تولید اولین باتری لیتیوم یونی در استرالیا

تولید اولین باتری لیتیوم یونی در استرالیا
  • 1396/7/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ما هر روزه از باتری های لیتیوم-یون استفاده می کنیم. این باتری های قابل شارژ در تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و حتی ضربان ساز (قلب) قرار دارند.

گویا آی تی – تولید باتری های لیتیوم-یون کمی پیچیده است، اما اکنون استرالیا به جمع کشورهایی پیوسته است که می توانند این نوع باتری را تولید کنند.
محققان دانشگاه QUT (Queensland University of Technology) این مرکز را طی ۳ سال در شهر بریزبین ساخته اند و به تازگی آن را تکمیل کرده اند. آن ها امیدوارند که بتوانند به عنوان یک تولیدکننده باتری محلی در این صنعت فعالیت کنند؛ صنعتی که در حال حاضر در اختیار چینی های قرار دارد.
رئیس تیم، Peter Talbot به خبرگزاری ABC گفت: “در حال حاضر می توانیم فردی را به داخل کارخانه بیاوریم و ظرف یک یا دو ساعت به او نشان دهیم که یک باتری لیتیوم چگونه ساخته می شود و او می تواند باتری را برای مصرف جزئی بیرون ببرد.”
وی می افزاید::”ما مواد خام را از تامین کنندگان استرالیایی تهیه می کنیم، مواد شیمیایی لازم را درست می کنیم، باتری را تولید کرده و خودمان آن ها را آزمایش می کنیم.”
ساخت یک باتری لیتیوم-یون باید در اتاق های خشک با رطوبت پایین انجام شود. اگر رطوبت به اندازه کافی پایین نباشد – بین ۱ تا ۱۰ درصد – آب موجود در هوا می تواند به باتری ها آسیب برساند. باید اشاره کرد که شهر بریزبین دارای رطوبت پایینی نیست؛ در واقع در تابستان بین ۶۵-۷۰ درصد رطوبت در هوا موجود است.
طبق اظهارات محققان، باتری های تولید شده در این مرکز در حال حاضر بیشترین بازده انرژی را دارند و شامل باتری های استفاده شده در خودروهای شرکت تسلا می شوند.
Talbot می گوید:”به عنوان بخش مهمی از این پروژه ما بهترین پودرها بر پایه لیتیوم را شناسایی کردیم و از آن ها در جهت تولید باتری هایی با بالاترین استاندارد بازده انرژی استفاده کردیم. این پودر ترکیبی از لیتیوم و مواد دیگر است. ما مواد شیمیایی مختلفی را آزمایش کردیم تا این که به بهترین ترکیب موجود رسیدیم.”
وی ادامه می دهد:”روند ما به ما اجازه می دهد که به سرعت نمونه باتری های لیتیوم-یون را در اندازه های مختلف بسازیم و آنها را آزمایش کنیم.”
این تیم امیدوار است که کارخانه آن ها بتواند فرمول های جدید و انواع پیل ها را به سرعت نمونه سازی کند و نیازی به خارج از کشور نداشته باشد.
Talbot در آخر اضافه می کند:”با توجه به تولید روزافزون خودروهای الکتریکی، ساخت باتری هایی با بازدهی بالاتر برای کارایی این خودروها و همچنین رضایت مشتریان ضروری است.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *