هزینه های تحقیق و توسعه برای ساخت داروهای موثر تر است.

تا اینجا محققان به سوی تشخیص های هوشمندانه و دقیق تر سرطان گام های خوبی برداشته اند. برخی از آزمایشگاه ها در آمریکا حتی آزمایش های خونی طراحی کرده اند که می تواند سرطان را ماه ها زودتر از تکنیک های بسیار پیشرفته کنونی تشخیص دهد.

گیتس در این باره گفته است:” من فکر می کنم شما می توانید امیدوار باشید که در این زمینه پیشرفت های بزرگی صورت خواهد گرفت.”

اما بیماری های عفونی داستان دیگری دارند. حشرات ناقل بیماری – مانند پشه هایی که افراد را به ویروس مالاریا آلوده می کنند – در اطراف آب های آشامیدنی آلوده، شرایط زندگی غیر بهداشتی و رفتارهای جنسی ناسالم به عنوان اصلی ترین عامل های این نوع بیماری ها به شمار می روند.

در این موارد، گیتس معتقد است که بار اصلی بر دوش نهادها و سازمان های دولتی مانند بنیاد خود او است که در زمانی که با اقدامات تحقیقاتی به دنبال یافتن راهکارهایی نظیر واکسن ها هستند، به ملت های در حال توسعه کمک کنند.

او می گوید:”در این کشورها بازار و فرصت های یکسانی برای تأمین هزینه های دارویی وجود ندارد.”

در نتیجه کشورهای در حال توسعه در شرق آفریقا و آمریکای مرکزی بیشتر به کمک ها و حمایت های مالی  از خارج متکی هستند.

یکی از نگرانی های بزرگ گیتس برای پیشرفت در زمینه بهداشت، ویروس اچ آی وی است. در ۱۵ سال اخیر پیشرفت های قابل توجهی برای کند کردن روند رشد اچ آی وی انجام شده است اما به مرور هزینه های اختصاص داده شده به این موضوع کاهش یافته است.

در گزارش منتشر شده، گیتس ابراز نگرانی کرده است که با  افزایش شدید جمعیت در آفریقا ممکن است تعداد موارد ابتلا به این بیماری در آینده سر به فلک بکشد.

او می نویسد:”این چشم انداز وحشتناک است. بدون سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، ما قادر نخواهیم بود به کشفیات تازه ای دست پیدا کنیم که جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی را ساده تر کند.”

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *