۱۸ نکته در مورد استیم که تمام گیمرها باید بدانند

۱۸ نکته در مورد استیم که تمام گیمرها باید بدانند
  • 1396/10/10
  • زهرا معبودی
  • 0

استیم فقط یک فروشگاه برای خرید بازی نیست بلکه علاوه بر فروش بازی خدمات کلیدی بسیاری نیز در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. اگر به تازگی به جرگه‌ی گیمرهای کامپیوتر پیوسته‌اید و یا حتی اگر تازه کار نیستید  مطمئنا می‌خواهید همه چیز را در مورد استیم بدانید.گویا آی تی: در این مقاله خواهید آموخت که چگونه اسکرین شات بگیرید، کتابخانه‌تان را منظم کنید، یک بازی را پس داده و پولتان را دریافت کنید و چگونه استیم را برای منتشر کردن تنظیم کنید.

همچنین نکات بسیارِ دیگری نیز به شما خواهیم گفت تا بتوانید بیشترین بهره را از حساب استیم‌تان ببرید.

دیدن حراجها در استیم

دیدن حراج‌ها در استیم

استیم بیش از گذشته حراجی برگزار می‌کند و هنوز هم هر حراجی یک فرصت عالی است. زمان معمول حراجی‌های بزرگ حول و حوش تعطیلی‌ها و در اواسط تابستان در ماه‌های جولای و اوت است. استیم در هالووین و بهار نیز حراجی‌های کوتاه مدتی را برگزار می‌کند و علاوه بر این‌ها گاهی اوقات در آخر هفته‌ها نیز عناوینی منتشر می‌شود. اگر صبور باشید می‌توانید تمام بازی‌های مد نظرتان را در حین همین حراجی‌ها خریداری کنید بطوریکه هیچگاه مجبور به پرداخت تمام مبلغ بازی‌های داخل کتابخانه‌تان نشوید. مطمئناً وقتی حراجی‌های ۷۰ درصد را مشاهده کنید زیاده روی کرده و بازی‌های زیادی خریداری می‌کنید، پس در هنگام خرید زمان خالی‌تان برای بازی کردن را نیز در نظر بگیرید.

غرق شدن در فروشگاه

غرق شدن در فروشگاه

کاتالوگ بازیها در استیم همیشه خوب نیستند و گاهی اوقات واقعا باعث مشکل می‌شوند. خوشبختانه این پلتفرم راه هایی را در اختیار شما قرار میدهد تا لیست محدودتری از بازیها برای شما به نمایش درآید و شما را از سردرگمی نجات دهد. کلکسیونرهای استیم افرادی هستند که شما می‌توانید آنها را دنبال کنید، افرادی که شاید از هرجایی از اینترنت با آن‌ها آشنا شده‌اید. این افراد لیستی از بازی‌ها دارند و آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند. دنبال کردن این افراد به شما کمک می‌کند که به عناوین خوبی برسید. صف‌های اکتشاف استیم نیز مواردی هستند که با توجه به بازی‌هایی که اکنون دارید، بازی‌هایی که به آن‌ها ابراز علاقه کرده‌اید و یا کاربرانی که با آن‌ها در ارتباط هستید بازی‌های دیگری را به شما پیشنهاد می‌دهند.

لیست آرزو بسازید

لیست آرزو بسازید

لیست آرزوی استیم ابزاری عالی برای مواقعی است که به یک بازی علاقمند هستیم ولی اکنون قصد خرید آن‌را نداریم. این لیست را می‌توانید از تب Store در بالای صفحه مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید با گرفتن و کشیدن عناوین، محل و ترتیب آن‌ها را تغییر داد. اگر عناوینی که در لیست شما قرار دارند شامل تخفیف شوند استیم با یک ایمیل این مورد را به اطلاع شما خواهد رساند که این مورد کار شما را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. بطور پیش فرض لیست آرزوی شما در دسترس عموم قرار دارد و در هر موقعی این امکان وجود دارد که هرکدام از دوستان شما در استیم آن بازی را به شما هدیه کند.

مدیریت کتابخانه

مدیریت کتابخانه

گاهی اوقات تعداد بازی‌های درون کتابخانه‌ی شما زیاد می‌شود بطوریکه نمی‌دانید با آن‌ها چکار باید بکنید. آیا قصد دارید تمام آن‌ها را بازی کنید ؟ خیر! اما حداقل می‌توانید آن‌ها را سازماندهی کنید تا پیدا کردن و دسترسی داشتن به آن‌ها راحت‌تر شود. اگر بر روی هر بازی راست کلیک کرده و گزینه‌ی Set Category را انتخاب کنید می‌توانید یک لیست شخصی درست کنید و بازی را به آن لیست اضافه کنید. اگر وجود یک بازی در کتابخانه شما را اذیت می‌کند می‌توانید براحتی آن بازی را مخفی کنید. اینکار بازی را به یک تب دیگر منتقل می‌کند بطوریکه گویی هرگز آن بازی را خریداری نکرده‌اید.

پس گرفتن پول

پس گرفتن پول

هر فرد شاید در هر لحظه احساس پشیمانی کرده و بخواهد یک بازی را پس بدهد. در سمتِ راست بالای صفحه می‌توانید به سوابق خرید دسترسی داشته باشید. با انتخاب یک تراکنش روند پس دادن بازی آغاز می‌شود. پس دادن بازی دسترسی شما را به آن بازی قطع خواهد کرد. البته زمانی شما به این ویژگی دسترسی دارید که حداکثر ۲ ساعت از بازی کردن و یا حداکثر ۲ هفته از خرید شما گذشته باشد. طبق قوانین استیم شما می‌توانید به هر دلیلی یک بازی را پس دهید. البته بهتر است در خاطر داشته باشید که استیم این موارد را کنترل می‌کند تا این قابلیت مورد سوء استفاده قرار نگیرد. موردی از سوء استفاده این است که شما یک بازی را قبل از حراجی خریداری کنید و در هنگام حراجی بازی را پس داده و بخواهید با قیمت حراجی مجدد آن‌را خریداری نمایید.

بازی کردن با دوستان (و همچنین دیدن آنها)

بازی کردن با دوستان (و همچنین دیدن آن‌ها)

لیست دوستان در استیم این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید ببینید کدام یک از دوستانتان در حال حاضر آنلاین است و در حال انجام چه کاریست. همچنین می‌توانید با آن‌ها توسط متن و یا بصورت صوتی گفت و گو کنید. بسیاری از بازی‌های چند نفره این امکان را به شما می‌دهند تا در هنگام بازی دوستان‌تان با کلیک بر روی دکمه‌ی Join Game به آن‌ها ملحق شوید و یا اگر می‌خواهید شاهد بازی آن‌ها باشید می‌توانید این درخواست را ارسال کنید و از اینجا به بعد استیم بدون نیاز به هیچ تنظیمی تبدیل به یک استریم فیلم شده و بازی دوست‌تان را بصورت زنده به شما نشان خواهد داد. البته می‌توان بازی هر کس را که دوست دارید تماشا کنید و این مورد محدود به لیست دوستان‌تان نیست. اگر این گزینه به صورت عمومی تنظیم شده باشد حتی به ارسال درخواست نیز نیاز نخواهید داشت. البته دو گزینه‌ی دیگر نیز در این تنظیم وجود دارد، قابل مشاهده برای دوستان و فقط با کسب اجازه.نکته اینکه آرشیو این استریم ذخیره نخواهد شد اما گفت و گو در طول آن برای شما مهیاست.

استفاده از حالت تصویر بزرگ در تلویزیون

استفاده از حالت تصویر بزرگ در تلویزیون

اگر تلاش کنید تمامی گزینه‌های منو را در حالی که بر روی صندلی نشسته‌اید پیمایش کنید بزودی درخواهید یافت که المان‌ها و عناصر موجود در صفحه بسیار کوچک هستند. حالت تصویر بزرگ یک رابط کنسول مانند است که کتابخانه و تمامی عناصر صفحه را بزرگتر خواهد کرد که اینکار علاوه بر تسهیل دیدن آن‌ها جابجا شدن بین آن‌ها را بوسیله‌ی کنترلر نیز راحت‌تر خواهد کرد. برای فعال کردن این حالت در صفحه‌ی اصلی استیم در سمتِ راست بالای صفحه بر روی آیکون کنترلر کلیک کنید.

اتصال از راه دور به یک تلویزیون از طریق لینک استیم

اتصال از راه دور به یک تلویزیون از طریق لینک استیم

شاید شما علاقمند استفاده از حالت تصویر بزرگ باشید و بخواهید بر روی مبل تکیه کرده و با کنترلر بازی کنید اما تلویزیون شما در طبقه‌ی پایین و کامپیوتر شما در طبقه‌ی بالا باشد. در این حالت شاید یک راه خنده دار استفاده از یک کابل بلند HDMI باشد. اما شما براحتی می‌توانید با خرید یک لینک استیم به قیمت ۴۹٫۹۹ دلار تلویزیون را از طریق بی سیم به کامپیوتر متصل کنید.  اگر هم حس ماجراجویی دارید می‌توانید به این مجموعه یک کنترلر استیم نیز اضافه کنید که تمامی مزیت‌های موس و کیبورد را برای شما به ارمغان می‌آورد.

به اشتراک گذاشتن کتابخانهتان

به اشتراک گذاشتن کتابخانه‌تان

شما می‌توانید کتابخانه‌تان را به ۵ حساب و ۱۰ کامپیوتر قرض دهید. با این ویژگی چندین کاربر مختلف می‌توانند بر روی یک کامپیوتر از استیم استفاده کنند بدون اینکه روند بازی‌ها و دستاوردهایشان دچار مشکل شود همچنین می‌توانید از راه دور به کتابخانه‌تان در استیم دسترسی داشته باشید. به این نکته توجه کنید که در یک لحظه فقط یک حساب می‌تواند به این کتابخانه دسترسی داشته باشد بدین صورت که حساب اصلی (قرض دهنده) بر حساب دریافت کننده اولویت بیشتری دارد. برای دسترسی به تنظیمات این ویژگی می‌توانید از منوی Setting گزینه‌ی Family را انتخاب کنید.

مشاهده‌ی پروفایل‌تان در استیم

مشاهده‌ی پروفایل‌تان در استیم

می‌توانید از بالای صفحه و زیر نام کاربری به پروفایل‌تان دسترسی داشته باشید. پروفایل تمام فعالیت‌های شما را رهگیری کرده و به عنوان یک صفحه اجتماعی برای دیگران عمل می‌کند بدین صورت که دیگران می‌توانند برای شما پیامی بگذارند و اطلاعاتی از خودشان به شما ارائه دهند.  تمامی این اعمال می‌تواند بصورت عمومی، خصوصی و یا قابل مشاهده برای دوستان باشد. شما می‌توانید آزادانه هر چند بار که دوست دارید نام کاربریتان را تغییر دهید. می‌توانید به گروه‌های اجتماعی بپیوندید، پروفایل دیگر کاربران را ببینید و دستاوردهای‌تان را دنبال کنید. در صفحه‌ی پروفایل می‌توانید سطح خودتان را هم دیده، بازی‌هایی که انجام داده‌اید را ببینید و همچنین خلاصه امتیاز کارت‌های مبادلی‌ای را هم مشاهده کنید.

جمع آوری کارت‌های مبادله‌ای

جمع آوری کارت‌های مبادله‌ای

Valve، شرکتی که استیم را هدایت می‌کند، علاقه شدیدی به کالاهای مبادله‌ای دارد.به عنوان مثال می‌توان یک بازی مانند Team Fortress 2 را مثال زد. تقریبا در تمام بازی‌هایی که خریداری می‌کنید با انجام یکسری پیش نیازها یکسری کارت مبادله‌ای برای شما باز خواهد شد که این کارت‌ها قابل معامله بین بازیکنان است و برای گرفتن مدال و بالا بردن سطح کاربرد دارند. این کارت‌ها با قیمت‌های واقعی علامت گذاری شده‌اند که معمولا کمتر از ۱ دلار است که بین کاربران خرید و فروش می‌شود. اگر نگران این کارت‌ها هستید فقط به بازی کردن ادامه دهید و براحتی آن‌ها را نادیده بگیرید.

استفاده از پوشش استیم

استفاده از پوشش استیم

در هنگام بازی، می‌توانید به جای زدن دکمه‌های Alt و Tab، با فشردن دکمه‌های Shift و Tab پوشش استیم را فعال کنید. این پوشش امکان دسترسی سریع به چندین ویژگی مهم را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید لیست دوستان‌تان را ببینید، از مدت زمانی که در حال بازی بودید مطلع شوید و یا به چندین قسمت مهم از جمله انجمن استیم و صفحات راهنما متصل شوید. این پوشش همچنین به شما دسترسی استفاده از یک پخش کننده موسیقی را می‌دهد که بوسیله‌ی آن می‌توانید به تمام MP3های موجود در کامپیوترتان دسترسی داشته باشید و اگر از کارگاه (Workshop) استفاده می‌کنید به این قسمت نیز دسترسی خواهید داشت.

اضافه کردن بازیهای خارج از استیم به استیم

اضافه کردن بازیهای خارج از استیم به استیم

بازی‌هایی که در استیم خریداری شود مستقیما به کتابخانه شما منتقل می‌شود، اما سایر بازی‌های موجود در کامپیوتر شما نیز می‌تواند به این مجموعه اضافه گردد. در سمتِ چپ پایین کتابخانه گزینه‌ای وجود دارد که یک کلید استیم برای شما فعال کرده یا اینکه بازیهای غیر استیم را به کتابخانه شما اضافه می‌کند. استیم به سادگی فایل‌های اجرایی بر روی کامپیوتر شما را اسکن می‌کند، مهم نیست این فایل‌ها مربوط یک بازی باشند یا برنامه‌ای مانند مایکروسافت ورد ، و سپس میانبری از فایل‌های منتخب را به کتابخانه منتقل می‌کند. اجرای این برنامه‌ها شما را وارد بازی خواهد کرد. اما دیگر خبری از امکاناتی مانند ملحق شدن به بازی‌های گروهی و استریم کردن ویدئو بازی‌ها نخواهد بود.

استفاده از کارگاه استیم

استفاده از کارگاه استیم

در استیم یک کارگاه داخلی وجود دارد که کاربران می‌توانند بر روی مودهای خودشان کار کرده و آن‌ها را منتشر کنند. مودهای بازی‌هایی که در کارگاه حضور دارند براحتی و با یک کلیک قابل دیدن و دانلود کردن هستند. تمام بازی‌ها در پلتفرم کارگاه شرکت نکرده‌اند و بازی‌های مختلفی سطح مختلفی از تغییرات را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. بازی‌های کوچکی مانند Dead Cells، از کارگاه استفاده کرده اند، به همین علت کاربران می‌توانند از کارگاه استفاده کنند و بسته‌های زبانی مختلفی را ارائه دهند. اگر این قابلیت از سمت بازی‌ها پشتیبانی شده باشد در صفحه‌ی بازی در کتابخانه نشان داده خواهد شد.

استفاده از استیم به عنوان مرورگر

استفاده از استیم به عنوان مرورگر

استیم فقط یک فروشگاه و یک کتابخانه نیست، بلکه می‌توانید از آن به عنوان یک مرورگر هم استفاده نمایید. البته شاید کسی استیم را به عنوان یک مرورگر ترجیح ندهد، اما برخی اوقات این ویژگی در میان بازی‌ها به کار می‌آید. با فشردن Shift و Tab می‌توانید به سرعت مرورگر استیم را اجرا کنید و مجدداً با زدن دکمه‌های Shift و Tab به بازی برگردید. مفید بودن این ویژگی زمانی معلوم می‌شود که با رفتن به یک مرورگر دیگر پردازش اضافه‌ای به کامپیوتر شما تحمیل خواهد شد.

استفاده از دسته‌ی پلی استیشن ۴ در استیم

استفاده از دسته‌ی پلی استیشن 4 در استیم

دسته‌ی جدید پلی استیشن ۴ قابلیت این را داراست که مستقیما در استیم مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید بسیاری از کارها را با این دسته انجام دهید. می‌توانید دکمه‌های آن‌را تغییر دهید و مجدد آن را تنظیم کنید و در حالت تصویر بزرگ و یا در منوها از آن استفاده کنید.

پوسته‌تان را تغییر دهید

مدیریت فایل‌ها

در منوی Setting در تب Interface می‌توانید پوسته‌های مختلفی را انتخاب کنید.خود استیم پوسته‌ی خاصی را پیشنهاد نمی‌دهد ولی شما می‌توانید در اینترنت پوسته‌های مختلفی را پیدا کنید که ظاهر و نوع منوها را تغییر می‌دهد.

مدیریت فایل‌ها

مدیریت فایل‌ها

راست کلیک بر روی بازی‌ها در کتابخانه و انتخاب گزینه‌ی Properties گزینه‌های سودمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید بصورت مستقیم به فایل‌های بازی بر روی کامپیوتر دسترسی داشته باشید (این مورد برای مواردی که بخواهید فایل‌هایی را به این مجموعه اضافه کنید مفید خواهد بود). از این قسمت همچنین می‌توانید حافظه نهان را بررسی کنید. اینکار بدین معنی است که استیم فایل‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نیاز (نبود فایل و یا خراب بودن فایل) فایل‌های مورد نیاز را دانلود می‌نماید.

نظر و تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید و این متن را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *