۷ روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰ به صورت جزیی و تمام صفحه

۷ روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰ به صورت جزیی و تمام صفحه
  • 1398/7/16
  • زهرا معبودی
  • 0

فرقی ندارد که می خواهید چیزی را متخصص IT خود در میان بگذارید یا این که بخواهید یک آموزش از طریق رایانه خود درست کنید. به هر حال باید بتوانید از مانیتور خود و آن چه نشان می دهد عکس بگیرید. خوشبختانه روش های مختلف برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰ وجود دارد.

اگر به دنبال شیوه های گرفتن اسکرین شات از ویندوز ۷ هستید روی لینک کلیک کنید.

 

۱- از ابزار Snip & Sketch استفاده کنید

سال هاست که ابزار  Snipping Tool در خدمت کاربران ویندوز بوده و امکاناتی در اختیار آن ها قرار داده است. اما این باره در ویندوز ۱۰ این ابزار با نام جدید یعنی Snip & Sketch منتشر شده است. این ابزار بهبود هایی نسبت به نسخه قبلی داشته و قرار است تکمیل تر شود و برای همیشه جایگزین Snipping Tool شود.

گرفتن اسکرین شات ویندوز 10 با Snip & Sketch

یکی از ویژگی های این ابزار گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰ است. برای ورود به Snip & Sketch از طریق ویندوز، کافی است دکمه ویندوز را فشار داده و بعد Snip را تایپ کنید. از خروجی آن چه نمایش داده می شود، همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید. روی نتیجه کلیک کنید تا وارد این ابزار شوید.

 

روش گرفتن اسکرین شات با کمک Snip & Sketch

در پنجره Snip & Sketch ، می توانید با کلیک بر روی New در گوشه بالا سمت چپ ، بر روی یک snip پرش کنید (روی پیکان کنار آن کلیک کنید تا یک اسکرین شات بر اساس تایمر تنظیم کنید).

پس از کلیک بر روی New ، نمادهایی را برای چهار گزینه در بالای صفحه خود مشاهده خواهید کرد

  • Snip Rectangular
  • Snip Freeform
  • Snip Window
  • Snip Fullscreen

بر روی موردی که می خواهید کلیک کنید و تصویر موقت خود را ایجاد کنید!

پس از ایجاد یک تصویر صفحه ، می توانید ویرایش های اساسی را در آن انجام دهید ، آن را ذخیره کنید ، یا حتی آن را با افراد خاص یا آنلاین به اشتراک بگذارید (گزینه ای در گوشه بالا سمت راست).

 

۲- گرفتن اسکرین شات با Snipping Tool در ویندوز ۱۰

اگر چه گفته شد و قرار است که این ابزار حذف شود و Snip & Sketch جای آن را بگیرد، اما همچنان می توانید تا حذف نهایی، و تکمیل Snip & Sketch، آن را در ویندوز ۱۰ در دسترس داشته باشید. خوشبختانه از زمان ویندوز ویستا ( حدود ۱۰ سال پیش ) تا کنون این ابزار در ویندوز بوده و دلایل خوبی برای بودن با آن داریم. از جمله این که کار کردن با آن ساده است و بیشتر به صورت بصری تعامل ایجاد می کند.

 

شیوه دستیابی به Snipping Tool

برای باز کردن این اپلیکیشن به مسیر Start -> All Programs -> Windows Accessories -> Snipping Tool بروید. وقتی که برنامه اجرا شد، روی گزینه New کلیک کنید. با این کار گرفتن عکس از صفحه در ویندوز ۱۰ شروع می شود. البته به شما هیچ هشداری داده نمی شود که ابزار آماده است. این وضعیت یعنی شما هم اکنون می توانید از صفحه snip کنید.

 

روش کار کردن با Snipping Tool

به سادگی بر روی ماوس خود کلیک کرده و آن را بکشید تا صفحه نمایش خود از جمله منطقه مورد نظر که می خواهید از آن شات بگیرید را کامل انتخاب کنید. با کلیک بر دکمه ماوس به طور خودکار پیش نمایش تصویر جدید ایجاد می شود. اگر می خواهید آن را ذخیره کنید ، روی نماد فلاپی دیسک در قسمت بالا سمت چپ پنجره Snipping Tool کلیک کنید. اگر بدون save کردن عکس در برنامه از برنامه خارج شوید ، تصویر صفحه دور انداخته می شود و این یعنی شما هیچ اسکرین شات ذخیره شده ای نخواهید داشت.

اسکرین شات ویندوز 10

توجه داشته باشید که نوع snip پیش فرض یک جعبه مستطیل است. اگر روی پیکان کنار دکمه «New» در ابزار Snipping Tool کلیک کنید ، یک کادر کشویی ظاهر می شود که به شما امکان می دهد نوع snip را به صورت آزاد ، پنجره یا صفحه کامل تغییر دهید.

 

۳- دکمه PrtScn بر روی کیبورد برای گرفتن اسکرین شات

می توانید با فشار دادن دکمه «Print Screen» کل صفحه خود را به سرعت ضبط کنید. این دکمه را می توان با “PrtScn” ، “PrtSc” یا چیز مشابهی نامگذاری کرد. توجه داشته باشید که در برخی از صفحه کلیدهای لپ تاپ ممکن است برای فعال کردن این ویژگی ، لازم باشد دکمه “Fn” را همزمان با دکمه “Print Screen” خود فشار دهید.

دکمه PrtScn بر روی کیبورد برای گرفتن اسکرین شات

وقتی که دکمه Print Screen فشار می دهید ظاهرا به نظر می رسد هیچ اتفاقی نمی افتد. مثلا هیچ پیش نمایشی از عکس نشان داده نمی شود. در چنین شرایطی کاری که باید کنید این است که، ماهیت کار کردن Print Screen را بشناسید. این دکمه به محض فشردن، تمام صفحه ویندوز را در کلیپبرد ذخیره می کند. حالا شما باید یک ابزار ویرایشی مثل ورد، مثل paint باز کنید، و با گرفتن دکمه های کنترل + V محتویات ضبط شده را PASTE کنید. با این کار به راحتی می توانید اسکرین شات خود را ببینید، آن را ویرایش کنید و در نهایت ان را ذخیره کنید.

 

۴- دکمه ویندوز + PrtScn برای گرفتن عکس از نمایشگر ویندوز ۱۰

ر می خواهید اسکرین شاتی را که می گیرید، ویرایش کنید ، کپی کردن یک عکس از تصویر در برنامه دیگر مفید است ( مثل نمونه قبل ) ، اما اگر می خواهید صفحه نمایش آنگونه که هست ذخیره شود خوشبختانه یک روش سریع و آسان برای انجام این کار وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید ضربه زدن به کلید Windows و دکمه Print Screen است.

دکمه ویندوز + PrtScn برای گرفتن عکس از نمایشگر ویندوز 10

این باعث می شود صفحه شما لحظه ای کم رنگ شود. این نشان می دهد که ضبط تصویر شما با موفقیت انجام شد. تصویر صفحه در پوشه ای با عنوان “Screenshots” در داخل پوشه “Pictures” ظاهر می شود. البته اگر بعد از گرفتن این عکس نیاز به ویرایش داشته باشید می توانید آن را به نرم افزارهای ویرایشی فراخوانی کنید و عمل ویرایش را انجام دهید.

دکمه ویندوز + PrtScn برای گرفتن عکس از نمایشگر ویندوز 10

توجه: برخی از لپ تاپ ها ممکن است به دکمه Fn برای فعال کردن دکمه Print Screen نیاز داشته باشند. در این حالت شما باید به طور همزمان کلیدهای ویندوز ، Fn و Print Screen را فشار دهید.

 

۵- اسکرین شات گرفتن از فقط یک پنجره در ویندوز ۱۰

همیشه لازم نیست که ما اقدام به گرفتن اسکرین شات از تمام صفحه کنیم. اگر شما می خواهید صرفا یک پنجره را اسکرین شات بگیرید، اما معمولا برای این کار، کل صفحه را شات می کنید و بعد ویرایش می کنید در واقع دارید کار خود را سخت تر می کنید. برای حل این مشکل بهترین کار این است که، از میانبری که برای گرفتن اسکرین شات از یک پنجره وجود دارد استفاده کنید.

اسکرین شات گرفتن از فقط یک پنجره در ویندوز 10

در این حالت، روی پنجره مورد نظر خود کلیک کنید تا در حالت انتخاب درآید و پنجره رو محسوب شود. در ادامه دکمه  Alt + PrtScn را با هم بگیرید. در این حالت می توانید با خیال راحت از پنجره مورد نظر اسکرین شات بگیرید و نیاز به هیچ ویرایشی نیست.

بعد از این کار، لازم است آن را در یک برنامه ویرایشی پیست کنید تا بتوانید اسکریت شات خاص خود را ذخیره کنید.

البته باز هم بگوییم که گاهی نیاز است برای فعال کردن PrtScn دکمه FN را هم بگیرید.

 

۶- گرفتن اسکرین شات از بخشی از نمایشگر ویندوز ۱۰

اگر می خواهید فقط یک بخش خاص از نمایشگر خود را ضبط کنید، کافی است دکمه های Win + Shift + S  را باهم بگیرید. با این کار ماوس تغییر شکل می دهد و می توانید محیط مورد نظر را انتخاب کنید. بعد از این ذخیره سازی انجام می شود.

نکته جالب این که این ترفند یک زیر بخش از مجموعه Snipping Tool است که آن را پیش از این آموزش دادیم.

برای انتخاب بخشی از صفحه نمایش خود که می خواهید ضبط کنید ، روی صفحه کلیک کرده و بکشید. پس از رها کردن ماوس ، تفاوت عمده این میانبر و ابزار Snipping را متوجه خواهید شد. بر خلاف ابزار Snipping ، این میانبر به طور خودکار پیش نمایش تصویر شما را نشان نمی دهد. درعوض ، کاری که می کند این است که تصویر را در کلیپبرد ذخیره می کند. به این معنی که شما مجبورید قبل از ذخیره آن ، آن را در یک برنامه ویرایش (Word ، Paint و غیره) بچسبانید و ویرایش کنید و ذخیره کنید.

 

۷- نرم افزار greenshot بهترین ابزار گرفتن اسکرین شات در تمام ویندوز ها

یکی از نرم افزارهای با ارزشی که من سال هاست با آن کار می کنم greenshot است. این ابزار به خوبی در ویندوزهای ۷ تا ۱۰ کار می کند. ابزاری است که خود تمام امکانات برای گرفتن انواع عکس ها از نمایشگر، در انواع فرمت ها در اختیارتان می گذارد. همچنین دارای یک ابزار ویرایشگر و ذخیره سازی است که کارمان را از هر جهت ساده می کند. برای یادگیری کار کردن با نرم افزار greenshot ویندوز کلیک کنید.

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *