امنیت BlackBerry ؛ از گوشی های هوشمند تا اینترنت اشیاء

امنیت BlackBerry ؛ از گوشی های هوشمند تا اینترنت اشیاء
  • 1397/6/24
  • سینا اشتری
  • 0

همه کاربران گوشی های هوشمند با برند BlackBerry آشنایی دارند؛ همه ما محصولات این شرکت سرشناس را به عنوان گجت هایی با حداکثر امنیت سایبری می شانسیم و اینطور که به نظر می رسد در آینده امنیت BlackBerry فقط به گوشی های هوشمند محدود نخواهد بود.اینترنت اشیاء یکی از داغ ترین مباحث روز دنیای فناوری است؛ پیشرفت در این حوزه به صورت روز به روز در جریان است و طبق گمانه زنی های انجام شده انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱ تعداد وسایل مرتبط به شبکه اینترنت اشیاء به ۷۵ میلیارد عدد برسد؛ چیزی در حدود ده برابر تعداد انسان ها. بدیهی است که وجود حفره های امنیتی در این شبکه عظیم می تواند آسیب های بزرگی را به بار آورد و به نظر می رسد که BlackBerry یکی از شرکت هایی است که قصد دارد تا تمام انرژی و منابع خود را به ارتقاء امنیت شبکه اینترنت اشیاء اختصاص دهد.

آقای جان چن مدیر عامل شرکت BlackBerry در حاشیه اجلاسی در شهر لندن در این باره می گوید:

اینترنت اشیاء یک صنعت جدید و نوپاست که تمام انسان های روی کره زمین را در ابعادی پیچیده تر از شبکه اینترنت به یکدیگر متصل خواهد کرد؛ وجود تنها یک ضعف امنیتی در این شبکه پیچیده می تواند به از کار افتادگی کل شبکه منجر شود. تضمین قطعی امنیت شبکه ای به گستردگی شبکه اینترنت اشیاء هدفی جاه طلبانه و احتمالا دست نیافتنی خواهد بود اما ما قصد داریم تا تمام انرژی و منابع خود را به این هدف اختصاص دهیم.

همه کاربران برند BlackBerry را به عنوان یکی از تولید کنندگان گوشی های هوشمند می شناسند اما باید بدانید که این شرکت در سال های اخیر در حال تغییر حوزه کاری خود بوده است به طوری که امروزه BlackBerry بیشتر به عنوان یک شرکت نرم افزاری امنیتی شناخته می شود که در حوزه طراحی و تولید گوشی های هوشمند نیز فعالیت هایی دارد.

آقای چن هدف بعدی شرکت BlackBerry را ارتقاء امنیت هر کاربر متصل به شبکه های جهانی توصیف کرده است و می گوید:

ما قصد طراحی پلتفرمی گسترده و واحد را داریم تا بتوانیم با استفاده از آن امنیت سایبری را از سرور تا کاربر نهایی تضمین نماییم. ما هم اکنون ابزار و منابع لازم برای حرکت در مسیر این هدف را در اختیار داریم و در سال های پیش رو با قدرت تمام برای رسیدن به این هدف تلاش خواهیم نمود. گسترش کاربرد و استفاده مردم از دستگاه های موبایل و نیز کامپیوتر های قابل حمل تا همین جای کار نیز اهمیت امنیت سایبری را نشان داده است و با پیشرفت و گستردگی شبکه اینترنت اشیاء بیشتر از قبل نیازمند تضمین امنیت سایبری خواهیم بود.

فناوری های امنیتی شرکت BlackBerry هم اکنون در تعداد بسیار زیادی از حوزه های صنعتی به کار گرفته می شود که از جمله این حوزه ها می توان به گجت های هوشمند، اتومبیل های خودران و … اشاره کرد. BlackBerry به منظور یکپارچه سازی و تمرکز بیشتر در سرویس های امنیتی خود پلتفرم جامعی را با نام پلتفرم Spark طراحی و راه اندازی نموده است؛ پلتفرم Spark تمامی ابزار ها، روش ها و ساز و کار های امنیتی پیشین را به صورت یکجا به منظور ارتقاء امنیت شبکه های عظیمی مانند شبکه اینترنت اشیاء در خود جای داده است که از جمله آنها می توان از ابزار ها و نرم افزار های امنیتی، فناوری یادگیری ماشینی و قابلیت استفاده از موقعیت مکانی کاربر به منظور کسب اطمینان از هویت وی به هنگام ورود به حساب کاربری نام برد.

نکته جالب در مورد سیاست گذاری BlackBerry آن است که این شرکت هدف خود را بسیار بالاتر از ارائه سرویس های امنیتی به شرکت ها تعریف کرده و قصد دارد تا قابلیت های خود را در تضمین امنیت سایبری شهر ها به کار ببرد.

پلتفرم Spark در واقع یک نرم افزار یکپارچه سازی و هدف مند سازی برای مقابله با بحران هاست که در حال حاضر در برخی از شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل شهری کشور آمریکا و نیز برخی از آژانس های امنیتی این کشور به کار گرفته می شود و قرار است تا در آینده ای نزدیک از آن در تضمین امنیت کلان شهر هایی مانند لندن نیز استفاده شود.

بیمارستان ها، سازمان های حقوقی و امنیتی، وزارت خانه های دولتی واقع در کلانشهر لندن در آینده از پلتفرم Spark برای مقابله با بحران های بزرگ استفاده خواهند نمود.

به گفته آقای چن، پلتفرم Spark با به کارگیری همزمان از فناوری های به روزی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی سازمان های دولتی را قادر خواهد ساخت تا به هنگام مواجهه با بحران های بزرگ عملکردی بهینه و به موقع داشته باشند.

با همه گیر شدن و افزایش گستردگی به کارگیری این پلتفرم افق های جدیدی در بحث امنیت دیده می شود؛ فرض کنید تمام دپارتمان های بزرگ یک کلانشهر مانند پلیس، بیمارستان ها، آژانس های امنیتی و اطلاعاتی و .. با اتصال به پلتفرم Spark به هنگام وقوع بحران های طبیعی و غیر طبیعی به صورت هماهنگ با یکدیگر و به طور سازمان یافته عمل نمایند؛ پلتفرمی که نیازی به استفاده از تلفن و بی سیم باقی نمی گذارد و همه را های خروج از بحران را از پیش طراحی و مدل سازی کرده است.

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *