افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در آلمان در روزهای کریسمس

افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در آلمان در روزهای کریسمس
  • 1396/10/16
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته یعنی روزهای اول و دوم ماه ژانویه بسیاری از مشترکان برق در کشور آلمان به جای استفاده از برق از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کرده اند به طوری که هزینه برق برای بسیاری از مشترکان به صفر رسید. بر اساس اخبار منتشر شده توسط نیویورک تایمز، تقاضای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در آلمان در طی روزهای کریسمس بسیار زیاد بوده است.

در طی دهه های اخیر آلمان توانسته در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر که در صدر آن ها انرژی باد و خورشید قرار دارد، انجام دهد. در زمان هایی که در خواست برای استفاده از برق کمتر از حد معمول است، مثل تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات سال نو و یا زمان هایی که در آلمان آب و هوا به گونه ای است که خورشید در آسمان به طور کامل قرار دارد، در خطوط انتقال نیرو به ویزه برق میزان بیشتری جریان برق ارسال می شود.

در واقع از آنجایی که زمانی که باد و نور خورشید تا حد زیادی وجود دارد میزان تولید برق توسط ژنراتورهای بادی یا خورشید افزایش می یابد. اما از آنجایی که هزینه ذخیره سازی این میزان انرژی دشوار و سخت است بنابراین میزان جریان برق و انرژی در خطوط انتقال برق و نیرو افزایش می یابد. متاسفانه در آلمان تکنولوژی لازم برای ذخیره انرژی در باتری ها زمانی که میزان انرژی تولیدی در توسط منابع انرژی تجدید پذیر مازاد بر مصرف است، آنچنان پیشرفت نکرده است.

بنابراین به خصوص در زمان هایی که هوا گرم است، درست شبیه آنچه که در طی هفته گذشته در برخی از بخش های کشور آلمان شاهد آن بودیم، بسیاری از مشاغل تعطیل می شوند و بنابراین مولد های انرژی های تجدید پذیر انرژی مازاد بر نیاز تولید می کنند و از آنجایی که در این مواقع درخواست انرژی کم است پس جریان نیرو در خطوط انتقال افزایش می یابد و هزینه استفاده از آن به صفر خواهد رسید.

نکته مهم و قابل توجه این است که در آلمان شرکت های خدمات رسان هزینه های صفر و یا بستانکاری مشترک را به طور مستقیم به حساب او واریز نمی کنند بلکه در دوره های بعدی از کل هزینه مصرفی مشترک کم می کنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز در ماه اکتبر سال گذشته هزینه برق در آلمان ۳۱ ساعت زیر صفر بوده است. هزینه هر مگاوات بر ساعت در آلمان در حدود ۶۰ دلار است.

با وجود افزایش منابع تولید انرژی پاک در آلمان یکی از مهم ترین مشکلات و چالش ها در این کشور انتقال این انرژی به طور صحیح و درست و استفاده بهینه از این انرژی است. در واقع خطوط انتقال نیرو قدیمی که نیروی آن ها بیشتر بر پایه سوخت های فسیلی تولید می شده است به نحوی طراحی شده اند که خروجی آن ها منطبق بر میزان تقاضا است. اما تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است که بر اسسا میزان تقاضا تولید شود. زیرا در این نوع انرژی عملکرد مولد به صورت مستقیم با نوع آب و هوا بستگی دارد.

بنابر گفته های تابیاس کورت مدیر موسسه انرژی Brainpool این مسئله یکی از اساسی ترین چالش هایی است که در بحث انتقال انرژی پاک و تجدید پذیر و استفاده بهینه از آن در کشور آلمان مطرح است.

از آنجایی که در آلمان فناوری ذخیره سازی انرژی های تجدید پذیر همانند تکنولوژی تولید این نوع انرژی پیشرفت نکرده است بنابراین به دلیل ارائه مستقیم آن به مشترکین احتمال دارد که در سال جاری نیز هزینه برق مصرفی مشترکین به صفر برسد. از این رو به نظر می رسد دولت آلمان در پی راهی است تا انگیزه لازم برای افزایش مصرف انرژی برق را در مشترکین افزایش دهد تا هزینه مشترکین از صفر به سمت هزینه مثبت تغییر کند.

به نظر می رسد اتخاذ این تصمیمات برای جلوگیری از ورشکستگی و ایجاد در آمد برای شرکت های ارائه دهنده برق به مشترکین باید هرچه سریع تر اتفاق بیفتد. از آنجایی که استفاده از انرژی پاک و تجدید پذیر به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است بنابراین کاهش هزینه های مشترکین برای استفاده از برق تولید شده توسط سوخت های فسیلی تا حد زیادی امری عادی و غیر قابل اجتناب است. بر اساس آمار و پیش بینی های منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۴۰ استفاده از انرژی پاک جایگزین ۴۰ درصد از مصرف انرژی های فسیلی در کل دنیا خواهد شد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده تا ۵ سال آینده میزان مصرف انرژی های تجدید پذیر و پاک در آلمان به شدت بیشتر از میزان مصرف انرژی های فسیلی خواهد شد.

در بریتانیا در سال ۲۰۱۷ تولید برق از انرژی های تجدید پذیر و پاک ۳ برابر بیشتر از تولید برق از سوخت های فسیلی بوده است. در ماه ژوئن در یک شب که میزان وزش باد زیاد بوده است میزان هزینه برق در بریتانیا به زیر صفر رسیده است. بر اساس بررسی های انجام شده این اتفاق در طول سال بارها و بارها تکرار خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *