هاست لینوکس یا هاست ویندوز: کدام مناسب شما است؟

هاست لینوکس یا هاست ویندوز: کدام مناسب شما است؟
  • 1398/7/15
  • گویا آی تی
  • 0

این‌بار ما قصد داریم به یک سوال قدیمی ولی بسیار مهم بپردازیم. هاست لینوکس یا هاست ویندوز: کدام مناسب شما است؟

هنگامی‌که، قصد خرید یک سرویس میزبانی وب را دارید به خصوص اگر یک استارتاپ راه اندازی کرده‌اید و به دنبال هاست ایرانی هستید، نباید فقط بر روی قیمت و ویژگی‌های اصلی آن تمرکز داشته باشید. انتخاب سیستم عامل (OS) هم به اندازه‌ی مابقی موارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شاید برای شما سوال شود که در هاست ایرانی و استارتاپ، چرا فقط قیمت و ویژگی‌های اصلی یک سرویس میزبانی (هاست) ملاک مناسبی برای تصمیم گیری نیست. علت این است که قیمت و ویژگی‌ها روی کاغذ، اصل مطلب را در تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز ادا نمی‌کنند. آینده موفق یا ناموفق هر کسب و کار اینترنتی را قدرت، امکانات و امنیت سرورهای میزبان آن کسب و کار، تعیین می‌کنند. نوع سیستم عامل، نقشی مهمی را در این مولفه‌های تاثیر گذار در موفقیت کسب و کار ایفا می‌کند.

انتخاب سیستم عامل معمولا به دو گزینه‌ی اصلی ختم می‌شود: میزبانی تحت لینوکس یا ویندوز

این دو سیستم عامل، رهبران بلامنازع صنعت میزبانی وب هستند. علی رغم اینکه هردو برای میزبانی وب استفاده می‌شوند، تفاوت‌هایی در آنها وجود دارد. پس کدام بهتر است؟ هاست لینوکس یا ویندوز؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید ابتدا هر دو را بررسی و مقایسه کرد در نهایت می‌توانیم اعلام کنیم کدام بهتر است.

 

هاست لینوکس چیست؟

در هاست لینوکس شما فایل‌های وب سایت خود را بر روی یک سرور که سیستم عامل آن لینوکس است بارگذاری می‌کنید. سرورهای لینوکس به وسیله‌ی تعداد قابل توجهی وب سایت استفاده می‌شوند. یکی از دلایل اصلی این قضیه “متن باز “(Open Source) بودن آن است و شرکت‌های میزبان، نیاز به پرداخت هزینه لایسنس جداگانه، برای سیستم عامل را ندارند.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز از سرورهایی استفاده می‌کند که سیستم عامل آنها “مایکروسافت ویندوز سرور” است. به صورت کلی ویندوز می‌تواند تمام ویژگی‌های موجود در لینوکس را در کنار ویژگی‌های مخصوص ویندوز پشتیبانی کند. اما عموما سرورهای ویندوزی به دلیل متن باز نبودن آنها، هزینه‌ی حفظ و نگهداری بالاتری به نسبت رقیب خود دارند.

البته در هاست ایرانی به دلیل اینکه قوانین کپی رایت همانند خارج از ایران رعایت نمی‌شود، هزینه‌ی لایسنس ویندوز از هزینه‌های کلی شرکت‌های میزبان، حذف می‌شود. این امر خود منجر به کاهش هزینه‌ها در این شرکت‌ها می‌گردد و بالطبع بر روی هزینه‌ی نهایی “هاست ویندوز” تاثیر می‌گذارد.

حال که با ماهیت این دو سیستم عامل آشنا شدید، به مقایسه چند تفاوت کلیدی آنها می‌پردازیم.

 

تفاوت در کاربرد

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد به دنبال خرید هاست لینوکس یا ویندوز هستند برای راه اندازی وب سایت‌هایی خاص، یا فروشگاه‌های آنلاین است. معمولا اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین را داشته باشید متوجه می‌شوید که، “هاست لینوکس” بیشتر مناسب شما خواهد بود. علت این مورد، زیرساخت‌های نرم افزاری است که برای راه اندازی فروشگاه توسعه یافته‌اند و اکثرا برای عملکرد مطلوب نیاز به سیستم عامل لینوکس دارند.

در مقابل، “سرورهای ویندوزی” بیشتر در سازمان‌ها‌ی بزرگ که تیم‌های اختصاصی IT دارند، استفاده می‌شوند. آنها در کنار این سرورهای ویندوزی از نرم افزارها و ابزارهایی که اختصاصی مایکروسافت ویندوز هست، استفاده می‌کنند. نرم افزارهایی همانند Exchange و SharePoint یا زبان برنامه نویسی ASP.Net جزو این راهکارهای نرم افزاری هستند.

تفاوت در کنترل پنل

اگر نیاز به مقداری کمک، برای افزایش بازدهی سیستم هاستینگ خود دارید می‌بایست، برای سرور لینوکس یا ویندوز خود اقدام به نصب کنترل پنل نمایید. لینوکس دارای دو کنترل پنل محبوب جهانی (Plesk و Cpanel) است که در قریب به اکثر شرکت‌های میزبانی، در سطح جهان استفاده می‌شوند. با این دو کنترل پنل شما می‌توانید حجم عظیمی از نرم افزارها و ابزارهای توسعه وب سایت را، به سادگی چند کلیک نصب و استفاده نمایید. در کنار این دو کنترل پنل محبوب، گزینه‌های زیاد دیگری هم وجود دارند که به شما حق انتخاب و قدرت عملیاتی می‌دهند.

در نقطه‌ی مقابل سرورهای مبتنی بر ویندوز، تنها کنترل پنل Plesk را دارند که نسخه‌ی مشابه لینوکسی هم دارد. البته دو کنترل پنل دیگر نیز برای ویندوز وجود دارند، اما به دلیل عدم بروز رسانی‌های نرم افزاری مناسب، از عملکرد قابل قیاسی با Plesk یا Cpanel برخوردار نیستند.

برای شما زمانی تفاوت این دو سیستم عامل مهم می‌شود که، با کدام کنترل پنل ترجیح می‌دهید پروژه‌ی خود را پیاده سازی کنید.

تفاوت در دیتابیس سرور

نکته‌ی دیگری که در تفاوت دو هاست لینوکس و هاست ویندوز وجود دارد نوع نرم افزار دیتابیس سرور ارایه شده در آنها است. مایکروسافت دیتابیس سرور اختصاصی خود را تحت عنوان SQL Server تنها برای سیستم عامل ویندوز ارایه نموده است. در مقابل لینوکس دارای دیتابیس سرور اختصاصی نیست و تقریبا تمام دیتابیس سرورهایی که در لینوکس قابل ارایه هستند، در ویندوز نیز ارایه شده‌اند. این امر باعث می‌شود کسب‌وکارهایی که نیاز به استفاده از چند نوع دیتابیس در کنار SQL Server دارند، اقدام به تهیه هاست ویندوز نمایند.

البته ناگفته نماند نسخه‌ی متن باز SQL Server برای سیستم عامل لینوکس هم ارایه شده است اما عملکردی قابل مقایسه با نسخه‌ی ویندوز خود ندارد.

تفاوت در پایداری و امنیت

ما مهمترین نکته را برای آخرین تفاوت گذاشتیم. مهم نیست از شرکت میزبان خود برای چه کاری استفاده می‌کنید، می‌توان با اطمینان گفت، شما به دنبال راهکاری هستید که برای شما امنیتِ پایداری را، به همراه داشته باشد تا بتوانید با آرامش خیال به توسعه کسب و کار خود بپردازید. هر شرکت خوبِ میزبانی می‌تواند، جدا از نوع سیستم عامل به شما در رسیدن به امنیت بالا کمک کند و با در اختیار گذاشتن ابزارهایی برای شما، می توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت کسب و کار آنلاین شما فراهم شده است. اما داده‌های آماری نشان می‌دهند سرورهای ویندوزی به دلیل محبوبیت آنها در سازمان‌های بزرگ، بیشتر مورد هدف حمله‌های آنلاین قرار می‌گیرند و نقاط ضعف امنیتی بیشتری به نسبت رقیب خود دارند.

جدای اینکه هاست لینوکس به نسبت ویندوز از امنیت بیشتری برخوردار است به دلیل ماهیت زیر ساخت نرم افزاری خود پایداری بیشتر هم دارد. در دنیای وب، سرورهای لینوکسی هستند که سالهاست نیاز به ریبوت به هر دلیلی نداشته‌اند و بی وقفه خدمات دهی نموده‌اند. این نکته در مورد ویندوز نمی توان گفت صادق است.

در انتها شما به عنوان مالک کسب و کار خود که شاید استارتاپ هم باشد، وظیفه‌ی مدیریت امنیت و حفاظت از وب سایت خود را دارید. اما خیلی از مدیران سرور و توسعه دهندگان نرم افزارهای آنلاین متوجه شده‌اند فراهم نمودن امنیت در هاست لینوکس راحت‌تر است.

نتیجه گیری ایران هاست

برای خاتمه این بحث با در نظر گرفتن تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از دو هاست لینوکس و هاست ویندوز می‌توان گفت اگر شما نیاز به نسخه‌ی نرم افزار خاصی که تنها در سیستم عامل ویندوز ارایه می‌شود ندارید، بهتر است الویت انتخاب خود را هاست لینوکس قرار دهید. به خصوص اگر استارتاپ دارید و امنیت برای شما بسیار مهم تر از مابقی ویژگی‌ها است.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *