چه چیزهایی برای تنظیم CV برای اولین بار نیاز داریم؟

چه چیزهایی برای تنظیم CV برای اولین بار نیاز داریم؟
  • 1398/4/23
  • زهرا معبودی
  • 0

وقتی صحبت از استخدام یا احراز یک شغل می شود، باید ابتدا سنجیده شود که آیا شما دارای توانایی ها و امتیازهای لازم و شرایط کافی برای احراز این شغل هستید یا نه. بسیاری از مشاغل صرفا به یک روزمه بسنده می کنند اما گاهی نیاز به تنظیم CV هم دارید. برای کسانی که با CV آشنایی کافی ندارند، قطعا تنظیم CV به صورت یک شبه کار سختی است. اما ما به شما ریز و درشت کار را یاد می دهیم.

اما پیش از همه این ها، آیا واقعا می دانید تفاوت CV و روزمه چیست؟ معمولا مشاغل با یک رزومه می توان برای بسیاری از شغل ها پیشنهاد داد، چرا که شغل های امروزی بیشتر نیاز به مهارت دارند.

اما تنظیم CV به این برمی گردد که شما در طول زندگی تان واقعا چه کاره بوده اید و چگونه زندگی تان را از نظر کاری و سایر چیزها، مدیریت کرده اید.

 

برای شروع تنظیم CV به لیست نیاز دارید

همانطور که برای اولین بار اقدام به تدوین و درست کردن رزومه کردید، برای ساختن CV نیز نیاز به یک لیست دارید. البته این لیست کمی طولانی تر خواهد بود.

در طراحی و ساخت CV به جای این که صرفا به تاریخ مدرسه، نام مدرسه، تحصیلات و دستاورد های متناسب با تحصیلات خود بپردزاید، لازم است که به شرح حال دقیق تری در این باره بپردازید.

در این لیست باید سوابق کاری، جوایز، مهارت ها، و به طور کلی فرصت های حرفه ای و شغلی خود را لیست کنید.

اگر از پیش اقدام به درست کردن روزمه کرده اید، می توانید موارد اضافی را به آن بیفزایید و آن را تبدیل به یک CV کنید.

چه چیزهایی برای نوشتن و تنظیم CV برای اولین بار نیاز داریم؟

 

هنگام نوشتن CV باید به موارد زیر دقت کنید

  1. پژوهش
  2. انتشارات
  3. کمک های مالی، بورس تحصیلی و بورس تحصیلی
  4. موقعیت های آموزشی
  5. وابستگی
  6. جوایز
  7. دستاوردها
  8. پروژه ها

علاوه بر این بخش های آموزشی، یادداشت های مربوط به خود را نیز ذکر کنید:

  1. تجربه کاری
  2. دیگر تجربه ها، مانند داوطلبی و تحصیلات فوق لیسانس
  3. جوایز و دستاوردهای غیر مرتبط با مدرسه
  4. علایق و سرگرمیها

مثلا اگر در امور فرهنگی، یا تفریحی و غیره فعالیت داشته اید، به طوری که هیچ ارتباطی با بعد علمی و آکادمیک شما ندارد، باز هم باید به آن ها اشاره کنید.

برای شروع نوشتن CV از دوران مدرسه خود شروع کنید و گام به گام مهارت ها و دستاورد ها و مواردی که ذکر شد را بنویسید. معمولا به موارد پیش از مدرسه شما، مخصوصا در دوران ابتدایی کاری ندارد. بلکه مهم از زمانی است که شما وارد حیطه جدی زندگی خود شده اید.

 

یک قالب خوب برای تنظیم CV آماده کنید

وقتی که شما تصمیم میگیرید یک CV حرفه ای ارائه کنید، می توانید به راحتی، از میان قالب های آماده نمونه های زیادی را انتخاب کنید. اما معمولا CV به صورت ساده تر طراحی می شود و از این جهت کمی با رزومه قابل مقایسه است.

می توانید نمونه های مختلف CV را از اینترنت دانلود کنید و بعد از آن ها الگو بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید که از فونت رسمی برای نوشتن آن استفاده کنید. ترجیحا از رنگ آمیزی CV خود داری کنید.

 

افزودن اطلاعات به قالب CV

معمولا CV ها همیشه طولانی هستند و شامل چندین صفحه می شوند. بنابراین شاید شما بخواهید باز هم به این اطلاعات اضافه کنید، توصیه ای که داریم این است که، شروع کنید و اطلاعات خود را حسابی منتخب کنید و شروع کنید آن را به لیست اضافه کنید.

سعی کنید شرح حال خود را بیشتر به چیزهایی متمرکز کنید، که به حرفه ای که قصد احراز شغلی در آن دارید، مرتبط باشد.

سعی کنید ترتیب را به خوبی حفظ کنید.

اگر فردی که مسئول خواندن CV شما است، با یک سری اطلاعات بی نظم و در هم و برهم روبرو شود، مطمئن باشید یا به طور کامل برای خواندن آن وقت نخواهد گذاشت یا امتیازی از شما کم خواهد کرد.

اینجاست که می توان گفت مهم ترین چیز در CV شما محتویات و نظم آن و ارتباط بین آن ها است. همچنین توجه کنید که موارد زیر را در CV خود تنظیم کنید.

  1. اطلاعات تماس
  2. آموزش و پرورش (نام مدرسه، مدرک، و عنوان پایان نامه / پروژه )
  3. انتشارات نظیر مقاله و کتاب و غیره
  4. تجربه کاری (فقط آنچه مربوط به موقعیتی است که می خواهید)
  5. جوایز و دستاوردهای (از جمله بورس تحصیلی)
  6. علاقمندی ها
  7. تجربیات دیگر (مدارک مرتبط، مدارک ادامه تحصیل مثل فوق لیسانس و غیره)

 

چینش درست اطلاعات هنگام افزودن اطلاعات

توجه داشته باشید که هنگام چینش اطلاعات در CV، باید اطلاعات تماس را در بالا بنویسید. علاوه بر این بهتر است که بعد از بخش آموزش و پرورش و تحصیلی تان این اطلاعات تماسی را بگنجانید. اطلاعات تماس بهتر است شامل، شماره منزل، شماره موبایل، ( آی دی در شبکه های اجتماعی ارتباطی نظیر تلگرام و غیره ) و حتی ادرس ایمیل باشد.

دقت کنید که باید همه موارد مهم را در رزومه خود بگنجانید و از پرت گویی، خود داری کنید.

نکته بعدی هم این که، لازم است که حتما ترتیب نوشتن CV به صورت زمانی معکوس باشد.

در نوشتن CV باید کمی انعطاف پذیر باشید و بدانید که چه المان هایی کمک می کند که حرفه ای تر از نظر شغلی برای شغل مورد نظر به حساب آیید.

اگر موارد زیر به حرفه ای تر شدن CV تان کمک می کند می توانید آن ها را هم در لیست لحاظ کنید:

  • هدف، دیدگاه و چشم انداز شما
  • تحقیق ها تا کنون (شامل شرح مختصر)
  • گواهینامه ها و مدارک تحصیلی
  • وابستگی های جاری از نظر شغل مورد نظر و سمت
  • فعالیت ها (مربوط به مدرسه و مرتبط با موقعیت مورد نظر شما)

در نهایت شاید نیاز باشد چند بار حذف و اضافه روی CV انجام دهید تا آن را به آن چه که دلخواه تان است تبدیل کنید.

 

جزییات را چک کنید

گاهی CV شما به خوبی تنظیم شده اما عدم توجه به یک سری چیزهای جزیی ممکن است حرفه ای بودن شما را زیر سوال ببرد.

بعد از این که مطمئن شدید همه چیز عالی است، به فونت توجه کنید. برای تنظیم CV به زبان انگلیسی می توانید از فونت  Times New Roman و برای تنظیم CV به زبان فارسی می توانید از فونت نازنین یا بی نازنین استفاده کنید. این فونت ها از رسمیت بالاتری برخوردار هستند.

همچنین سایز فونت باید ۱۲ باشد ( برای متن اصلی ) و برای هدینگ ها کمی بزرگتر آن را بولد کنید. در این باره توجه کنید که هرگز از چند فونت در CV خود استفاده نکنید.

نکته مهم بعدی این که، CV دارای چند صفحه است، و باید در تمام صفحات، عکس، اطلاعات نظیر نام شما وجود داشته باشد. همچنین تمام صفحات باید صفحه بندی شده باشند.

هرگز به متن CV یا رزومه تان، عکس، گراف و غیره اضافه نکنید و ترجیحا همه چیز را به صورت متن نگه دارید.

بهتر است که رنگ استفاده شده در نوشتن مشکی باشد.

قبل از این که CV خود را ارائه کنید حتما آن را چاپ کنید و بعد آن را چند بار بخوانید و غلط گیری کنید. همچنین می توانید آن را به چند نفر ارائه کنید ( که از نظر حرفه ای در رده بالایی هستند ) تا اشکالات و نقاط قوت و ضعف آن را به شما بگویند. البته توجه کنید نسخه قابل ویرایش CV را در سیستم خود ذخیره کنید.

 

برای پذیرفته شدن در جلسه مصاحبه چکار کنیم؟

ارائه روزمه خوب و CV حرفه ای اولین گام برای موفقیت شما است. همچنین داشتن ظاهری موجه و متناسب با شغل مورد نظر، از جمله موارد دیگری است که به شما کمک می کند در انتخاب شدن، موفق تر عمل کنید. اما خوب است در این باره از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید.

بدترین اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی شامل مواردی می شود، که ما در آن به نکاتی پرداخته ایم که می تواند امتیازتان را به صفر برساند.

اما شاید باور نکنید که ۲۰۰۰ نفر از گزینشگرهای موفق دنیا، برای رد کردن افرادی که به مصاحبه می آیند تقریبا ۸ آیتم مشترک را بر می شمرند. اگر شما ۸ علت رد شدن در مصاحبه شغلی را بشناسید احتمالا تا ۸۰ درصد موفق عمل خواهید کرد.

در کنار این، باز هم موفق شدن در مصاحبه شغلی دارای رمز و رازهایی است که می توانید به کمک این مقالات به آن ها دست پیدا کنید.

آیا در این باره تجربه سازنده ای دارید؟ در بخش نظرات بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *