چگونه در یونیتی یک اپلیکیشن موبایلی واقعیت افزوده AR بسازیم؟ ( قسمت اول )

چگونه در یونیتی یک اپلیکیشن موبایلی واقعیت افزوده  AR بسازیم؟ ( قسمت اول )
  • 1397/2/4
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر در نظر دارید ببینید که چه چیزهایی از طریق واقعیت افزوده در موبایل‌ها امکان‌پذیر است، و دوست دارید اپلیکیشن AR اندرویدی خودتان را بسازید، در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای انجام این کار را به شما بگوییم. وقتی همه چیز نصب شد، با هم یک پروژه‌ی ساده می‌سازیم که امکان شناسایی سطوح مختلف و قرار دادن اشیا غیرواقعی بر روی آن‌ها را به شما می‌دهد.

گویا آی تی: هیجان و خلاقیتی که همراه با این شکل جدید از ارتباط و تعامل می‌آید بی‌نظیر است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم این مطلب را بنویسیم. اما قبل از این که رسماً وارد کار شویم، ابتدا باید نرم‌افزارهای لازم را نصب و پروژه‌ی خود را آغاز کنیم.

 

مرحله ۱ – مطمئن شوید که موبایل شما از این قابلیت پشتیبانی کند

 

قبل از این که کار را شروع کنید، یادتان باشد که برای تست کردن این اپلیکیشن باید دستگاهی داشته باشید که از این قابلیت پشتیبانی کند. خوشبختانه، با ارائه‌ی پیش‌نمایش ARCore و وارد شدن به فاز انتشار نسخه‌ی رسمی، گوگل هم دستگاه‌های بیشتری را تحت پوشش این پلتفرم قرار داده است. از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به گوگل پیکسل، پیکسل ۲، سامسونگ گلکسی اس ۷، گلکسی اس ۸، گلکسی نوت ۸، وان پلاس ۵ و هوآوی پی ۲۰ اشاره کرد.

 

مرحله ۲ – دانلود نرم‌افزارها

 

با توجه به این که برای انجام راهنماهای این مطلب به ابزارهای مختلفی نیاز است، پیشنهاد می‌کنیم همه‌ی برنامه‌ها را درون یک پوشه ذخیره کنید تا دسترسی به آن‌ها آسان باشد. آنچه لازم دارید به شرح زیر است:

 

  • دانلود نسخه‌ی ۲۰۱۷.۳ یونیتی (برای کار کردن با نخستین نسخه‌ی رسمی ARCore به نسخه‌ی ۲۰۱۷.۳ یا نسخه‌های جدیدتر نیاز دارید).
  • نسخه‌ی ۳.۰ یا نسخه‌های جدیدتر نرم‌افزار Android Studio را دانلود و نصب کنید، چون این برنامه ساده‌ترین روش برای نصب SDK اندروید است. همچنین مطمئن شوید که نسخه‌ای که در فرآیند نصب انتخاب می‌کنید Android SDK version 7.0 (API Level 24) یا بالاتر باشد.
  • دانلود arcore-unity-sdk-v1.0.0.unitypackage
  • دانلود Sample Assets arcore-intro.unitypackage
  • روی تصویر زیر کلیک راست کرده، گزینه‌ی Save Image As را انتخاب نموده، یک نام برای آن بنویسید و در آخر تصویر را دانلود کنید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

  • مدل رایگان بیلبورد را از TurboSquid دانلود کنید. در صفحه‌ی دانلود نسخه‌ی Collada را به همراه افزونه‌ی DAE دریافت نمایید. (به یاد داشته باشید که نسخه‌ی FBX هم کار می‌کند، منتها نسخه‌ی DAE ظاهراً ایرادات کمتری دارد.)

 

وقتی همه چیز دانلود شد، پوشه‌ای شبیه تصویر زیر خواهید داشت. نکته‌ی کلیدی برای توسعه‌ی آسان نرم‌افزار داشتن نظم و سازماندهی است.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

مرحله ۳ – نصب یونیتی

 

وقتی یونیتی را نصب می‌کنیم، باید مطمئن شویم گزینه‌هایی که در حین نصب توسط ARCore استفاده می‌شود را انتخاب کرده‌ایم. برخی از این گزینه‌ها به طور پیشفرض انتخاب نشده‌اند، پس حواستان باشد.

 

به محلی که فایل‌های این پروژه را دانلود کردید بروید و روی فایل UnityDownloadAssistant-2017.3 دو بار کلیک کنید. مراحل نصب را دنبال نمایید تا به پنجره‌ی Choose Components برسید. حالا مطمئن شوید که علاوه بر Android Build Support گزینه‌ی Unity 2017.3.1f1 (یا هر نسخه‌ای که دارید از شاخه‌ی اصلی ۲۰۱۷٫۳ نصب می‌کنید) هم انتخاب شده باشد.

 

سایر گزینه‌های این بخش با توجه به هدف آموزش ما به کار شما نمی‌آید، اما اگر می‌خواهید از این نرم‌افزار برای توسعه‌ی روی سایر پلتفرم‌ها استفاده کنید، آن‌ها را هم از داخل لیست انتخاب نمایید. وقتی همه‌ی گزینه‌های موردنظر خود را انتخاب کردید، روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

اگر از قبل کاربر یونیتی بوده باشید، تا الان حتماً نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب کرده‌اید، بنابراین شاید بهتر باشد که از یک پوشه‌ی دیگر به جز پوشه‌ی پیشفرض سیستم استفاده کنید. بعد از این که پوشه‌ی جدید را ساختید و نام آن را به فیلد Unity install folder اضافه کردید، روی دکمه‌ی Next کلیک کنید تا فرآیند نصب آغاز شود.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

نکته‌ی تخصصی: کاربرانی که چند نسخه از یونیتی را روی سیستم‌شان نصب دارند می‌توانند از ابزار جدیدی به نام Unitu Hub که به تازگی توسط یونیتی معرفی شده استفاده کنند. این ابزار به شما کمک می‌کند که در پروژه‌های مختلف از نسخه‌های متفاوت یونیتی استفاده کنید (از آن‌جایی که سخت است به خاطر بسپاریم که کدام پروژه با کدام نسخه‌ی یونیتی کار می‌کند، این ابزار می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند).

 

اگر اولین باری است که از یونیتی استفاده می‌کنید، برنامه را اجرا کرده و بعد از ساختن حساب کاربری خود، وارد آن شوید.

 

مرحله ۴ – پروژه‌ی ARCore خودتان را بسازید

 

حالا یک پروژه‌ی تازه می‌سازیم و خصوصیاتی که برای راه‌اندازی و اجرای پروژه لازم است را تنظیم می‌کنیم. مراحلی که در ادامه می‌آید در آینده می‌تواند برای آغاز کردن هر پروژه‌ی ARCore دیگری استفاده شود. پس می‌توانید این صفحه را برای خودتان بوکمارک کنید.

 

اپلیکیشن یونیتی را اجرا کرده و روی دکمه‌ی New کلیک کنید. نام پروژه‌ی جدید خود را NRARCore یا هر اسم دیگری که به نظرتان مناسب است بگذارید. سپس روی دکمه‌ی Create project کلیک کنید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

وقتی پنجره‌ی اصلی یونیتی باز شد، دکمه‌های Ctrl + Shift + B را فشار دهید یا از منوی File گزینه‌ی Build Settings را انتخاب کنید تا پنجره‌ی Build Settings باز شود. حالا از بخش Platform روی Android و بعد دکمه‌ی Switch Platform کلیک کنید. وقتی لوگوی یونیتی در کنار گزینه‌ی Android ظاهر شود، می‌فهمید که این گزینه انتخاب شده است. برای رفتن به مرحله‌ی بعد روی Player Settings کلیک کنید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

به زبانه‌ی Inspector بروید و از بخش Other Settings روی گزینه‌ی Multithreaded Rendering کلیک کنید تا تیک آن برداشته شود.

 

در فیلد Package Name، عبارت com.NextReality.ARCore یا چیزی با فرمت com.CompanyName.App بنویسید. این اسم باید برای دستگاه شما منحصر به فرد باشد، چون اگر اسم آن با اسم یک اپ دیگر یکسان باشد، ممکن است به مشکل بربخورید.

 

اکنون باید پایین‌ترین نسخه‌ی اندرویدی را که با ARCore سازگار است انتخاب کنیم. گزینه‌ی Minimum API Level را پیدا کنید، روی منوی کشویی کلیک و Android 7.0 ‘Nougat’ (API Level 24) را انتخاب نمایید. همان طور که از نام این گزینه پیداست، اپ شما دیگر با نسخه‌های قبل از اندروید نوقا کار نخواهد کرد.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

از پایین صفحه‌ی Inspector روی گزینه‌ی XR Settings کلیک کنید. تیک گزینه‌ی ARCore Supported را بزنید و بعد از این بخش خارج شوید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

مرحله ۵ – افزودن SDK و Asset-های ARCore

 

در آخر، برای این که بخش اول کار تمام شود، باید عناصر ARKit را به نرم‌افزار ایمپورت کنیم. پس روی فایل arcore-unity-sdk-v1.0.0.unitypackage دو بار کلیک کنید.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

 

این کار باعث می‌شود پنجره‌ی Import Unity Package باز شود. حالا کافی است روی دکمه‌ی Import کلیک کنید. در این بخش لازم نیست تیک هیچ گزینه‌ای را برداریم.

 

ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده AR

حالا که نرم‌افزار را راه‌اندازی کردیم، در آموزش بعدی صحنه و فریمورک پروژه‌ی خود را به گونه‌ای که عملکرد آن قابل مشاهده باشد تنظیم می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *