اگر این ۵ کار را انجام دهید خلاقیت تان بروز خواهد کرد

اگر این ۵ کار را انجام دهید خلاقیت تان بروز خواهد کرد
  • 1398/9/10
  • زهرا معبودی
  • 0

خلاقیت چیزی است که در همه افراد و هر یک از ماها وجود دارد. در حقیقت کشف خلاقیت چیزی است که اگر برای آن برنامه ریزی کنید، می توانید زندگی تان را از این رو به آن رو کنید. تا پیش از این من فکر می کردم که فقط هنرمندان، نقاش ها و افراد فوق العاده موفق، خلاقیت دارند و این نعمتی است که از دیگران گرفته شده است.

واقعا اشتباه می کردم. چرا که افراد معمولی با طی کردن مسیر هایی برای کشف خلاقیت، توانسته اند گوهر درون خود را شناسایی کنند و زندگی جذاب و هدفمند خود را با موفقیت ادامه دهند.

خب من در ادامه این مقاله می خواهم به این ۵ روش کشف خلاقیت درونی شما بپردازم. آیا موافق هستید که این سفر شیرین را شروع کنیم؟

خلاقیت برای من و تو چه معنی دارد

خلاقیت در واقع یعنی یک نوع تغییر و تحول در هر چیزی که برای تو اهمیت دارد. خواه این تغییر در شغل، باشد یا در نحوه فکر کردن، حتی در مدل برخورد با مشکلات و در کنار آن، زندگی و هر تصمیم و کاری که می خواهید انجام دهید.

گاهی ما از خلاقیت برای ساده تر کردن کار ها استفاده می کنیم . گاهی هم از این اصل مهم و درونی برای بهبود شرایط و حتی افزایش درآمد استفاده می کنیم.

کشف خلاقیت درونی افراد

مزیت های کشف خلاقیت درونی شما

وقتی حرف از خلاقیت می شود همیشه ما به دنبال این هستیم که چیزی فراتر از معمول را تجربه کنیم یا عرضه نماییم. اما در اصل خلاقیت در معنای ظاهری اش اینگونه به نظر می رسد. همه ما مزیت فراتر از معمول بودن را می دانیم.

اما می توان مزیت های ثانویه و فرعی خلاقیت را در بهبود روال روزانه تان مشاهده کنید

  1. خلاقیت موجب می شود که استرس تان کاهش پیدا کند و روحیه بهتری در طول روز داشته باشید
  2. با رشد خلاقیت، شما مفاهیم جدید را کشف خواهید کرد و دیدگاه های مختلف را درک خواهید نمود. بدین ترتیب با کیفیت دیگری مسائل را می بینید و آن را حلاجی می کنید و بعد آن ها را حل می کنید
  3. خلاقیت می تواند در مورد خودتان چیزهای زیادی را به شما یاد دهد و در نتیجه خودآگاهی شما را افزایش دهد
  4. گاهی اوقات با کشف خلاقیت، می توانید روی دیگر شخصیت خودتان را پیدا کنید.

و در نهایت باید بگویم که خلاقیت، شما را قادر می سازد ایده های جدید تولید کنید ، انگیزه های جدید پیدا کنید و رشد کنید!

این که بخواهید بگویید ” من خلاقیت ندارم ” یا از این نعمت بی بهره ام به احتمال خیلی زیاد اشتباه می کنید. شاید تا کنون د مسیری قرار نگرفته اید که این واقعیت در شما شکوفا شود. شاید به دنبال شکوفایی آن بوده اید اما مکانی که در آن بوده اید، این فرصت را برای تان فراهم نکرده است.

خب برای این که به این واقعیت پی ببرید که شما هم خلاق هستید این چند روش را دنبال کنید.

 

برای خلاق تر بودن ، ناشناخته ها را کشف کنید

حضور و ماندن در شرایط مشابه، برای شما هیچ پیشرفتی حاصل نمی کند. بنابراین بهترین کار این است که از بنبست خود بیرون بزنید و شروع کنید و در دنیای ناشناخته ها، گام بردارید.

قرار نیست به غاری تاریک بروید یا تنها در دریا شنا کنید و به عمق بروید! منظور ما از کشف ناشناخته ها این است که، سعی کنید در طول روز چیزهای جدید را یاد بگیرید.

گاهی تجربه کردن چیزهایی که به آن ها علاقه دارید، انرژی شما را آزاد می کند و متوجه می شوید که در مورد علاقمندی های تان چقدر قدرت و خلاقیت دارید.

از کم شروع کنید. مثلا روزانه ۵ دقیقه وقت بگذارید و روی یاد گرفتن چیزهای جدید تمرکز کنید. این ۵ دقیقه را در چند روز بعد به ۱۰ دقیقه ارتقا دهید.

سعی کنید یا چیز جدیدی یاد بگیرید یا کاری جدید انجام دهید. ما در عصری زندگی می کنیم که جهان به معنای واقعی کلمه در دست ماست. یک عبارت جدید را با یک زبان جدید بیاموزید یا به آن کشور بروید و زبان را یاد بگیرید. آیا تاکنون در یک کنفرانس تجاری شرکت کرده اید؟ نه؟ آن را امتحان کنید! از این گذشته ، شما هرگز نمی دانید با چه کسی ملاقات خواهید کرد ، چه می توانید بیاموزید و درهایی که ممکن است برای شما باز شود چه چیزهایی برای تان به ارمغان خواهند آورد. بالاتر از همه چیز ، شما این تجربه را خواهید داشت که به گذشته نگاه کنید و با درس گرفتن از گذشته، انگیزه رشد و تغییر را پیدا کنید. اگر درست به گذشته و نتایج آن نگاه کنید این وضعیت برای تان الهام بخش خواهد بود.

 

در اطراف کسانی باشید که شور و اشتیاق دارند

این واقعیت وجود دارد که ماحصل زندگی شما از نظر کمی و کیفی، مطابق با میانگین ۵ نفری است که با آن ها بیشترین تماس را دارید.

می خواهید در شغل خود موفق باشید اما نمی توانید؟ یا این که می خواهید ارتباطات خوبی داشته باشید اما سیگنال های خوبی ارائه نمی کنید؟ خب شاید وقتش رسیده که کمی به دوستان و اطرافیان تان نگاه کنید. با چه کسانی عیاق تر هستید؟ با چه کسانی وقت خود را صرف می کنید و همزبان و هم کلام چه کسانی هستید.

اطرافیان موجب می شوند که مستقیم یا غیر مستقیم، روحیه، حالات و طرز فکر شما تغییر کند. گاهی شکست کوچکی می خورید اما اطرافیان تان آن را بزرگ می کنند و شما را با یک شکست خیالی ( حتی غیر ارادی و بدون غرض ) به زمین می زنند.

بنابراین برای هر هدفی که دارید در محیط افرادی باشید که به شما انرژی و انگیزه می دهند.

 

تلفن تان را خاموش کنید و تنها باشید

یکی از علت هایی که خیلی از افراد نمی توانند موفق به کشف خلاقیت شان شوند این است که، از جهات و افراد و مسیرهای مختلف، مورد پیشنهاد، سرزنش، الهام و غیره قرار می گیرند. وقتی که تلفن تان را خاموش می کنید و تنها می شوید و هیچ کس را هم به ملاقات نمی پذیرید در واقع تنها چیزی که شما را هدایت می کند افکار خودتان، اشتیاق های خودتان و نیازهای خودتان است.

چیزی که تا کنون به من کمک کرده تا در کارم پیشرفت کنم این است که تنهایی را به جمع های بی سود، ترجیح داده ام. ایده هایم را نوشته ام و روی آن ها تمرکز کرده ام و آن ها را پرورش داده ام تا به نتیجه خوبی برسم.

آیا تا به حال این را تجربه کرده ای؟ در اولین فرصت آن را امتحان کنید ، واقعاً به شما کمک می کند. اگر به اندازه کافی نظم و انضباط داشته باشید ، شاید بتوانید روزانه پنج دقیقه این کار را انجام دهید و آن را در فواصل پنج دقیقه ای افزایش دهید. این را امتحان کنید و به من اطلاع دهید که آیا این روش به شما هم کمک کرده است یا خیر.

 

لذت بردن از موسیقی و فیلم برای کشف خلاقیت

درمورد موسیقی و فیلم چیزی وجود دارد که می تواند فوراً احساسی را از اعماق درون برانگیزد و این مسئله را به سطح خود بازگرداند.

با گوش دادن به ژانر خاصی از موسیقی یا تماشای ژانر خاصی از فیلم ، می توانید افکار خود را به سمت و مسیر خاصی هدایت کنید. استفاده منظم و اصولی از این رسانه ها تا کنون تضمین کرده که موجب می شود بتوانید در مسیر خاصی الهام بگیرید و خلاقیت خود را کشف و پرورش دهید. این فیلم و موسیقی ها کمک می کند، که تاثیر بگیرید و احساس کنید و انگیزه برداشتن یک گام در جهت ایده های خلاقانه تان بردارید.

 

برای کشف و پرورش خلاقیت ریسک کنید

ریسک کردن چیزی است که در زندگی تمام افراد فوق العاده دیده شده است. جمله مشهوری است که مفهوم آن این است که ” ریسک کردن شجاعت شما را افزایش می دهد. ”

ریسک های کوچک و بزرگ به شما کمک می کند تا میادین مبهم را تجربه کنید و به طور شگفت انگیز به قدرت درون خود پی ببرید.

وقتی که در شرایط شناخته نشده و مبهم حضور پیدا می کنید چالش هایی ایجاد می شود که باید با استراتژی های شخصی تان آن چالش ها را حل کنید. اینجا است که حتی از قدرت خود آگاه می شوید و به وجد می آیید. اینجاست که ممکن است بارها با خود بگویید که ” آیا این من هستم!!؟ ”

و این حالت اولین گام برای رشد و تقویت خلاقیت است. کشف خلاقیت گاهی کمی دردسر دارد اما حاصل آن رشد و قوی تر شدن و بهبود شرایط کار و زندگی است.

از خلاقیت نترسید. از تخیل خود استفاده کنید و خلاقیت را به یک منبع قدرتمند در زندگی خود تبدیل کنید.

آیا برای کشف خلاقیت خود، تا کنون گام مثبت و اثر بخشی برداشته اید؟ آن را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *