راهنمای کامل تنظیم نرم افزار مدیریت وردپرس برای ویندوز

راهنمای کامل تنظیم نرم افزار مدیریت وردپرس برای ویندوز
  • 1396/8/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نرم افزار مدیریت وبلاگ های وردپرس (منظور ما CMS ووردپرس نیست) برای ویندوز یکی از ابزارهایی بود که بسیاری از کاربران انتظار آن را می کشیدند. این نرم افزار بعد از مدت ها انتظار در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. وب سایت WordPress.com یکی از بستره های محبوب برای ایجاد وب سایت یا وبلاگ است. صرفنظر از این که به دنبال راه اندازی یک وب سایت در حوزه فناوری اطلاعات یا مد باشید این بستره بهترین گزینه است. البته به جای استفاده از امکانات این وب سایت برای راه اندازی وبلاگ یا وب سایت خود می توانید از سیستم مدیریت محتوای (CMS) ووردپرس استفاده کنید که بهترین و ساده ترین سیستم مدیریت محتواست.
گویا آی تی – اگر چه چند سالی است که اپلیکیشن ووردپرس برای ابزارهای سیار عرضه شده اما نگارش های دسکتاپ همچنان در حال توسعه اند. هر چند دو سالی است که امکان استفاده از نرم افزار ووردپرس روی کامپیوترهای ویندوزی بدون احتیاج به نیازمندهای سیستمی خاص فراهم شده است.
اگر چه این نرم افزار WordPress for Windows نام گرفته اما امکان استفاده از آن برای مدیریت وبلاگ ها یا وب سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای ووردپرس روی یک فضای میزبانی اختصاصی استفاده می کنند وجود ندارد. این نرم افزار تنها از وبلاگ هایی که در وب سایت WordPress.com ساخته شده اند پشتیبانی می کند. بنابراین اگر وبلاگی در آدرس WordPress.com ساخته اید امکان استفاده از این نرم افزار در سیستم عامل ویندوز وجود دارد. این یکی از نقاط ضعف این نرم افزار است. هر چند انتشار این نرم افزار یکی از بهترین به روزرسانی ها برای کاربران wordpress.com بود. با این وجود اگر از پلاگین Jetpack استفاده می کنید امکان استفاده از این نرم افزار تا حدودی میسر است زیرا امکانات Jetpack به گونه ای است که به کاربران اجازه مدیریت وبلاگ ها یا وب سایت هایی که از فضاهای اختصاصی میزبانی استفاده می کنند را با استفاده از داشبورد wordpress.com مدیریت کنند. هر چند هدف ما در این مطلب چیز دیگری است.

رابط کاربری WordPress برای ویندوز

رابط کاربری نرم افزار WordPress ارائه شده برای ویندوز کاملا شسته و رفته است. اگر چه شاید امکانات آن محدود به نظر برسند اما به گونه ای بسیار مرتب و منظم در اختیار کاربر قرار دارند. رنگ رابط کاربری نرم افزار ترکیبی از آبی و سفید است.


نرم افزار دسکتاپ WordPress

همان گونه که قبلا اشاره کردیم این نرم افزار نیازمند احتیاجات خاصی نیست، حداقل در وب سایت رسمی ووردپرس هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است. از این رو امکان نصب آن روی تمام نگارش های ویندوز میسر است. برای شروع ابتدا نگارش ویندوز این نرم افزار را روی سیستم نصب نمایید. بعد از باز کردن نرم افزار شاهد پنجره ای همانند شکل زیر خواهید بود:
در این پنجره می تواند نام کاربری و رمزعبور وبلاگ یا وب سایتی که در آدرس wordpress.com ساخته اید را وارد نمایید. در صورتی که وبلاگ نداشته باشید می توانید با کلیک روی دکمه Create account اقدام به ساخت یک وبلاگ جدید کنید. این کار در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون هیچ دردسر اضافه ای انجام می شود.
بعد از ورود پنجره ای همانند شکل زیر نمایش داده می شود:


در این پنجره وب سایت هایی که دنبال می کنید نمایش داده می شوند و می توانید پست های مختلفی که توسط وبلاگ نویسان منتشر شده اند را مطالعه نمایید.
نرم افزار WordPress for Windows تقریبا تمام امکاناتی که معمولا کاربران در نسخه تحت وب به آنها دسترسی دارند را ارائه می کند. از این رو بهتر است نگاهی به تمام گزینه های عرضه شده در این نرم افزار داشته باشیم.

مدیریت پروفایل

اینجا مکانی است که باید کارتان رو شروع کنید زیرا امنیت وبلاگ تان و حرفه ای به نظر رسیدن پروفایل تان اهمیت بسیار زیادی دارد. به این دو مورد می توان در بخش مدیریت پروفایل این نرم افزار رسیدگی کرد. از سوی دیگر باز کردن تنظیمات پروفایل بسیار ساده است. در صفحه اصلی نرم افزار روی تصویر پروفایل تان کلیک کنید. در این بخش می توان این کارها را انجام داد:
پروفایل من:
• آپلود/تغییر تصویر پروفایل
• وارد کردن/تغییر نام
• وارد کردن/تغییر نام نمایشی- (عبارتی که بازدیدکننده ها در بخش معرفی وبلاگ می بینند)
• ویرایش شرح حال نویسنده
• اضافه کردن لینک وب سایت ها
تنظیمات حساب کاربری:
• تغییر نام کاربری
• ویرایش آدرس ایمیل
• انتخاب آدرس وب سایت اصلی؛ اگر با استفاده از یک حساب کاربری چندین وب سایت را مدیریت می کنید در این قسمت می توانید وب سایت اصلی را مشخص کنید. هنگامی که یک آدرس را به عنوان وب سایت اصلی انتخاب می کنید در هر بار ورود (Sign in) تمام اطلاعات و اتفاقات مربوط به آن را دریافت خواهید کرد
• تغییر آدرس وب سایت
• تغییر زبان رابط کاربری
• فعال/غیرفعال کردن حالت Fun

امنیت
تغییر رمزعبور
فعال/غیرفعال کردن احراز هویت دوگانه-انجام این کار برای تمام حساب های کاربری توصیه می شود
مدیریت اپلیکیشن های متصل شده-در این لیست شاهد نام نرم افزار WordPress.com Desktop خواهید بود. ارتباط این نرم افزار را با وب سایت قطع نکنید زیرا در این صورت برای هر بار ورود مجبور به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خواهید بود
هشدارها (Notifications):
• مدیریت هشدارها در مورد کامنت های درج شده، به روزرسانی ها و اشتراک بازدیدکننده ها در خبرخوان وبلاگ

حال اگر مایل به زیباتر کردن وبلاگ تان با استفاده از تم های رایگان هستید این گام ها را دنبال کنید.


همان طور که می دانید ووردپرس به کاربران اجازه می دهد هر زمانی که دوست داشته باشند تم (Theme) پیش فرض وبلاگ خود را تغییر دهند. برای تغییر تم وبلاگی (وب سایت) که در آدرس wordpress.com قرار دارد با استفاده از نرم افزار WordPress for Windows، کافی است روی دکمه Next Steps که در بخش مدیریت پروفایل تعبیه شده کلیک نمایید. اگر چه شیوه های دیگری برای تغییر تم وجود دارد اما این روش سریع تر از سایر راهکارهاست. بعد از کلیک روی دکمه Next Steps شاهد گزینه دیگری به نام Select a Theme خواهید بود.
در این بخش می توان تم های رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی را مشاهده کرد. با استفاده از دکمه ای که در شکل زیر مشاهده می کنید می توان تم های رایگان و غیررایگان را از یکدیگر جدا نمود:
بعد از این یک تم را انتخاب و آن را فعال کنید. برای فعال کردن هر تم روی دکمه سه نقطه ای کلیک و گزینه activate را انتخاب کنید. در همین منو می توان پیش نمایش تم (های) مورد نظر را مشاهده کرد.
بعد از فعال کردن یک تم اگر نیاز به شخصی سازی آن دارید کافی است روی دکمه Customize که در همین صفحه قرار دارد کلیک کنید.
اگر هنگام بارگذاری ابزار شخصی سازی تم به مشکل برخوردید نگران نباشید. بسیاری از کاربران هنگام استفاده از این ویژگی نرم افزار با همین مساله مواجه شده اند.
هر چند اگر موفق به باز کردن ابزار شخصی سازی تم شده اید امکان اضافه کردن ویجت های متعدد و دستکاری قسمت های مختلف تم فراهم می شود.

منوی راه اندازی (Setup)

نوار منو یا نوار راهبری یکی از بخش های مهم هر صفحه وب است که به کاربران کمک می کند به بخش های مختلف وب سایت دسترسی سریع تری داشته باشند. برای مثال می توان بخشی به نام Windows OS ایجاد کرد و در آن موضوعات مربوط به سیستم عامل ویندوز را نوشت و این قسمت را به بخش های مختلفی تقسیم کرد. یا مثلا صحفاتی مثل درباره ما، تماس با ما و … را ایجاد کرد. حال اگر قصد دارید یک نوار منو به وب سایت اضافه نمایید گام های زیر را دنبال کنید.
در سمت چپ پنجره گزینه ای به نام Menus می بینید. روی آن کلیک کنید. حال بسته به تم انتخاب شده گزینه هایی مثل Primary menu، Secondary menu، Footer menu و … را خواهید دید. حال روی دکمه Default Menu کلیک و یک نوار منوی جدید با نام دلخواه ایجاد کنید.


بعد از این آیتم های مورد نظر (مثل صفحه، دسته بندی، لینک های دلخواه و …) را اضافه کرده و منو را ذخیره نمایید. بعد از این با کلیک روی دکمه Menu Location محل قرارگیری منو را مشخص کنید. با این کار منوی مورد نظر به صورت خودکار در محلی که انتخاب کرده اید قرار خواهد گرفت. نیاز به انجام هیچ کار دیگری نیست.

نوشتن اولین پست

حال بعد از آماده شدن همه چیز وقت آن رسیده که اولین پست (مطلب) را بنویسید. برای نوشتن یک مطلب دکمه Add که کنار گزینه های Blog Post تعبیه شده را بزنید.
برای نوشتن مطالب روی آن کلیک کنید. با پنجره ای همانند این شکل رو به رو خواهید شد:


امکان اضافه کردن عنوان، متن مطلب، تعیین دسته، تعریف برچسب، تصویر شاخص، فرمت مطلب، خلاصه، محل و بسیاری دیگر از گزینه ها در این پنجره وجود دارد. امکان فعال یا غیرفعال کردن درج کامنت، پینگ بک (لینک های اتوماتیک دریافت شده از مطالب وبلاگ) و ترک بک (بازتاب دستی مقالات منتشر شده شما) هم در همین پنجره فراهم شده است.
همانند پنل های معمول نوشتن مطلب امکان تغییر بین رابط تصویری و HTML هم در این نرم افزار وجود دارد. اگر نیاز به زمان بندی مطالب دارید روی دکمه تقویم که در کنار دکمه Publish تعبیه شده کلیک و تاریخ و ساعت انتشار را تعیین کنید.


مهم ترین بخش هر وب سایت اطلاعات آماری آن است. با استفاده از امکانات داخلی یا سرویس هایی مثل Google Analytics، StatCounter و … می توان آمار بازدیدکنندگان وب سایت را زیر نظر داشت. استفاده از سیستم داخلی آماری نرم افزار بسیار ساده است و خبر خوب این که برای شروع کار نیازی به هیچ کدنویسی وجود ندارد. کافی است به برگه Stats در نرم افزار مراجعه کرده و آمار بازدیدکنندگان را مشاهده کنید.

نحوه خروج از وردپرس در نرم افزار WordPress for Windows

خارج شدن از این نرم افزار شبیه خروج از نگارش ویندوزی نرم افزار اسکایپ است. به این معنی که بعد از خروج (Sign out) و کلیک روی دکمه Close پنجره، نرم افزار کوچک (Minimize) شده و همچنان اعلان ها را نشان می دهد. از این رو برای خروج نهایی باید روی گزینه File کلیک و Quit را انتخاب کنید.

معایب نرم افزار WordPress for Windows

اگر چه هدف نهایی دست اندرکاران ووردپرس از ارائه این نرم افزار راحتی هر چه بیشتر کاربران بوده است اما تلاش آنها فاقد نقص نیست و به این نقایص می توان اشاره کرد:
ابزار شخصی سازی تم به درستی عمل نمی کند. بسیاری از کاربران هنگام دستکاری در تم با مشکلات متعددی مواجه شده اند.
پیمایش صفحه در این نرم افزار راحت نیست. گاهی اوقات صفحه رو به بالا یا پایین پیمایش می شود اما میله پیمایش همچنان ثابت باقی می ماند.
امکان اضافه کردن افراد به وبلاگ از طریق این نرم افزار مقدور نیست. برای این منظور مجبور به استفاده از نسخه تحت وب هستید.
این نرم افزار با وبلاگ هایی که از فضاهای میزبانی اختصاصی بهره می گیرند سازگار نیست.
با توجه به تمام این موارد می توان گفت عرضه این نرم افزار برای کاربران وب سایت WordPress.com بسیار مفید بوده زیرا این افراد برای مدیریت وبلاگ خود دیگر به نسخه تحت وب محدود نیستند. برای دانلود این نرم افزار اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *