ساندویچ پانل تحولی در صنعت ساختمان

ساندویچ پانل تحولی در صنعت ساختمان
  • 1398/1/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با رشد فناوری های نو در صنعت ساختمان تحولات شگرفی در این صنعت رخ داده است و با این روند صعودی کم کم تکنولوژی های جدید جای ادوات سنتی را در این صنعت خواهند گرفت. ساندویچ پانل (sandwichpanel) نمونه ای از یک نوآوری جدید در این حوزه است که گامی بلند در راستای ارتقای کیفیت، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در ساختمان سازی به شمار می آیند.

 

 

ساندویچ پانل تحولی در صنعت ساختمان

 

متحول شدن صنعت ساختمان با ورود ساندویچ پانل

ساندویچ پانل و شکوفا کردن صنعت ساختمان سازی

 

 ساندویچ پانل های سقفی و ساندویچ پانل دیواری در رده مصالح ساختمانی پیش ساخته جایگزین بسیار خوبی برای تیغه های آجری و بتنی فوق العاده سنگین و پر هزینه به میزان زیادی در مصرف نیروی کار نیز صرفه جویی شده چرا که وزن سبک و استحکام بالا آنها نصب ساندویچ پانل و اجرای نماهای ساندویچ پانلی آسان نموده . با توجه به مزیت های فراوان این مصالح توانسته بخوبی جایگاه خود را در زمینه های مختلف صنعتی و درون شهری پیدا کند و روز به روز گسترش می یابد خصوصاً در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

این محصول شباهت زیادی به ساندویچ دارد و علت نامگذاری آن هم به همین سبب است؛ همانطور که نان دو طرف همبرگر را در بر می گیرد، در ساندویچ پانل نیز دو ورق در پشت و رو قرار دارند که قسمت میانی آن را فوم احاطه کرده است.همانطور که میدانید بخاطر ویژگی هایی همچون عایق حرارتی، عایق رطوبتی ، عایق صدا و همچنین ظاهر زیبا باعث شده عمده استفاده ساندویچ پانل ها در صنعت ساختمان باشد.

 

جنس ورقه های این محصول آلومنیوم، آلوانیزه و آلوزینک است و هسته مرکزی از مواد پلی استایرن، ایکس پی اس، پلی یورتان و پشم سنگ تشکیل می شود. ساندویچ پانل بر اساس جنس رویه و هسته می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. و مصلما قیمت ساندویچ پانل ها نیز با توجه به مواد مصرفی در ساخت آن نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

تمامی این قابلیت و مواد مصرفی متنوع و کاربردی سانودیچ پانل موجب گردیده تا از این محصول در احداث سردخانه ها در ابعاد گوناگون، مجموعه های صنعتی و اداری، ساختمان های مسکونی و ویلایی، مدارس و مراکز درمانی، سقف و دیوار کاذب، ساخت سوله ها و عرشه های فولادی و بسیاری از بخش های دیگر استفاده شود.

امروزه در کشور های توسعه یافته ساندویچ پانل جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی شده اند و استفاده از این محصول یکی از مهم ترین عوامل برای رسیدن به توسعه موزون در صنعت ساختمان به شمار می آید.بطور مثال در ۷۸% ساختمان هایی که در کشور انگلستان ساخته می شود از ساندویچ پانل های مختلفی مثل ساندویچ پانل ICF استفاده های گسترده ای می شود.

 

چرا ساندویچ پانل اولویت اول می تواند باشد؟

حقیقت امر این است که دیگر مصالح ساختمانی قدیمی توانایی رقابت با ساندویچ پانل ها را ندارند و این محصول پیوسته در حال مجهز شدن به دستاوردهای روز دنیا است. ساندویچ پانل ها در ابعاد گوناگون، طرح ها،ضخامت ها و حتی مدل های نا متعارف نیز قابل سفارش هستند و با ویژگی های منحصر به فردی که دارند هرآنچه که یک شخص از مصالح ساختمانی انتظار دارد، را برآورده ساخته و راه جدیدی را در صنعت ساختمان ایجاد کرده است. در ادامه به بخشی از ویژگی های ساندویچ پانل ها اشاره می کنیم:

 

  • عایق در برابر حرارت، سرما و صدا
  • هزینه پایین در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی
  • افزایش سرعت عملیات اجرایی
  • سهولت در حمل و نقل
  • بالا رفتن طول عمر ساختمان
  • پایین آمدن چشم گیر وزن سازه

همواره تلاش مهندسان ساختمان در راستای پایین آوردن وزن و یا سبک سازی ساختمان بوده و با روی کار آمدن ساندویچ پانل تحول چشم گیری در  کاهش وزن ساختمان صورت گرفت.

وزن سبک ساندویچ پانل به این علت است که در هسته آنها همانطور که در ابتدا نام برده شده از مواد سبک با تکنولوژی های روز دنیا استفاده شده و پس از استفاده در بخش های مختلف ساختمان در نهایت باعث کاهش وزن کلی سازه می شود. گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر به درستی و مهندسی شده از آنها بهره برده شود این سبکی هیچ لطمه ای به مقاومت کلی سازه وارد نمی کند.

 

مقاوم در برابر زلزله و بلایای طبیعی

انعطاف پذیری و درصد شکست کم این سازه های پیش ساخته باعث گردیده نا در برابر زلزله و تکان های شدید از خود واکنش های مطلوبی نشان داده و ساختار آن به راحتی از بین نرود.

 

قابل شستشو و ضد آب

علاوه بر لایه های فولادی روکش و ضد آب ساندویچ پانل در مدل های ساخته شده در کارخانجات معتبر و استاندارد، یک لایه رنگ با مقاومت بالا نیز روی ساندویچ پانل ها زده می شود که مقاومت این سازه پیش ساخته را در برابر آب چند برابر می کند.

 

دارا بودن پیوست زیست محیطی

زیبایی در طرح و تنوع بالا در رنگ

مقاوم در برابر واکنش های شیمیایی و حشرات موزی

 

ساخت سازه های عظیم با ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل برای استفاده در بخش های مختلف

ساندویچ پانل انواع گوناگونی دارد که به طور کلی ما آن را به سه دسته دیواری، سقفی و سردخانه ای تقسیم می کنیم. هر یک از این دسته ها کارایی متفاوتی دارند و به تبع آن مواد به کار رفته و روند تولیدشان نیز متفاوت است. بدین ترتیب خریداران این محصول باید توجه داشته باشند که کدام نوع ساندویچ پانل را در پروژه خود مورد استفاده قرار دهند.

 

ساندویچ پانل سقفی

این پانل برای پوشش سقف مورد استفاده قرار می گیرد، استحکام آن مثال زدنی است و ضریب هدایت حرارتی پایین تری در مقایسه با پانل دیواری دارد. دامنه ضخامت ساندویچ پانل سقفی ۳ تا ۲۰ سانتی متر می باشد که این پانل در ضخامت های ۳،۴،۵،۶،۸،۱۰،۱۲/۵،۱۵،۲۰ تولید می شود. پانل سقفی به گونه ای طراحی شده است که مقاومت خوبی در برابر برف و باد دارد و فرم نر و مادگی و شکل و شمایل آن در تناسب کامل با ویژگی های یک سقف مستحکم است.

 

ساندویچ پانل دیواری

از پانل دیواری برای پوشش دیوار و استفاده در نمای سازه ها استفاده می شود. دامنه ضخامت این پانل همانند پانل سقفی ۳ تا ۲۰ سانتی متر است.ساندویچ پانل دیواری بر خلاف پانل سقفی دارای شیارهای ریز و سطحی صاف است. ساندویچ پانل دیواری پلی یورتان از مرغوب ترین پانل دیواری می باشد چراکه پلی یورتان یک عایق سخت بوده و به این دلیل است که از بهترین عایق های حرارتی به شمار می آید.

 

ساندویچ پانل سردخانه ای

در ساندویچ پانل سردخانه ای معمولا از ضخامت فوم های بالای ۸ سانتی متر استفاده می شود و طبق کاربری و دمای سردخانه این عدد به ۲۰ نیز می رسد. تزریق فوم پلی یورتان در ساندویچ پانل سردخانه ای باعث شده است تا یک عایق سخت در برابر گرما و سرما به وجود آید و نهایت صرفه جویی در انرژی انجام گیرد. تفاوت قیمت در این محصول به جهت ضخامت های مختلف آن برای کاربری های متفاوت است. ساندویچ پانل سردخانه ای در سردخانه ها، مراکز بزرگ خدماتی، اداری و صنعتی، فروشگاه های بزرگ، مراکز آزمایشگاهی و بسیاری از مجموعه های بزرگ مورد بهره برداری قرار می گیرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *