گوگل پیکسل ۲ یا آیفون ۸ پلاس: دوربین کدام بهتر است؟

گوگل پیکسل ۲ یا آیفون ۸ پلاس: دوربین کدام بهتر است؟
  • 1396/7/30
  • زهرا معبودی
  • 0

گوگل ادعا دارد که دوربین پیکسل ۲ می تواند آیفون ۸ پلاس را شکست دهد. و البته مقایسه سال پیش نشان داد که تک لنزپیکسل می توانست در اغلب موارد تصاویر بهتری از دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس ثبت کند.گویا آی تی: در باره این دو گوشی امروز یک بررسی کامل و جامع داریم تا بتوانید از طریق آن مقایسه خوب و اثر بخشی داشته باشید تا هنگام خرید بتوانید به خوبی آن چه که مورد نظرتان است را خریداری کنید پس با ما همراه باشید.

 

 مشخصات دوربین ها پیکسل ۲ آیفون ۸ پلاس
رزولیشن ۱۲٫۲ مگاپیکسل ۲x 12.2 مگاپیکسل (زاویه دید وسیع و تله فوتو)
گشودگی دیافراگم f/1.8 f1.8(زاویه واید)، f/2.8 (تله فوتو)
ثبات تصویر ثبات ترکیبی (اپتیکال و الکترونیکی) تثبیت کننده تصویر اپتیکال (تنها برای دوربین زاویه گسترده)
رزولیشن دوربین جلو ۸ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم دوربین جلو f/2.4 f/2.2

 

برای اینکه بفهمیم دوربین کدام گوشی بهتر است، در این آزمایش در Pier 39 سان فرانسیسکو مورد تست قرار گرفته اند. این گوشی ها بر روی پایه ای نصب شده و زاویه لنز ها تقریبا در یک اندازه تنظیم شده بودند. اغلب تصاویر با تنظیمات پیش فرض دوربین و HDR خودکار گرفته شده اند مگر اینکه غیر از این گفته شده باشد.

عکاسی پرتره

با اینکه از نتایح سال گذشته پیکسل شگفت شده بودیم، اما در پرتره عملکردی افتضاح داشت. همانند حالت پرتره در آیفون، حالت لنز بلور پیکسل بیشتر پس زمینه ای تار شده با افکت بوکه حول سوژه ایجاد می کرد که شبیه به چیزی بود که در دوربین های DSLR شاهد آن هستیم. البته در بیشتر موارد نتیجه این حالت هم تصاویری افتضاح با دست و پا های تار شده بود.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

امسال گوگل افکت پس زمینه تار شده را کنار گذاشته و از قابلیتی جدید در پیکسل ۲ استفاده کرده است و نام آن را نیز حالت پرتره گذاشته است. این قابلیت از داده های ۳D بدست آمده از سنسور، پردازشگر تصویر و تکنولوژی هوش مصنوعی تشخیص چهره برای تفکیک سوژه و سپس تار کردن پس زمینه آن استفاده می کند. آیفون ۸ پلاس از اطلاعات بدست آمده از لنز های تله فوتو و واید و نرم افزار برای همین کار استفاده می کند.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

تنظیم حالت پرتره

برای فعال کردن حالت پرتره در ایفون تنها می بایست در رابط کاربری دوربین به سمت چپ سوایپ کنید. از آن جایی که ایفون از لنز تله فوتو برای ثبت پرتره استفاده می کند، سوژه نسبت به عکس های معمول نزدیک تر ثبت می شود به همین دلیل بهتر است کمی عقب تر بروید. وقتی که باکسی زرد رنگ حول سوژه پدیدار شد که روی آن نوشته بود “depth effect” یعنی حالت پرتره فعال است.

در پیکسل ۲، موضوع فرق دارد. فعال سازی حالت پرتره در پیکسل ۲ دو مرحله دارد: نخست می بایست بر روی آیکون منو در بخش پایین سمت چپ بزنید و سپس این حالت را انتخاب و فعال کنید. پیکسل ۲ بر خلاف آیفون نیازی به لنز تله فوتو ندارد به همین خاطر می توانید به سوژه نزدیک تر شوید. می بایست در جای آیکون منو، بر روی کلیدی که در سمت چپ viewfinder قرار دارد علامت X را مشاهده کنید که نشان دهنده این است که حالت پرتره فعال است. آیفون حین عکس برداری حالت پرتره را فعال می کند و بدین طریق هرگز فراموش نمی کنید که این حالت فعال است یا خیر.

نتایج

وقنی کخ پیکسل ۲ به درستی کارش را انجام دهد نتایج به مراتب بهتری از آیفون ۸ پلاس به عمل می آورد. رنگ ها دقیق تر بوده و جزئیات چهره نیز بهتر هستند و اینکه زاویه واید تری برای انتخاب وجود دارد خیلی مورد پسند تر است. اما درست انجام دادن کار با پیکسل کمی چالش بر انگیز است.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

پیکسل ۲ طوری برنامه ریزی شده است که چهره افراد را شناسایی کند و این بدین معنیست که سوژه های غیر انسانی را به سختی شناسایی خواهد کرد. همانطور که تجربه نشان داد سگ ها نیز در زمره چهره دار ها قرار می گیرند! اما اشیا همانطور که کارت بازی در تصویر زیر را می بینید، یا از فوکوس خارج می شوند و یا اینکه در حالت پرتره قرار نخواهند گرفت.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

اما آیفون ۸ با اشیای بی جان نظیر غذا و یا گیاهان تقریبا همیشه کارش را به درستی انجام داد. نتایج آن عالی نیستند اما برای ثبت پرتره بهتر از گوگل پیکسل است زیرا کار با آن راحت تر است.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

سلفی

آیفون نمی تواند حات پرتره را بر روی سلفی ها اعمال کند. پیکسل ۲ می تواند بر روی سلفی های شما نیز همان پس زمینه تار را اعمال کند اما نه به خوبی دوربین عقب.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

حتی بدون حالت پرتره نیز دوربین پیکسل بهتر از دوربین آیفون ۸ عمل می کند. رنگ ها روشن تر و چهره ها واضح تر از تصویر ثبت شده توسط آیفون هستند.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

عکاسی منظره

هم آیفون ۸ پلاس و هم پیکسل ۲ از قابلیت پردازش تصویر HDR استفاده می کنند، یعنی چندین فریم که در کسری از ثانیه ثبت شده اند را تبدیل به یک تصویر می کنند. به طور ایده آل، HDR در سایه ها جزئیات عالی دارد بدون اینکه نقاط روشن تصویر براق بشوند. هم HDR اپل و هم HDR + گوگل به طور پیش فرض در گوشی فعال هستند.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

در شرایط ایده آل، تصاویر ثبت شده از مناظر در هر دو گوشی در یک سطح هستند.  رنگ ها در آیفون ۸ پلاس کمی بیش از حد پر رنگ هستند و به نظر می رسد کنتراست بیشتری دارند اما مناظر در پیکسل دو از نزدیک دقیق تر بودند. اینکه کدام بهتر است به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد.

زوم

نکته منفی داشتن یک لنز در پیکسل ۲ این است که گوشی به زوم دیجیتال محدود می شود. آیفون از لنز تله فوتو برای زوم کردن استفاده می کند بدون اینکه کیفیت عکس در زوم دو برابر پایین بیاید (البته تا زمانی که تصویر نسبتا روشن است). لنز تله فوتو نور زیادی جذب نمی کند و همچنین تثبیت شده نیست از این رو باید در عکس های معمولی دستان ثابتی داشته باشید.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

تصویری که به وسیله پیکسل ۲ با زوم ۲X ثبت شده است شسته و دانه دانه شده به نظر می آید. از طرفی تصویر ثبت شده به وسیله آیفون دقیق تر و پر رنگ تر است. گوگل دائما در حال بهبود تکنولوژی زوم دیجیتال خود است، اما اگر به دنبال کیفیت زوم هستید قطعا آیفون گزینه بهتری است.

تصویر برداری از نزدیک

تصاویر از نزدیک هم در آیفون بهتر هستند. کنتراست و اشباع رنگ بالاتر باعث می شود که دانه های نمک در تصویر زیر در عکس ثبت شده با آیفون بهتر مشخص باشند. تصویری که با پیکسل گرفته شده است در تفکیک دانه ها ضعیف عمل کرده است و آن ها را چسبیده به هم نشان می دهد.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

تصویر برداری در نور کم

پیکسل در سال گذشته تصاویر عالی در نور کم ثبت می کرد از این رو بعید نیست که پیکسل دو حتی از قبل هم بهتر شده باشد. امسال گوگل از لنز سریع تر f1.8 استفاده کرده است که نسبت به لنز f2.0 سال گذشته نور بسیار بیشتری جذب می کند و همچنین به دوربین تثبیت کننده تصویر اپتیکال نیز افزوده است تا دوربین را در دستانی که می لرزند ثابت نگه دارد و از خراب شدن عکس ها در شرایط کم نور جلوگیری کند. دوربین واید آیفون ۸ پلاس نیز تثبیت کننده اپتیکال دارد اما به دقت آن چه در پیکسل وجود دارد در تثبیت عکس کمک نمی کند. اما حقیقتش این است که این دو تصویر که در زیر مشاهده می کنید به یک میلی ثانیه تاخیر از هم گرفته شده اند و به دلیل نور فلش کمی با یکدیگر فرق می کنند.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

فلش

اما وقتی که در همین شرایط یک سوژه به عکس اضافه می کند اوضاع تغییر می کند. با روشن کردن فلش و عکاسی از سوژه در نور کم متوجه تغییرات خواهید شد.

پیکسل دو از فلش LED دوگانه استفاده می کند در حالی که آیفون به فلش کواد LED True Tone مجهز شده است. آیفون ۸ پلاس همچنین از Slow Sync نیز استفاده می کند که سرعت شاتر را پایین تر آورده و چندین فلش کوتاه در کسری از ثانیه می زند و نوردهی بیشتری در یک تصویر به وجود می آورد.

نور تصویر زیر که به وسیله آیفون ثبت شده است طبیعی به نظر می رسد و پس زمینه و رو زمینه به خوبی روشن شده اند. چهره سوژه در پیکسل کمی زیاد دقیق است اما فلش روشنایی نسبتا زیادی دارد و چشمان سوژه تا حدودی قرمزه شده و رنگ پوست نیز کمی پاک شده است.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

اما لقب بهترین دوربین اعطا می شود به…

متاسفانه باید بگوییم که در این مورد برنده واقعی وجود ندارد. اوضاع تقریبا برابر است و برتری خاصی بین دوربین این دو گوشی دیده نمی شود. چیزی که بدیهی است این است که امسال پیکسل دو تنها با یک لنز می تواند با آیفون ۸ پلاس برابری کند و حتی در برخی موارد از آن پیشی بگیرد.

اگر به دنبال جزئیات بیشتر هستید پیکسل را انتخاب کنید. اگر اشباع رنگ و کنتراست بیشتر مد نظر شماست، آیفون گزینه بهتری خواهد بود.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

تصویر

آیفون ۸ پلاس عکس سمت چپ و پیکسل دو سمت راست.

گوگل پیکسل 2 یا آیفون 8 پلاس

در نور کم پیکسل دو عملکرد بهتری دارد اما اگر در تصویر سوژه انسانی دارید بهتر است سمت آیفون بروید زیرا فلش آن سوژه را واقعی تر جلوه می کند. حالت پرتره دیگر گزینه ای نیست که به خاطر آن از پیکسل صرف نظر کنید اما اگر قصد دارید از چیزی به غیر از انسان ها عکس بگیرید آیفون ۸ پلاس بهتر این کار را انجام خواهد داد. اما از طرفی برخی عکس ها آن قدر شبیه به هم بوده اند که نمی توان تفاوت میان آن ها را تشخیص داد.

 

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *