با اسکن هوشمند قفل گلکسی S9 را سریع‌تر باز کنید

با اسکن هوشمند قفل گلکسی S9 را سریع‌تر باز کنید
  • 1396/12/17
  • زهرا معبودی
  • 0

گلکسی S9 پیشرفت‌های جزئی و اصلاحات زیادی دارد که روی هم رفته خرید این دستگاه را ارزشمند می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها تشخیص چهره است که سامسونگ آن را به سیستم یادگیری ماشینی مجهز کرده و یک سنسور دیگر به آن افزوده است. نتایج این تلاش‌ها قابلیتی موسوم به اسکن هوشمند یا Intelligent Scan می‌باشد.

گویا آی تی: این شرکت به جای این که مثل اپل یک سیستم کاملاً اختصاصی بسازد که با استفاده از سنسورهای مختلف نقشه‌ی دقیقی از چهره‌ی شما خلق کند، تصمیم گرفته از فناوری که از قبل هم در دستگاه‌های گلکسی وجود داشت استفاده کند. اسکن هوشمند از دو سنسور استفاده می‌کند، دوربین جلویی موبایل، و اسکنر عنبیه‌ی چشم. هرچند مقایسه‌ی این سیستم با فناوری Face ID اپل اجتناب‌ناپذیر است، ولی اسکن هوشمند بیشتر شبیه ارتقایی برای قابلیت تشخیص چهره‌ی گلکسی S8 است، تا رقیبی در برابر فناوری جدید شرکت اپل.

 

اسکن هوشمند چیست؟

 

اسکن هوشمند نام سیستم احزار هویت بیومتریک جدید سامسونگ است. این سیستم با استفاده از اسکنر عنبیه‌ی چشم، دوربین جلویی موبایل، و یادگیری ماشینی به سرعت چهره‌ی شما را شناسایی کرده و با یک نگاه قفل دستگاه را باز کند. این سیستم نسبت به استفاده‌ی جداگانه از هر سنسور سریع‌تر است و کمک می‌کند تا سرعت عمل آن در حد اسکنرهای اثرانگشت باشد.

 

وقتی این قابلیت را فعال می‌کنید، اسکن هوشمند با کمک دوربین جلویی موبایل یک نقشه‌ی دو بعدی از چهره‌ی شما می‌سازد. اگر این نقشه با نقشه‌ای که از قبل روی دستگاه ذخیره شده مطابقت داشته باشد، قفل دستگاه باز می‌شود. اما اگر خطایی وجود داشته باشد، دستگاه سعی می‌کند تا با استفاده از اسکنر عنبیه‌ی چشم شما را شناسایی کند.

 

اگرچه احتمالش کم است ولی اگر اسکنر عنبیه هم موفق نباشد، سامسونگ از هر دو سنسور استفاده می‌کند تا شما را شناسایی نماید. به علاوه، یادگیری ماشینی سنسورها را آنالیز می‌کند تا مثلاً وضعیت روشنایی محیط را بهتر تشخیص دهد و از بهترین روش برای احراز هویت شما استفاده کند.

 

در محیط‌های پرنور روند کار به صورت عادی طی شده و ابتدا از یک نقشه‌ی دو بعدی چهره استفاده می‌شود، اما در محیط‌های کم‌نور اول از اسکنر عنبیه استفاده می‌شود. به گفته‌ی CNET، سامسونگ اعلام کرده که برای شناسایی بهتر کاربران در شرایط و محیط‌های سخت، برای اسکن چهره و عنبیه از دوربین‌های RGB و مادون قرمزی که به طور خاص برای این ویژگی اصلاح شده‌اند استفاده می‌کند.

 

قفل گشایی هوشمند

 

اسکن هوشمند برای کاربر دو مزیت دارد. اول این که این سیستم از پس مشکلاتی که برای شناسایی چهره در محیط‌های تاریک وجود داشت بر می‌آید، چون در صورت موفق نبودن دوربین در خلق نقشه‌ی چهره بلافاصله اسکنر عنبیه فعال می‌شود. در ثانی، توانایی اجرای سریع لیستی از ابزارها باعث شده که در صورت بروز خطا احراز هویت سریع و راحت صورت بگیرد.

 

همان طور که احتمالاً متوجه شدید، از امنیت به عنوان یک مزیت نام نبردیم، چون امنیت در اسکن هوشمند نقطه‌ی قوت خاصی به حساب نمی‌آید. دلیلش این است که مشکلات قبلی گلکسی S8 به S9 هم منتقل شده است. تا زمانی که اتاق نور کافی داشته باشد، اگر از تصویر خودتان استفاده کنید، قفل دستگاه باز می‌شود. علاوه بر این، در محیط‌های کم‌نور هم با کمک نمای نزدیک چشم شخص و یک لنز ارتباطی می‌تواند اسکنر عنبیه را گول بزنید.

 

چگونه اسکن هوشمند را فعال کنیم؟

 

اگر می‌خواهید قابلیت اسکن هوشمند را فعال کنید، ابتدا باید چهره و عنبیه‌ی چشم خود را به دستگاه بشناسانید. برای شناساندن چهره به مسیر Settings –> Lock screen and security بروید، سپس گزینه‌ی Face recognition را انتخاب کنید. اکنون یک راهنمای چند مرحله‌ای ظاهر شده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید چهره‌ی خود را در دستگاه ثبت کنید. قبل از این که این کار را شروع کنید به محیطی با نور کافی بروید.

 

سپس به صفحه‌ی Lock screen and security برگردید و Iris scanner را انتخاب کنید. در این جا هم مراحل مربوطه را دنبال کنید تا عنبیه‌ی شما به دستگاه شناسانده شود. وقتی می‌خواهید عنبیه‌ی خود را ثبت کنید بهتر است در یک محیط تاریک‌تر باشید چون دقت اسکنر افزایش می‌یابد.

قفل گشایی هوشمند

بعد از این که چهره و عنبیه‌ی خود را ثبت کردید، می‌توانید قابلیت اسکن هوشمند را فعال کنید. پس به صفحه‌ی Lock screen and security برگردید و گزینه‌ی Intelligent scan را انتخاب نمایید. در این جا می‌توانید گزینه‌هایی را ببینید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نحوه‌ی عملکرد این قابلیت را کنترل کنید. با فعال کردن Samsung Pass برای ورود به حساب‌های آنلاین هم می‌توانید از اسکن هوشمند استفاده نمایید. در انتها، گزینه‌ی Screen-on Intelligent Scan نیز به دستگاه اجازه می‌دهد تا بلافاصله بعد از روشن شدن صفحه قفل موبایل را باز کند.

 

کاربران سامسونگ با اسکن هوشمند می‌توانند صرف نظر از محیطی که در آن قرار دارند سریع‌تر قفل دستگاه خود را باز کنند. با این حال، عدم وجود امنیت مناسب استفاده از آن را با محدودیت مواجه کرده است. نظر شما درباره‌ی اسکن هوشمند چیست؟ فکر می‌کنید سامسونگ یک رقیب جدی برای Face ID اپل ساخته است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *