بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2018

بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2018
  • 1396/8/2
  • زهرا معبودی
  • 1

نبرد بین بازی‌های Pro Evolution Soccer از شرکت Konami و بازی FIFA از شرکت EA امسال نیز ادامه دارد. با این که انتخاب من برای بازی شبیه ساز فوتبال، از زمان سری بازی‌های Winning Eleven بر روی کنسول PS2، FIFA است ولی گاهی برای تنوع نیز PES بازی می‌کنم تا کمی هم از آن لذت ببرم.

گویا آی تی: به غیر از امسال، Konami همیشه ترکیبی از آیتم‌های نا امید کننده را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و حتی با وجود یکسری از حالت‌های عالی که شاید در کنار دریبل ۳۶۰ درجه‌ی FIFA، یکی از بهترین موارد اضافه شده به این ژانر می‌باشند، این بازی کماکان راضی کننده نیست.

خبر خوب اینکه بازی با دوستان‌تان چه در حالت آنلاین و چه بصورت آفلاین تغییری نکرده است. در حالی که گیم‌پلی بازی به سمت سریع‌تر شدن پیش می‌رود، هنوز هم جذابیت‌های خودش را داراست، مخصوصا با حالت جدیدی که در نسخه‌ی امسال وجود دارد، حالت انتخاب تصادفی. در این حالت بازیکنان، چهار لیگ، تیم یا ملیت مختلف را انتخاب می‌کنند و موتور بازی بصورت تصادفی یک تیم را از میان بازیکنان حاضر در آن‌ها انتخاب می‌نماید. می‌توانید جذابیت این حالت را تصور کنید که به عنوان مثال یک تیم بازیکنانی مانند لیونل مسی و رونالد را خواهد داشت و تیم دیگر بازیکنان لیگ دسته دو انگلیس.

بازی Pro Evolution Soccer 2018

بهترین مزیت اینگونه حالت‌ها این است که گیمر‌ها را در موقعیت‌های خاصی قرار می‌دهد، آنها را مجبور می‌کند تا به تاکتیک‌های جدیدی فکر کنند و یا با بازیکنانی بازی کنند که هیچوقت قبلا آن‌ها را درون تیم‌شان نداشته‌اند. به عنوان فردی که همیشه یکسری تیم‌های خاص را در مسابقات انتخاب می‌کند، این چالش می‌تواند خوشایند باشد که هر دو بازیکن باید با تیمی بازی کنند که مخلوطی از بازیکنان مختلف با توانایی‌های مختلف است. تعداد زیادی قابلیت کوچک مانند بهبود جزیی در سیستم نقل انتقالات به مستر لیگ اضافه شده که این حالت را در نسخه‌ی امسال بهتر کرده است. اما حالت‌های دیگر در بازی شاهد تغییرات بسیار کم بوده و یا بدون تغییر هستند.

اگر بازیFIFA از شرکت EA مزیتی نسبت به PES داشته باشد، مطمئنا این مزیت نحوه‌ی معرفی آن است. امسال PES کم به رابط کاربری بازی رسیدگی نموده و آن‌را طوری تغییر داده که دسترسی به منوهای مختلفی براحتی امکان پذیر است. شما براحتی می‌توانید از منوی مدیریت تیم به قسمت ویرایش بازیکن بروید. افزایش کیفیت در قسمت‌های مربوط به قبل از بازی کاملا محسوس است. فریاد تماشاگران و جنب و چوشی که در بین هواداران وجود دارد بی‌نظیر است.

ظاهر بازیکنان نیز بسیار خوب طراحی شده بطوریکه در تمام شرایط آّب و هوایی ظار بازیکنان عالی است و به نوعی می‌توان گفت بیش از حد واقعی‌ست. شادی‌های بعد از گل نیز بسیار بهتر و مقبول‌تر شده‌اند حتی اگر این شادی آرام و ساده باشد.

بازی Pro Evolution Soccer 2018

ترفند، تکنیک و رمزهای PES 2018

 

اما وقتی به سراغ گیم پلی میروسم اشکالات کم کم نمایان می‌شوند. من از زمانی که Winning Elven 9 وجود داشته، این سری از بازی‌ها را دنبال می‌کردم. در تمامی نسخه‌ها تا به اینجا، یک قانون و مکانیک خاصی بر بازی حاکم است که همواره بر در عنوان وجود داشت. اما وقتی با کامپیوتر PES 2018 بازی می‌کنید تمام آن ذهنیت‌ها از بین می‌رود. شگف انگیزترین موقعیتی که برای من اتفاق افتاد این بود که در دقیقه‌ی ۷۵ و با باتشوایی از چلسی برای جا گذاشتن دفاع کند و خسته‌ی آرسنال، بازیکنی که شاید سرعتی در حد مرته ساکر داشته باشد، به مشکل برخورده بودم.

نکته جالب و نا امید کننده در این بین این بود که دفاع آرسنال، که ۳ یا ۴ متر عقب تر از مهاجمی که با نهایت سرعت در حال دویدن بود، به او رسید تکل رفت و توپ را تصاحب کرد. نکات عجیبی مانند این موضوع این حس را به گیمر منتقل می‌کند که در دیداری نابرابر در حال رقابت است. در نسخه‌های قبل بسیار اتفاق افتاده بود که براحتی با یک ضربه‌ی چیپ دروازه‌بان مغلوب می‌شد، اما در PES 2018 بصورتی کاملا غیرقابل باور بازیکنان در موقعیت‌هایی بسیار شبیه به قبل نمی‌توانند ضربه‌ای مشابه بزنند و به نوعی غیر ممکن است که بتوانید از دفاع‌های تیم مقابل که توسط CPU کنترل می‌شوند فرار کنید. از طرفی دیگر بازیکنانی شبیه سس فابرگاس که در دنیای واقعی قادر هستند تا پاس‌هایی با طول ۷۰ یا ۸۰ متر را براحتی برای بازیکن هم تیمی ارسال کنند، در این بازی گاهی اوقات حتی نمی‌توانند، بخاطر حرکت ناگهانی بازیکن هم تیمی، یک پاس ساده را به مقصد برسانند.

گیم پلی PES 2018 دارای بسیاری از این حرکات تصادفی است که به نوعی بازیکن را در مقابله با آن‌ها ناتوان می‌کند. به حالت‌های اعتیادآور بازی و جلوه‌های بصری و تماشایی آن هیچ موردی اضافه نشده تا حداقل کمی کمبود‌های داخل زمین را جبران نماید. در داخل زمین نیز تنها کاری که از دست شما بر می‌آید این است که اگر فضایی بدست آوردید دکمه‌ی سرعت را فشار دهید و بعد از جا گذاشتن بازیکن حریف منتظر این باشید که آن‌‎ها تکل رفته و توپ شما را بگیرند، و یا اینکه وقتی موقعیت خوبی گیر آوردید دکمه پاس را فشار دهید تا بازیکن هم تیمی شما قبل از رسیدن توپ یکدفعه به آنسوی زمین حرکت کند تا توپ لو رفته و در اختیار تیم حریف قرار گیرد.

PES 2018 در خارج از میدان بسیار عالی عمل کرده است، اما وقتی داور سوت شروع بازی را به صدا در می‌آورد تمام امید شما تبدیل به یاس می‌شود. اگر قصد شما از انتخاب PES 2018 فقط این است که گه گاهی با دوستانتان بازی کنید، می‌توان گفت که انتخاب خوبی کرده‌اید، هر چند در این مورد هم نمی‌توانید به راحتی یک بازی آرام و با فکر در مقابل یک انسان دیگر را تجربه کنید. به غیر از این مورد تمام تقابل‌های شما با CPU در لول‌های دشواری به موردی جز شکست نخواهد انجامید. در طرف دیگر بازی FIFA با اینکه در نسخه‌های اخیر خود از یکسری کمبودها رنج می‌برد ولی در بحث گیم‌پلی ایرادی کمی به آن وارد است، چیزی که در مورد PES 2018 نمی‌توانیم بگوییم.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام.
    متاسفانه نقد شما در مورد بازی PES صرفا بر مبنای عدم توانایی شما در ارتباط با این بازی خارق العاده و ناشیانه بازی کردن شما بوده!!! من هم سالهاست که بطور مستمر PES بازی میکنم و البته هر سال هم فیفای جدید رو برای مقایسه ساعتها بازی میکنم و ایضا کسی هستم که بصورت هفتگی فوتبال بازی میکنم و فوتبال روز دنیا رو هم دنبال میکنم! برداشت من و کسانی که در این حد از توانایی هستند اینه که گیم پلی PES به شدت مطابق با ذهن یک فوتبالیست هست و بازیکن اگر ذهن خلاقی داشته باشه هرکاری که دلش بخواد میتونه توی زمین انجام بده.
    اتفاقا نسخه ۲۰۱۸ کمبودهایی رو جبران کرده که باعث شده ذهن های کند و غیرفوتبالی و کسانی که حرفه ای نیستند نتونن از پس بازی قدرتمند PES بربیان.
    پس اگر شما بازیکن خلاقی نیستید PES بد نیست!!! شما ناتوانید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *