تاریخچه‌ی گوشی‌های پرطرفدار اپل

تاریخچه‌ی گوشی‌های پرطرفدار اپل
  • 1400/7/19
  • محمد عالی
  • 0

بیش از یک دهه از اولین رونمایی آیفون اپل می‌گذرد. آیفون iPhone، به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند شرکت اپل Apple گفته می‌شود که در حال حاضر سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد. اولین گوشی آیفون در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷، حدود ۵ ماه پس از معرفی اولیه‌ی آن در ۹ ژانویه سال ۲۰۰۷، به فروش رسید. حضور این گوشی در آن سال صنعت تلفن همراه را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرد. بسیاری از علاقه‌مندان در سراسر دنیا به این گوشی روی خوش نشان دادند و برای خرید آن ترغیب شدند. استیو جابز، مدیر عامل این شرکت بزرگ در مراسم رونمایی این گوشی در سخنرانی اصلی خود قبل از برقراری اولین تماس تلفنی با جونی آیو گفت: «این روزی است که من در دو سال گذشته منتظر آن بوده‌ام.»

 

ظهور اولین آیفون در سال ۲۰۰۷

 

اولین آیفون بسیاری از امکانات گوشی‌های امروزه را نداشت ولی در زمان خود بسیار منحصربه‌فرد و خاص بود. از سال ۲۰۰۷ به بعد، شرکت اپل چندین بار طراحی آیفون را تغییر داده و هر ساله از جدیدترین نمونه‌های آن رونمایی کرده است. در سال ۲۰۲۰ این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گوشی تلفن همراه تبدیل شده است و گوشی‌های بسیار هوشمندی با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص تولید می‌کند.

اولین آیفون صفحه‌ای ۳٫۵ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ × ۳۲۰ داشت و از پردازنده‌ی ARM 412 مگاهرتز پشتیبانی می‌کرد. این گوشی از بسیاری جهات اولین نبود، اما انقلابی بزرگ در راه‌اندازی تلفن هوشمند بود. اپل پس از این گوشی، سری جدید آیفون را بانام Apple iPhone 3G در سال ۲۰۰۸ وارد بازار کرد. این گوشی شبیه به اولین آیفون بود اما با لبه‌های باریک فلزی و اضافه شدن قابلیت اتصال ۳G. همچنین در این گوشی استفاده از App Store فروشگاه برنامه‌های مورد نیاز اپل امکان‌پذیر بود.

سومین آیفون شرکت اپل بانام Apple iPhone 3GS در سال ۲۰۰۹ راهی بازار شد. این گوشی از نظر طراحی مشابه Apple iPhone 3G بود اما از پردازنده‌ی سریع‌تر، ۶۰۰ مگاهرتز ARM A8 پشتیبانی می‌کرد. همچنین RAM این گوشی دو برابر و صفحه نمایش آن مقاوم در برابر اثر انگشت بود. شرکت اپل در این سری از آیفون سعی در افزایش سرعت داشته و مواردی مانند قطب نمای دیجیتال و فیلم‌برداری را اضافه کرده است. این گوشی نسبت به گوشی‌های هم رده‌ی خود از امکانات بسیار ویژه‌تری ازجمله ایمیل، تقویم، ویژگی‌های جدید MMS و … برخوردار بود از این نظر انتخاب بسیار به‌صرفه و مناسبی بود.

دهه‌ی ۲۰۱۰ و اوج موفقیت آیفون

 

Apple iPhone 4 اوج طراحی و قدرت اپل را در آن زمان نشان داد. این آیفون چهارمین گوشی هوشمند شرکت اپل بود که مجهز به یک صفحه نمایش با رزولوشن ۳٫۵ اینچ بود. سطح کاملاً مسطح این گوشی جزو ویژگی‌های منحصربه‌فردش بود که مجهز به دوربین جلو بود. این گوشی تنها یک سخت‌افزار جدید در آن زمان نبود بلکه وسیله‌ای برای برخورداری از سیستم عامل iOS 4 بود. این گوشی در آن زمان قادر بود باکیفیت HD تصاویر را با دوربین جدید ۵ مگاپیکسلی ضبط و پخش کند. شرکت اپل پس از این گوشی، آیفون دیگری بانام Apple iPhone 4S را در سال ۲۰۱۱ راهی بازار کردند که مانند سایر گوشی‌های آیفون با استقبال خوبی روبه‌رو شد. آیفون ۴S توسط تیم مدیر عامل شرکت کوک در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۱ رونمایی شد و متأسفانه استیو جابز روز بعد از آن در تاریخ ۵ اکتبر درگذشت.

Apple iPhone 4S شباهت‌های زیادی به آیفون ۴ داشت اما با اضافه شدن سیری Siri  به‌عنوان دستیار شخصی تغییری بزرگی درزمینه‌ی طراحی و تولید گجت‌های هوشمند ایجاد کرد. سیری یک نرم‌افزار کاربردی در گوشی‌های آیفون است که سؤالات مصرف‌کننده، جست‌وجوها و نیازمندی‌های او را پاسخ می‌دهد. سیری رابطه‌ی کاربری مصرف‌کنندگان آیفون را بهبود بخشیده و سبب ایجاد یک انحصار و صمیمیت شده است. Apple iPhone 4S یک گوشی هوشمند بسیار عالی بود. این گوشی از نظر دامنه‌ی عملکردی که ارائه می‌داد همراه با اکوسیستم موجود در آن هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین تلفن‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.

Apple iPhone 5 در سال ۲۰۱۲ یک جهش دیگر برای اپل بود. این گوشی با تغییر ابعاد آیفون همراه و به صفحه نمایش بزرگ‌تر ۴ اینچی با رزولوشن ۱۱۳۶ * ۶۴۰ مجهز بود. این دستگاه از طراحی ساخت بسیار خوبی برخوردار و استفاده از آن بسیار آسان بود. این گوشی دارای سرعت و قدرت کافی برای تأمین نیازهای مصرف‌کنندگان بود و از زیبایی قابل توجهی برخوردار بود. سخت‌افزار این گوشی در آن زمان خیره‌کننده بود. دارندگان آیفون Apple iPhone 5 نشان داده‌اند این گوشی را دوست داشته‌اند و از تمام ویژگی‌های جدید آن لذت برده‌اند و از تلاش، طراحی و مهندسی که برای آن انجام شده قدردانی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این گوشی آیفون امنیت بسیار بالای آن بود.

گوشی Apple iPhone 5C در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد که شبیه به آیفون ۵ بود با این تفاوت که بدنه‌ی آن از پلاستیک تهیه شده بود. این گوشی رنگی و سرگرم‌کننده بود و عملکرد خوبی داشت. این گوشی از آخرین سیستم عامل iOS 7 پشتیبانی می‌کرد و ظاهر بسیار چشم‌نوازی داشت. در واقع این گوشی برای افرادی که ۴S داشتند ولی توانایی خرید آیفون ۵S را نداشتند و نمی‌خواستند به برند دیگری روی بیاورند، طراحی شده بود.Apple iPhone 5S در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد. این گوشی به طراحی آیفون ۵ پایبند و مجهز به Touch ID بود.

Apple iPhone 6 نسل جدیدی از گوشی‌های اپل بود که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این مدل جهشی در اندازه‌ی صفحه نمایش داشت و از iOS 8 پشتیبانی می‌کرد. برای کاربران آیفون Apple iPhone 5 یا Apple iPhone 5S که در آن زمان به دنبال ارتقا گوشی خود بودند، تصمیم‌گیری بسیار راحت بود، آیفون ۶ از همه جنبه‌ها نسبت به دستگاه‌های قبلی دارای طراحی بهتر، نمایشگر بهتر و تجربه‌ی کاربری بهتر بود. کیفیت ساخت در این آیفون بسیار عالی بود و از این رو بسیاری از افراد برای خرید آن ترغیب شدند. اپل در همان سال گوشی Apple iPhone 6 Plus را هم راهی بازار کرد که شبیه آیفون ۶ بود با اندکی تفاوت در اندازه‌ی صفحه نمایش و رزولوشن آن. اپل پس از این دو سری Apple iPhone 6 در سال ۲۰۱۵ گوشی Apple iPhone 6S را راهی بازار کرد که هیچ تغییری در طراحی بصری آن نسبت به آیفون ۶ وجود نداشت. تفاوت عمده‌ی این گوشی با نسخه‌های قبلی خود ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ضبط ویدئو ۳D و ضبط ویدئو ۴K بود. شرکت اپل تولید گوشی‌های سری ۶ خود را پس از این گوشی ادامه داد و در همان سال گوشی Apple iPhone 6S Plus را رونمایی کرد. این گوشی نسخه‌ی بزرگ‌تری از ۶S بود و بدنه‌ی قوی‌تری داشت.

 

اپل، پیشگام در تولید گوشی‌های تلفن همراه هوشمند

 

شرکت اپل طی دو دهه‌ی اخیر هر سال از جدیدترین گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند خود رونمایی کرده و در تلاش بوده تا تجربه‌ی کاربری مصرف‌کنندگان را بهبود ببخشد. برخورداری از نرم‌افزار و سخت‌افزار ویژه و یک سیستم عامل منحصربه‌فرد ازجمله ویژگی‌های گوشی‌های آیفون است. این شرکت از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۰ به‌روزترین و خاص‌ترین گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را راهی بازار کرده که در سراسر جهان خصوصاً امریکا از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار هستند. اپل پس از گوشی Apple iPhone 6S Plus بیش از ده گوشی دیگر تا سال ۲۰۲۰ رونمایی کرده که هر یک از آن‌ها به‌مانند یک ابزار همه‌ کاره‌ی دیجیتال هستند که تمامی نیازهای مصرف‌کننده را برطرف می‌کنند.

جدیدترین گوشی‌های ساخته‌ شده‌ی این شرکت سری آیفون ۱۲ است که از تکنولوژی و کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار هستند. ویژگی‌های iPhone 12 بسیار زیاد و قابل رقابت با بهترین گوشی‌های تولید شده در سال ۲۰۲۰ است. آیفون‌های ۱۲ اپل از شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G پشتیبانی می‌کنند و از نسخه سیستم عامل iOS 14 برخوردار هستند. دوربین باکیفیت این گوشی‌ها یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن‌ها هست، به‌وسیله‌ی دوربین‌های گوشی اپل ۱۲ می‌توان بهترین عکس‌ها و فیلم‌ها را ثبت و ضبط کرد.

قیمت اصلی آیفون به دلار است به همین دلیل قیمت آن در ایران با توجه به نوسانات ارزی چند سال اخیر بسیار زیاد است. بسیاری از شرکت‌ها هم امکان خرید اقساطی گوشی آیفون را از فروشگاه اینترنتی مطرح فراهم کرده اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *