دوربین های فوق العاده ی کاوشگر مارس ۲۰۲۰ برای تصویربرداری از مریخ

دوربین های فوق العاده ی کاوشگر مارس ۲۰۲۰ برای تصویربرداری از مریخ
  • 1396/8/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کاوشگر مارس ۲۰۲۰ قرار است سه سال دیگر به مریخ اعزام شود. این کاوشگر با استفاده از انرژی هسته ای کار می کند و دارای دوربین های منحصر به فرد و فوق العاده ای است.

گویا آی تی – مارس ۲۰۲۰ بیست و سه دوربینی را همراه خود دارد که پهنای باند آن ها از کاوشگرهای قبلی بزرگتر است. دوربین های کاوشگر مارس ۲۰۲۰ می توانند تصاویری با وضوح بالاتر تهیه نمایند. پیش از این هرگز از فناوری های مشابه این دوربین ها در کاوشگرهای مریخ استفاده نشده بود.
به عنوان نمونه کاوشگر Curiosity یک مجموعه دوربین با عنوان Navcam و Hazardcam دارد که وظیفه ی راهبری کاوشگر برای جلوگیری از برخورد به موانع را بر عهده دارند. تصاویر این دوربین ها سیاه و سفید هستند و وضوح آن ها تنها یک مگاپیکسل است. این در حالی است که وضوح تصویر دوربین های به کار رفته در مارس ۲۰۲۰، بیست مگاپیکسل بوده و تصاویری که این دوربین ها تهیه می کنند به صورت رنگی هستند. گذشته از این دوربین Mastcam-Z به کار رفته در این کاوشگر دارای لنزی است که می تواند تا سه برابر تصاویر را بزرگنمایی کند و امکان ضبط تصاویر سه بعدی را فراهم می سازد.

مارس 2020
دیگر دوربین های نصب شده بر روی کاوشگر مارس ۲۰۲۰ عبارتند از:
• دوربینSuperCam Remote Micro-Imager که با کیفیت ترین دوربین تصویربرداری رنگی از راه دوری است که تا کنون به مریخ فرستاده شده است.
• دوربین CacheCam که وظیفه ی نظارت بر نمونه برداری از خاک و سنگ های مریخ را بر عهده دارد.
• شش دوربین که بر ورود کاوشگر مارس ۲۰۲۰ به جو مریخ، فرود آن و باز شدن چتر فرود نظارت می کنند.
• دوربین Vision System Camera Lander که با استفاده از رایانه فرود کاوشگر را هدایت می نماید.
• دوربین SkyCam که ابرها و اتمسفر مریخ را مورد مطالعه قرار می دهد.
متخصصان ناسا ابراز داشته اند که استفاده از این دوربین های پیشرفته نه تنها حاصل پیشرفت در تکنولوژی ساخت دوربین بوده است، بلکه نتیجه ی استفاده از رله های ارتباطی پرسرعت جدیدی است که ناسا آن ها را توسعه داده است.
مارس ۲۰۲۰ در ماه جولای یا آگوست سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاپ خواهد شد و در فوریه همان سال بر سطح مریخ فرود می آید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *