بیت کوین در آستانه مرگی تدریجی

بیت کوین در آستانه مرگی تدریجی
  • 1397/4/10
  • سینا اشتری
  • 0

بیت کوین به عنوان مشهور ترین ارز رمز نگاری شده توانسته تا کاربران و علاقه مندان بسیاری را به خود اختصاص دهد؛ البته به نظر می رسد که اکنون آخرین فرصت برای خروج سرمایه ها از بیت کوین باشد و بازار نا به سامان این ارز مجازی گواهی بر این ماجراست.سال گذشته میلادی همه از استعداد بالای بیت کوین برای پیشرفت و افزایش قیمت صحبت می کردند و اگر از علاقه مندان به ارز های رمزنگاری شده بوده باشید می دانید که قیمت هر بیت کوین در سال گذشته به حدود ۲۰۰۰۰ دلار نیز رسید.

روند افزایش ارزش بیت کوین به جایی رسید که بسیاری از کاربران علاوه بر خرید این ارز مجازی به فکر برداشت کردن و یا Mining آن افتادند و با خرید سخت افزار های مخصوص این حوزه کار Mining بیت کوین را آغاز نمودند.

البته با افزایش علاقه مندی کاربران به Mining بیت کوین؛ شرکت های تولید کننده سخت افزار مناسب و از جمله آنها شرکت Nvidia قیمت محصولات خود را افزایش دادند تا از سود بالای موجود در Mining بیت کوین بی نصیب نمانند.

قیمت ۲۰۰۰ دلاری بیشترین رکورد ثبت شده توسط بیت کوین بود و از آن زمان به بعد ارزش این ارز رمزنگاری شده روز به روز کاهش یافت و علاقه مندان به سرمایه گذاری و برداشت این ارز مجازی کم کم از آن روی گردان شدند.

ارزشو فعلی هر واحد بیت کوین امروز ۶۳۳۱ دلار است و به نظر می رسد که فعلا از افزایش قیمت آن خبری نباشد. همین چند روز پیش و در تاریخ ۲۸ ام ماه ژوئن بود که قیمت هر واحد بیت کوین به ۵۸۰۰ دلار نیز رسید. این قیمت کمترین رکورد ثبت شده توسط بیت کوین در سال میلادی جاری بوده است.

بیشترین قیمت ثبت شده هر بیت کوین در ماه ژوئن ۷۳۰۰ دلار بود و این بیشینه قیمت هنوز فاصله ای ۱۰۰۰۰ دلاری با قیمت ثبت شده این ارز مجازی در ابتدای سال میلای جاری دارد.

روند نزولی در قیمت بیت کوین بیشترین تاثیر را در روند نزولی تعداد علاقه مندان و سرمایه گذاران این ارز رمز نگاری شده داشته است. بنا به گزارش گوگل از میزان جست و جوی کلمه بیت کوین در این موتور جست و جو، بیشترین میزان علاقه مندی به این کلمه در روز ۱۴ ام ماه ژانویه سال میلادی جاری بوده است و از آن به بعد روز به روز از میزان جست و جوی این کلمه کم شده است به طوری که در ماه ژوئن تعداد کاربرانی که این کلمه را در موتور جست و جوی گوگل استفاده می کردند به کمترین حد خود رسیده است.

بنا به سیستم ارزش گذاری میزان محبوبیت کلملت کلیدی جست و جوی شده شرکت گوگل، شاخص علاقه مندی به کلمه بیت کوین در ماه ژوئن به عدد ۱۳ رسید و این کمترین رکورد ثبت شده بیت کوین در این بحث است؛ البته شاخص علاقه مندی به کلمه بیت کوین در حال حاضر با کمی افزایش به عدد ۱۸ نیز رسیده است.

کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش بیت کوین تنها عامل روی گردانی کاربران از این ارز مجازی نبوده است. نتیجه نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که روند نزولی ارزش بیت کوین تنها یکی از عوامل دخیل در شکست این ارز رمز نگاری شده بوده است.

عوامل مختلفی در کاهش محبوبیت بیت کوین موثر بوده اند که مهم ترین آنها انتشار خبر هایی در مورد هک شدن حساب کاربران ارز های مجازی و به سرقت رفتن میلیون ها دلار از کاربران سر تا سر جهان بوده است.

گرچه بیت کوین در مقایسه با سایر ارز های رمز نگاری شده دیگر کمتر هدف حملات سایبری قرار گرفته اما به نظر می رسد که کاربران دیگر اطمینان زیادی به امنیت ارز های رمزنگاری شده ندارند.

عدم وجود سازمانی مرکزی برای نظارت بر ساز و کار بیت کوین نیز یکی دیگر از عوامل شکست این ارز مجازی بوده است و کاربران در صورت قربانی شدن نمی توانند مسائل حقوقی مربوط به این ارز را پیگیری نمایند.

از طرف دیگر نظام اقتصادی جهان هم از شکست محبوبیت ارز های مجازی ناراحت نیست؛ ارز های مجازی تنها واحد های ارزی هستند که دولت ها دخل و تصرف و نظارتی بر آنها ندارند. حتی برخی از دولت ها تصمیم گرفته اند تا قوانینی را برای اخذ مالیات از سرمایه گذاران ارز های مجازی و از جمله آنها بیت کوین وضع کنند.

دپارتمان درآمد داخلی وزارت اقتصاد ایالات متحده امریکا یکی از اولین سازمان هایی است که خبر وضع قوانین مالیاتی بر ارز های رمزنگاری شده را منتشر کرد.

در واقع افزایش محبوبیت ارز های رمزنگاری شده و از جمله آنها بیت کوین در بسیاری از جهات برای نظام اقتصادی جهانی خطرناک است؛ اولین مشکل موجود در این نوع از ارز ها عدم دسترسی به حساب کاربران و عدم توانایی دولت ها در بازرسی و سازمان دهی آنهاست. این موضوع باعث شده تا استفاده از ارز های رمزنگاری شده به یکی از امن ترین روش های موجود برای پول شویی تبدیل شود.

از طرف دیگر افزایش محبوبیت و خرید و فروش ارز های مجازی روند گردش سرمایه ای را به راه می اندازد که دولت ها هیچ نفعی در آن ندارند و کاربران به صورت مستقیم و بدون واسطه در آن سرمایه گذاری می کنند.

هنوز نمی توانیم بیت کوین را یک ارز مجازی مرده بدانیم اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند به نظر می رسد که پایان کار بیت کوین برای همیشه قطعی خواهد بود.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *