پردازنده Cascade Lake-X اینتل ؛ تاریخ عرضه، قیمت و سایر شایعات

پردازنده Cascade Lake-X اینتل ؛ تاریخ عرضه، قیمت و سایر شایعات
  • 1397/4/17
  • سینا اشتری
  • 0

شرکت اینتل در رابطه با پردازنده Cascade Lake-X خود به شدت ساکت بوده اما گمانه‌ زنی‌ها حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد تا پردازنده خود را در صدر برترین پردازنده‌ های دسکتاپ جای دهد و باید در پایان سال جاری شاهد عرضه پردازنده Cascade Lake-X اینتل باشیم.

اینتل در سال ۲۰۱۷ و برای رقابت با محصولات سری تریدریپر (Threadripper) شرکت AMD پردازنده‌ های قدرت‌ مند Skylake-X خود را راهی بازار کرد. با این‌که پردازنده‌ هایی چون Core i9-7980XE برتری چشم‌ گیری نسبت به رقیب رایزن تریدریپر ۱۹۵۰X داشتند اما به علت قیمت بالای خود بسیاری از مشتری‌ های حرفه‌ ای را به سمت محصولات AMD کشاندند.

برخلاف سال گذشته که شاهد رونمایی از پردازنده Skylake-X اینتل در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۷ بودیم، در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸ شرکت اینتل تنها یک پردازنده ۲۸ هسته‌ای عجیب و غریب را به نمایش گذاشت؛ شرکت اینتل در رابطه با این پردازنده تنها به ۱۴ نانومتری بودن و اورکلاک ۵ گیگاهرتزی آن اشاره کرده بود و صحبتی در رابطه با نام چیپست استفاده شده در آن نکرد.

با این وجود اندکی پس از رونمایی بسیاری از سایت‌ها این سی پی یو ۲۸ هسته‌ای را با نام پردازنده Cascade Lake-X اینتل معرفی کردند که از سوکت LGA3647 استفاده شده در چیپ‌ های زنون بهره می‌ برد. به این ترتیب برداشت ما این بوده که پردازنده رونمایی شده ۲۸ هسته‌ ای اینتل در واقع نمونه‌ ای از پردازنده Cascade Lake-X بوده و باید منتظر عرضه گسترده این سری باشیم.

تاریخ عرضه پردازنده Cascade Lake-X اینتل

پیش‌ بینی دقیق تاریخ عرضه پردازنده جدید اینتل اندکی دشوار است اما با توجه به رونمایی پردازنده باور نکردنی ۲۸ هسته‌ای اینتل در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸ به نظر می‌ رسد که تاریخ احتمالی عرضه این پردازنده ماه‌ های آخر سال ۲۰۱۸ باشد.

قیمت پردازنده Cascade Lake-X اینتلپردازنده Cascade Lake-X اینتل

شاید این قسمت از مقاله برای شما زیاد جالب نباشد. همان‌طور که می‌ دانید اینتل هیچ‌ وقت تکنولوژی خود را فدای قیمت نمی‌کند؛ حدس ما بر آن است که قیمت پردازنده Cascade Lake-X برابر یا بیشتر از سری پردازنده Skylake-X باشد که از Core i7-7800X به قیمت ۳۸۳ دلار شروع شده و تا Core i9-7980XE به قیمت ۱۹۷۹ دلار ادامه می‌ یابد.

مشخصات پردازنده Cascade Lake-X اینتل

اگر فرض را بر این بگذاریم که سی پی یو ۲۸ هسته‌ای رونمایی شده در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸ با تکنولوژی Cascade Lake-X ساخته شده باشد وضعیت خیلی جالب نخواهد بود.

با توجه به این‌که سایز چیپست پردازنده Skylake-X از نسل قبلی خود خیلی کوچک‌ تر بود شاهد هسته‌ های بیشتری در این سری نسبت به نسل‌ های قبلی پردازنده‌ های این شرکت بودیم اما پردازنده Cascade Lake-X نیز با اندازه ۱۴ نانومتر مشابه با سری Skylake-X عرضه خواهد شد.

به این ترتیب سایز چیپ سری جدید پردازنده اینتل با نسل قبل خود تفاوت زیادی نخواهد داشت و شاهد تفاوت چشم‌ گیری در تعداد هسته‌ ها، اورکلاک و مصرف انرژی این پردازنده با سری قبلی نخواهیم بود.

البته اگر اینتل بتواند در فرآیند پردازشی Cascade Lake-X خود بهینه‌ سازی قابل توجهی اعمال کند ممکن است شاهد عرضه یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای با قیمتی زیر هزار دلار باشیم که بسیاری از کاربران حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر پردازنده ۲۸ هسته‌ای رونمایی شده و شایعه عرضه پردازنده ۲۲ هسته‌ ای همان برنامه‌ ای باشد که اینتل برای پردازنده Cascade Lake-X در نظر دارد ممکن است شاهد عرضه یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای Core i7 سری ایکس باشیم؛ اقدامی که AMD را شدیدا به تکاپو می‌ اندازد.

به تازگی فهرستی نامعتبر از لیست قیمت پردازنده Cascade Lake-X در یکی از سایت‌های خبری منتشر شد و به سرعت حذف شد؛ در این لیست اکثر پردازنده‌ ها در کلاس سرور به نمایش در آمده بودند و هیچ پردازنده دسکتاپی در آن‌ ها دیده نمی‌ شد، این خبر زیاد محتمل به نظر نمی‌ رسد زیرا یک پردازنده سرور ۵۰ هزار دلاری در بازار مشتری چندانی نخواهد داشت.

به نظر می‌ رسد که برای اطلاعات دقیق در رابطه با پردازنده Cascade Lake-X باید بیشتر صبر کنیم، فعلا به پیش‌ بینی‌ های ذکر شده تکیه می‌ کنیم تا ببینیم در ماه‌ های آخر ۲۰۱۸ شرکت اینتل برای محصول جدید خود چه برنامه‌ ای در پیش خواهد داشت.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *