چگونه فراخوان به عملی تهیه کنیم که کسی را یارای مقاومت در برابر کلیک روی آن نباشد

چگونه فراخوان به عملی تهیه کنیم که کسی را یارای مقاومت در برابر کلیک روی آن نباشد
  • 1396/6/28
  • مهدی پیوندی
  • 0

پس از آنکه مخاطب شما ایمیل تان را باز کرد، به قلاب شما افتاد و تمام متن بدنه ایمیل تان را خواند، به بخش مهمی به نام فراخوان به عمل یا call to action) CTA) می رسید. در این مطلب از سلسله مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گویا آی تی می خواهیم فراخوان به عملی را تهیه کنیم که احتمال عمل به آن قریب به یقین باشد.

 

به طور خلاصه و ساده، یک فراخوان به عمل هنگامی اتفاق می افتد که از مخاطب خود می خواهید تا عملی را انجام بدهد. این عمل می تواند کلیک کردن روی یک لینک، ثبت نام در فهرست ایمیل مارکتینگ یا حتی خریداری خدمات یا یک محصول باشد. در عین حال، به دلیل محدودیت های پلتفورم ایمیل، فراخوان به عمل در ایمیل در مقایسه با صفحات اینترنتی کمی متفاوت است. به همین دلیل، تنها دو نوع فراخوان به عمل موثر وجود دارد که می توان از آنها در ایمیل استفاده کرد:

 

فراخوان به عمل نوع ۱: کلیک روی لینک

اولین نوع از فراخوان به عمل، فراخوان به عمل هایی را در بر می گیرد که به وسیله آنها از مخاطب خود می خواهید تا روی لینکی کلیک کند که طبیعتاً یک صفحه از وب را برای او باز خواهد کرد. این صفحه می تواند صفحه محصول، پست وبلاگ، صفحه فروش، صفحه فرود یا هر صفحه ای باشد که شما انتخاب می کنید.

این نوع از فراخوان به عمل در ایمیل عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد، چون یک درخواست کوچک است و به وقت یا تلاش خاصی نیاز ندارد؛ مخصوصاً اگر فراخوان به عمل شما این خصوصیات را داشته باشد:

 

واضح باشد

همیشه باید برای وضوح اولویت قائل شوید. اگر مخاطب شما متوجه درخواست شما نشود، نمی تواند آن را انجام بدهد. بسیاری از بازاریاب ها نگاه خوبی نسبت به «اینجا کلیک کنید» ندارند، اما اگرچه که این عبارت ابتدایی به نظر می رسد، اما یک فراخوان به عمل دقیق و موثر است. آیا می توان متن بهتری نوشت؟ البته، اما این عبارت دقیقاً به مخاطب شما می گوید که چه کاری را انجام بدهد، کجا کلیک کند و یک عبارت پیش فرض بسیار خوب است.

 

سودمند باشد

مخاطب شما باید دقیقاً بداند که اگر روی آن لینک کلیک کند چه منفعتی شامل حالش خواهد شد. با کلیک و ورود به صفحه موردنظر چه چیزی عاید او می شود؟ این چطور می تواند مشکل مخاطب شما را حل کند؟ هنگامی که مخاطب تان می داند که دقیقاً چه چیزی گیرش خواهد آمد، تمایل بسیار بیشتری برای کلیک پیدا می کند.

 

منسجم باشد

زبان، موضوع و لحن فراخوان به عمل شما باید با بقیه قسمت های متن هماهنگ باشد، در غیر اینصورت مخاطب خود را گیج خواهید کرد. مثلاً فرض کنیم که ایمیلی را می خوانید که درباره یک وبینار است و در پایان آن یک لینک با این متن قرار دارد: «در کلاس آموزشی رایگان ما ثبت نام کنید». این یک موقعیت گیج کننده را به وجود می آورد و اعتماد مخاطب را از شما سلب می کند، زیرا دیگر نمی تواند مطمئن باشد که چه چیزی را به او ارائه می کنید یا مقصد لینک شما کجاست.

 

متناسب باشد

مخاطبان مختلف موجود در فهرست ایمیل مارکتینگ شما در مراحل مختلفی از محور آگاهی نسبت به مسأله ای که حل می کنید قرار دارند. این به آن معنی است که فراخوان به عمل های متفاوتی با آنها و وضعیت آگاهی شان تناسب دارند. مثلاً اگر در مراحل اولیه هستند، باید به آنها اطلاعات بیشتری بدهید، بنابراین فراخوان به دریافت یک مقاله تحقیقی رایگان از فراخوان به خرید محصول تان موثرتر واقع خواهد شد. با تطبیق فراخوان به عمل با مراحل آگاهی مخاطبان خود (معمولاً از طریق بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ) می توانید به آسانی نرخ کلیک ایمیل های بازاریابی خود را افزایش بدهید.

 

فراخوان به عمل نوع ۲: درخواست پاسخ به ایمیل

چه یک ایمیل سرد ارسال می کنید یا برای فهرست ایمیل مارکتینگ خود ایمیل می فرستید، دومین نوع از فراخوان به عمل، درخواست نوشتن یک پاسخ است. عموماً میزان پاسخدهی (response rate) این نوع از فراخوان به عمل کمتر است، زیرا نوشتن یک پاسخ از کلیک روی یک لینک به فعالیت بیشتری نیاز دارد. اما اگر به درستی عمل کنید، می تواند بسیار موثر باشد.

برای اینکه به کمک این فراخوان به عمل بتوانید پاسخی دریافت کنید، باز هم باید درخواست خود را کاملاً واضح و روشن مطرح کنید. مثلاً در ایمیل های خبرنامه، بهترین روش، درخواست مستقیم ارسال پاسخ (مثلا «نظر شما چیست؟ با استفاده از دکمه پاسخ یا reply مرا در جریان قرار بدهید.») است.

در مورد ایمیل های سرد، بهتر است که یک سوال بسیار واضح بپرسید که طرف مقابل به آسانی بتواند به آن پاسخ بدهد. سوالات بله/خیر مانند «آیا به این مورد علاقمند هستید؟» عملکرد خوبی دارند، زیرا یک بله یا خیر ساده اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد؛ البته احتمالاً اغلب مخاطبان شما به این بسنده نمی کنند.

وضوح در اینجا اهمیت زیادی دارد، چرا که مخاطب فوراً سوال را درک می کند، لذا در وقت صرفه جویی شده و پاسخ دادن به آن آسانتر می شود. در اینجا هم باید تناسب را رعایت کنید. فوراً به سراغ یک فروش بزرگ نروید یا تصور نکنید که مخاطب به هر آنچه که ارائه می کنید علاقمند است.

با درخواست های کوچک شروع کنید. از این طریق اعتمادسازی می کنید، رابطه را تقویت می کنید و از آنجایی که سوال کوچک و واضحی می پرسید، احتمال پاسخگویی مخاطب شما چندین برابر می شود.

علیرغم اینکه ایمیل یکی از ابزارهای قدرتمند برای فروش است، اما فراخوان به عملی که بهتر است که از آن در ایمیل های خود استفاده نکنید، فراخوان به عمل «خرید محصولات» است. با توجه به محدودیت های قالب بندی در ایمیل و اینکه ایمیل های طولانی اصلاً به مذاق مخاطبان خوش نمی آیند، پیاده سازی قدرت متقاعدسازی یک صفحه فرود یا صفحه محصول در آن بسیار دشوار است. علاوه بر این، در هر صورت برای پرداخت مجبور هستید که مخاطب را از صفحه نمایش ایمیل خارج کنید. به همین دلیل است که نویسندگان متن های ایمیل های فروش تلاش می کنند تا با کلیک روی یک لینک یا در طی فرآیند درخواست و پاسخ فروش را به سرانجام برسانند. تاثیر این روش از فروشی که صرفاً بر مبنای ایمیل باشد به مراتب بیشتر است.

ما در این مطلب از سلسله مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به ذکر نکات مهمی درباره تهیه و تنظیم فراخوان به عمل یا CTA پرداختیم. آیا نکات دیگری هم به ذهن شما می رسد؟ لطفاً ایده های خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *