ساعت کاری مناسب در روز چه مقدار است؟

ساعت کاری مناسب در روز چه مقدار است؟
  • 1397/4/15
  • مهدی پیوندی
  • 1

احتمالاً شما هم به این فکر کرده اید که با چقدر کار در روز می توان حداکثر بهره وری را داشت یا چند ساعت کاری مناسب محسوب می شود. معمولاً در اکثر کشورها یک بازه زمانی ۸ ساعته در روز به عنوان ساعت کاری مناسب و استاندارد پذیرفته شده است.

در عین حال، این روزهای کاری هشت ساعته، یکی از ثمرات انقلاب صنعتی است که در تلاش برای کاهش ساعات کاری کارگران تعیین شد. البته ۲۰۰ سال قبل این کار یک حرکت اخلاقی و انسانی به شمار می رفت، اما شاید امروز دیگر چنین متر و معیارهایی آنقدری که باید و شاید با ما و نیازهای مان تناسب نداشته باشد.

در هر صورت، از ما هم مثل پیشینیان مان انتظار می رود که هشت ساعت در روز کار کنیم و با چند وقت استراحت کوتاه، در بازه های زمانی طولانی به کار مشغول باشیم؛ البته برخی از همین وقتهای کوتاه استراحت هم محروم هستند و حتی در وقت نهار هم کار می کنند.

در عین حال، این رویکرد قدیمی به ما و شرکتهای متبوع مان کمکی نمی کند؛ بلکه ما را بیشتر عقب می اندازد.

 

بهترین روش برای سازماندهی برنامه روزانه

در تحقیقی که اخیراً توسط گروه تحقیقاتی دراجیم انجام شد، برای زیر نظر گرفتن رفتارها و عادات کاری کارکنان شرکتهای مختلف از یک برنامه کامپیوتری کمک گرفته شد. این برنامه دقیقاً زمانی که هر شخصی روی وظایف مختلف خود صرف می کرد را می سنجید و آن را با میزان بهره وری و کارآمدی وی مقایسه می کرد.

تیم تحقیقاتی مذکور در طول فرآیند ارزیابی فعالیت کارکنان به نتیجه جالبی دست پیدا کرد: تعداد ساعات کاری روزانه اهمیت زیادی نداشت؛ مهم این بود که آنها روز کاری خود را چگونه سازماندهی می کردند. مثلاً افرادی که مقید به استفاده از وقفه های کوتاه در میان ساعات کاری خود بودند، عملکرد بسیار بهتری از کارکنانی داشتند که ساعتهای متمادی به کار مشغول بودند.

ساعت کاری مناسب بر اساس این تحقیق به صورت یک تناسب تعیین شد. بر این اساس، نسبت ایده آل کار به استراحت، ۵۲ دقیقه کار و به دنبال آن ۱۷ دقیقه استراحت است. افرادی که از این برنامه پیروی می کردند تمرکز خارق العاده ای در کار خود داشتند. این افراد در طول مدت زمان یک ساعته کاری، کاملاً غرق انجام وظیفه ای بودند که به آنها محول شده بود. این افراد هر چند دقیقه سری به شبکه های اجتماعی نمی زدند و حواس شان با ایمیل ها و تماس های گاه و بیگاه پرت نمی شد. هنگامی هم که احساس خستگی می کردند (بعد از حدود یک ساعت)، از وقفه های کوتاهی استفاده می کردند که در طول آنها کاملاً از کار فاصله می گرفتند. همین به آنها کمک می کرد تا تجدید قوا کنند و با یک حال و هوای تازه به سر کار خود بازگردند و یک ساعت پربازده دیگر را سپری کنند.

 

ساعت کاری مناسب = چیزی که مغز شما می خواهد

افرادی که این نسبت جادویی را پیدا کرده اند پیشرفت قابل ملاحظه ای را در کار خود تجربه می کنند، چرا که چیزی که در واقع دریافته اند، یکی از نیازهای اساسی مغزشان است: مغز به طور طبیعی در بازه های زمانی مشخصی می تواند با حداکثر توان خود کار کند (تقریباً یک ساعت) و پس از هر دوره فعالیت پرفشار وارد بازه های زمانی کوتاهتری می شود (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) که فرصتی را برای تجدید نیرو در اختیارش قرار می دهد.

این جزر و مد انرژی اغلبِ ما را گیج می کند و باعث می شود که نظم و انسجام کارمان از بین برود. لذا تقریباً در یک ساعت اول با حداکثر توان خود کار می کنیم و سپس خسته می شویم و کوچکترین چیزی می تواند حواس ما را پرت کند.

بهترین راه برای غلبه بر این خستگی ها و جلوگیری از به تاراج رفتن تمرکز به خاطر عوامل مزاحم این است که دست به کار شویم و کنترل ساعات کاری مان را در دست بگیریم. لذا به جای اینکه یک ساعت و بیشتر کار کنید و پس از آن، هنگامی که کارآمدی تان تحلیل می رود سعی کنید که از سد خستگی و عوامل مزاحم بگذرید و تمرکزتان را از دست ندهید، این را به عنوان نشانه ای از این واقعیت در نظر بگیرید که وقت استراحت مغز شما فرا رسیده است.

هنگامی که از این واقعیت اطلاع دارید که استراحت باعث تقویت کارآمدی شما خواهد شد، راحت تر می توانید آن را در برنامه خود بگنجانید. غالباً ما به خستگی خود توجهی نمی کنیم و کارمان را ادامه می دهیم، اما استراحتی هم که می کنیم استراحت واقعی نیست، چرا که چک کردن وبسایت های مختلف و گشت و گذار در اینستاگرام نمی تواند آنطوری که یک پیاده روی به شما انرژی می دهد باعث تجدید قوای تان شود.

عجله در ساعات کاری

بر طبق ساعت کاری مناسب خود پیش بروید و کنترل روز کاری تان را در دست بگیرید

روز کاری شما در صورتی می تواند بازده مطلوبی داشته باشد که با توجه به زمان کاری مناسب مغز برای آن برنامه ریزی کنید. هنگامی که انرژی طبیعی خود را با تلاش تان هماهنگ می کنید، همه چیز راحت تر پیش خواهد رفت.

برای ایجاد یک ریتم درست و هماهنگ در انجام کار به نکات زیر توجه کنید:

 

روز کاری خود را به بازه های زمانی یک ساعته تقسیم کنید

ما معمولاً چیزی که باید تا پایان روز، هفته یا ماه به آن دست پیدا کنیم را مشخص می کنیم، اما اگر روی چیزی که همین الآن می توانیم به آن برسیم تمرکز کنیم، کارآمدی بیشتری خواهیم داشت. برنامه ریزی برای بازه های زمانی یک ساعته علاوه بر اینکه ریتم مناسبی را در ساعات کاری شما ایجاد می کند، وظایف سنگین را نیز با تقسیم کردن آنها به بخش های قابل درک و اجرا آسانتر می سازد. اگر می خواهید خیلی دقیق باشید، می توانید بر اساس بازه های زمانی ۵۲ دقیقه ای برای روز خود برنامه ریزی کنید، با این حال دوره های یک ساعته هم به همان اندازه کارآمد خواهند بود.

 

برای ساعت کاری خود احترام قائل باشید

روش تقسیم بندی یک ساعته فقط به این دلیل موثر است که به کمک آن از سطح انرژی بالای خود برای دستیابی به سطح بالایی از تمرکز در طول یک مدت کوتاه استفاده می کنیم. هنگامی که با ارسال پیام های متنی، چرخ زدن در شبکه های اجتماعی یا چک کردن ایمیل تان به این ساعت مهم بی احترامی می کنید، هدف و منظور این روش را درک نکرده اید و نمی توانید به منافع آن دست پیدا کنید.

 

واقعاً استراحت کنید

تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد نشان داد که عملکرد افرادی که در کمتر از بازه زمانی یک ساعته استراحت می کردند از عملکرد کارکنانی که اصلاً استراحتی نداشتند بهتر بود. به همین ترتیب، آنهایی که استراحت واقعی داشتند از آنهایی که در طول استراحت خود هم نمی توانستند از کار و مواردی که در هر صورت آشفتگی ذهنی ایجاد می کند فاصله بگیرند عملکرد بهتری داشتند. لذا برای افزایش کارآمدی و بهره وری، کنار گذاشتن گوشی و فاصله گرفتن از رایانه و مواردی مانند فهرست کارهایی که باید انجام بدهید ضروری است. گزینه هایی مانند پیاده روی، مطالعه، و گفتگو از جمله موثرترین روشهای تجدید قوا هستند، چرا که ذهن شما را از فضای کار دور می کنند. شاید در طول روزی که سرتان خیلی شلوغ است، تصور کنید که می توانید چک کردن ایمیل ها و گرفتن چند تماس تلفنی را به وقت استراحت تان موکول کنید، اما اگر هدف شما از استراحت، تقویت کارآیی تان است باید این طرز فکر را کنار بگذارید.

 

 

آنقدر صبر نکنید تا بدن تان اعلام نیاز کند

اگر استراحت را آنقدر به تاخیر بیندازید تا آنقدر خسته شوید که حال و هوای استراحت (به معنای واقعی آن) را نداشته باشید، دیگر کار از کار گذشته و زمان مناسب برای تجدید قوا و افزایش کارآمدی خود را از دست داده اید. با پیاده سازی روش برنامه ریزی تک ساعته و توجه به ساعت کاری مناسب مغز، هنگامی که کار می کنید بیشترین انرژی و بازده را دارید و در وقفه های ۱۵ دقیقه ای که دیگر بهره وری زیادی ندارید استراحت می کنید. به خاطر داشته باشید که در مجموع، استراحت شما موثرتر از کارکردن در حالتی است که خسته هستید و حواس جمعی ندارید.

 

حرف آخر

وقت کاری ۸ ساعته در روز را می توان به عنوان یک ساعت کاری مناسب قلمداد کرد، اما رعایت بازه های کاری ۱ ساعته (یا ۵۲ دقیقه ای) و سپس یک استراحت ۱۵ دقیقه ای (یا ۱۷ دقیقه ای) در میان آنها برای حفظ بهره وری و کارآمدی شما ضروری است. در غیر اینصورت چه دو ساعت کار کنید یا ۱۰ ساعت، در هر صورت نمی توانید کار خود را به نحو احسن انجام بدهید.

تقسیم بندی ساعات کاری به روشی که در این مطلب اشاره شد باعث می شود که بتوانید تجدید قوا کنید، حس بهتری داشته باشید و کارآیی خود را افزایش بدهید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *