آیا شناسایی کار با موبایل هنگام رانندگی قانونی است؟

آیا شناسایی کار با موبایل هنگام رانندگی قانونی است؟
  • 1396/8/4
  • زهرا معبودی
  • 0

در یکی از روزهای سال ۲۰۱۱ تلفن بن لایبرمن (Ben Lieberman) زنگ خورد و به او خبر دادند که پسرش در یک سانحه‌ی رانندگی تصادف کرده و درگذشته است. به لایبرمن گفته شد که علت تصادف خواب آلودگی راننده بوده، اما تصادف در شلوغ‌ترین ساعت روز و در جاده‌ای طوفانی اتفاق افتاده بود. بنابراین لایبرمن به این شک داشت که علت تصادف پیامک دادن حین رانندگی بوده باشد، اما به راحتی نمی‌شد چنین ادعایی را اثبات کرد.گویا آی تی: او گفت: «آن روز به شیوه‌ای دردناک فهمیدم که هیچ سیستمی برای شناسایی این شرایط وجود ندارد.»

نهایتاً شش ماه طول کشید تا لایبرمن توانست گزارش موبایل راننده را از دادگاه بگیرد. اما در پرینت موبایل هم برخلاف تصورات چیز زیادی پیدا نشد. CTIA انجمنی تجاری است که نشانگر صعنت وایرلس آمریکاست. آن‌ها می‌گویند اپراتورها می‌توانند از ثبت نشست‌های اطلاعاتی مطلع شوند، ولی به سختی می‌توانند بگویند چه اطلاعاتی ردوبدل شده است. اطلاعاتی که از موبایل‌ها به ثبت می‌رسد نشان نمی‌دهد که چه زمانی از اپلیکیشن‌های خاص مثل اسنپچت یا اینستاگرام استفاده شده است.

لایبرمن می‌گوید: «استفاده از اطلاعات ثبت شده‌ی موبایل مثل استفاده از دستگاه تست تنفس است که فقط می‌تواند میزان الکل را شناسایی کند.»

هرچند برای تلفن‌های همراه اصلاً چنین دستگاهی وجود ندارد.

رانندگی با حواس‌پرتی سالانه جان بیش از ۳۰۰۰ نفر را در ایالات متحده می‌گیرد. به گزارش سازمان ملی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا این سوانح هر سال حدود ۴۶ میلیارد دلار به کشور زیان می‌رساند. به استثنای دو ایالت مونتانا و آریزونا، پیامک زدن در حین رانندگی در سایر ایالت‌ها غیرقانونی است، هرچند اثبات آن مگر زمانی که پلیس شما را در حال ارتکاب جرم بگیرد بسیار مشکل است.

بعد از این اتفاق لایبرمن به فعالیت در این زمینه ادامه داد و با بسیاری از قانون‌گذران، ماموران پلیس و شرکت‌های فناوری مثل Cellebrite صحبت کرد. سلبریت شرکتی است که نمونه‌ی اولیه‌ای از فناوری تشخیص پیامک‌دهی موسوم به Textalyzer را طراحی کرده است. تبلتی به اندازه‌ی یک آیپد که توسط پلیس به موبایل راننده وصل می‌شود و با بررسی لاگ‌های سیستمی دستگاه می‌تواند لیست فعالیت‌های شخص را در بیاورد. قیمت این دستگاه هنوز تعیین نشده اما این شرکت می‌گوید پلیس به این فناوری نیاز دارد و می‌تواند از پشتیبانی ما بهره‌مند شود. فرماندار نیویورک، اندرو کومو (Andrew Cuomo) از کمیته‌ی ایمنی ترافیک این ایالت خواسته تا این فناوری را مورد بررسی قرار دهند. کمیته‌ی ایمنی عمومی شیکاگو هم به دنبال تدوین قوانین مربوطه است. ولی قانون‌گذاری برای این فناوری در ایالت تنسی فعلاً متوقف شده است. Textalyzer به پلیس اجازه می‌دهد موبایل راننده را بدون حکم قضایی بازرسی کند، اما محتویات دستگاه نشان داده نمی‌شود.

لایبرمن می‌گوید: «این فناوری هیچ شماره تلفن، چت یا تصویری را نشان نمی‌دهد.»

با وجود این که لایبرمن و سلبریت اظهار می‌کنند که این دستگاه مثل فیسبوک یا اینستاگرام فعالیت کاربر را به نمایش نمی‌گذارد، ولی متخصصان حریم خصوصی نگرانی‌های زیادی درباره‌ی استفاده از این فناوری دارند.

جی استنلی (Jay Stanley)، تحلیلگر ارشد اتحادیه‌ی آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) می‌گوید: «سوالات زیادی پیرامون اپلیکیشن Textalyzer وجود دارد. این برنامه دقیقاً چه کار می‌کند و وارد چه بخش‌هایی می‌شود؟»

وی خاطرنشان می‌کند که Textalyzer ناقض حقوقی است که مطابق قانون اساسی داریم.

استنلی می‌گوید: «برای قرن‌ها چارچوب قانونی کاملاً شفافی داشتیم که به مراجع قانونی اجازه می‌داد تا به منابع خصوصی اطلاعاتی ما دسترسی پیدا کنند. این چارچوب حکم‌های قضایی بود که بر اساس قانون علت احتمالی صادر می‌شد.»

استنلی می‌گوید اگر بازداشت شوید پلیس اجازه‌ی تفتیش شما را دارد، ولی وضع موبایل فرق می‌کند. این که کسی بتواند به لیست اپلیکیشن‌های کاربران دسترسی داشته باشد آزاردهنده است. هانا بلوچ-وبا (Hannah Bloch-Wehba)، مدرس حقوق رسانه در دانشگاه ییل (Yale) با این گفته موافق است. او می‌گوید مشکل اینجاست نگاه کردن به فعالیت‌های موبایلی شما نوعی جستجو می‌باشد.

او می‌گوید: «مثل این است که پلیس قفسه‌ی پرونده‌های شما را باز کند و عناوین آن را نگاه کند اما محتوای پرونده‌ها را نبیند. عمل باز کردن قفسه خودش نوعی از جستجو است. بنابراین وصل کردن دستگاه Textalyzer هم نوعی جستجو است و فرقی نمی‌کند که پلیس به محتوای فایل‌ها یا فعالیت‌های موبایل شما نگاه کند یا نه. با وصل کردن موبایل به Textalyzer عمل جستجو صورت گرفته است.»

بن لایبرمن با تفسیری که بلوچ-وبا از قانون دارد مخالف است. اما می‌گوید صرف نظر از این‌ها، Textalyzer صرفاً نمونه‌ی اولیه‌ای از این فناوری می‌باشد و می‌تواند اصلاح شود. همزمان با بررسی فناوری مذکور توسط کمیته‌ی ایمنی ترافیک نیویورک، این ایالت می‌خواهد در فصل پاییز از رانندگان درباره‌ی این فناوری بازخورد بگیرد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *