۱۰ کاربرد اصلی اینترنت اشیا (IOT) که باید بدانید.

۱۰ کاربرد اصلی اینترنت اشیا (IOT) که باید بدانید.
  • 1400/7/22
  • ملیکا امامی
  • 0

۱۰ کاربرد اصلی اینترنت اشیا (IOT) که باید بدانید.

پیش بینی‌های ارائه شده توسط IDC نشان می‌دهد: اینترنت اشیا (IOT) به زودی راه اندازی می‌شود. در حال حاضر مشاغل در تعدادی از حوزه‌ها سرمایه گذاری زیادی در ابتکارات اینترنت اشیا (IOT) دارند و همه در تلاش هستند تا مشکلات اینترنت اشیا (IOT) رفع شود.

در واقع، یک پتانسیل عظیم در دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IOT) و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند وجود دارد. به همین دلیل صاحبان مشاغل مشتاق به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از این فرصت هستند. همچنین هیچ صنعتی نیست که نتواند از اینترنت اشیا (IOT) استفاده کند و اینترنت اشیا (IOT) برای همه‌ی صنایع کاربردی است.

در حال حاضر، میلیاردها دستگاه متصل به هم در سرتاسر جهان وجود دارد که هر روز میلیاردها داده را جمع‌آوری می‌کند. این توده‌های بزرگ اطلاعات، به خانه فرستاده می‌شوند تا بخش‌های مهم اطلاعاتی که می‌توانند از امنیت خانگی، نیازهای سرگرمی و غیره مراقبت کنند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کنترل کنند. ما همه تجربه‌های خود را با اینترنت اشیا (IOT) از طریق گوشی‌های هوشمند، خدمات تلویزیونی مستقیم به خانه، تلویزیون هوشمند و موارد دیگر داشته‌ایم. اگر توجه نکرده‌اید، در اینجا ۱۰ مورد از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا (IOT) که ممکن است از دست داده باشید آورده شده است.

 

نمونه‌ای از صنایع برتر برای بهره مندی از اینترنت اشیا (IOT):

کسب و کارها به طور سنتی اولین کسانی هستند که از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند. نوآوری‌ها علاوه بر ارائه مزیت رقابتی، می‌توانند تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی شما داشته باشند. یعنی، استفاده درست از فناوری‌های اینترنت اشیا (IOT) می‌تواند هزینه‌های عملیاتی کلی را کاهش دهد، به شما کمک کند بهره‌ وری کسب ‌و کار خود را افزایش داده و جریان‌های درآمدی اضافی از طریق بازارها و محصولات جدید ایجاد کنید.

مثال‌های زیر اینترنت اشیا (IOT) که در صنایع اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موضوع را بیشتر اثبات می‌کند.

 

خانه‌های هوشمند:

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا (IOT)، خانه‌های هوشمند است که واقعا هم آسایش و هم امنیت خانگی را به سطح بعدی می‌برند. اگرچه سطوح مختلفی برای استفاده از اینترنت اشیا (IOT) برای خانه‌های هوشمند وجود دارد، اما بهترین آنها سطحی است که سیستم‌های کاربردی هوشمند و سرگرمی را با هم ترکیب می‌کند.

به عنوان مثال، کنتور برق شما با دستگاه اینترنت اشیا (IOT) به شما در مورد مصرف آب روزانه شما، جعبه تنظیمات که به شما امکان ضبط نمایش از راه دور، سیستم‌های روشنایی خودکار، سیستم‌های قفل پیشرفته، سیستم‌های نظارت متصل، اطلاع می‌دهد، همه‌ی این مفاهیم با خانه‌های هوشمند مرتبط می‌شوند. با تکامل فناوری اطلاعات، می‌توانیم مطمئن باشیم که اکثر دستگاه‌ها هوشمندتر شده و امنیت خانه را افزایش می‌دهند.

 

شهر هوشمند:

انتظار می‌رود در شهرهای هوشمند مردم فقط دسترسی به اینترنت نداشته باشند، بلکه در کنار این موضوع این شهر نیاز به دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IOT) مختلف دارد و این همان چیزی است که یک شهر هوشمند از آن ساخته می‌شود و ما با افتخار می‌توانیم بگوییم که به سوی تحقق این رویا می‌رویم.

اکنون تلاش‌هایی برای ترکیب تکنولوژی متصل به الزامات زیر ساخت‌ها و برخی نگرانی‌های حیاتی مانند مدیریت ترافیک، مدیریت پسماند، توزیع آب، مدیریت برق و غیره انجام می‌شود. همه اینها به منظور از بین بردن برخی از چالش‌های روزمره که مردم با آن روبرو هستند کار می‌کند و راحتی بیشتری را ایجاد می‌کند.

 

اتومبیل‌های خودران:

ما در مورد خودروهای خودران چیزهای زیادی دیده‌ایم. گوگل سعی کرد آنها را امتحان کند، تسلا آن را امتحان کرد و حتی شروع به ارائه یک نسخه از ماشین‌های خودران کرد که بعدا بایگانی شد. از آنجا که زندگی انسان‌ها در جاده هاست، باید اطمینان حاصل کنیم که فناوری همه چیزهایی را که برای تضمین ایمنی بهتر برای مسافر و افراد در جاده‌ها نیاز دارد را تضمین می‌کند.

این اتومبیل‌ها از چندین سنسور و سیستم‌های تعبیه ‌شده متصل به ابر و اینترنت استفاده می‌کنند تا داده‌ها را حفظ کرده و از آنها برای تصمیم ‌گیری آگاهانه از طریق یادگیری ماشین استفاده کنند. اگرچه چند سال دیگر طول می‌کشد تا فناوری کاملاً تکامل یابد و کشورها قوانین و سیاست‌ها را اصلاح کنند، اما آنچه در حال حاضر شاهد آن بودیم یکی از بهترین کاربردهای اینترنت اشیا (IOT) است.

 

فروشگاه های خرده فروشی اینترنت اشیا (IOT):

اگر تا به حال ویدئوی سایت آمازون، فروشگاه مفهومی غول تجارت الکترونیک را ندیده‌اید، باید فورا آن را بررسی کنید. شاید این بهترین استفاده از تکنولوژی در پر کردن فاصله بین یک فروشگاه آنلاین و یک فروشگاه خرده ‌فروشی باشد. فروشگاه خرده‌ فروشی به شما این امکان را می‌دهد که با کسر پول از کیف پول آمازون و بدون داشتن پول نقد خرید کنید. همچنین زمانی که محصولات را از قفسه‌ها انتخاب می‌کنید، محصول را به سبدتان اضافه می‌کند.

اگر تصمیم خود را عوض کنید و یک محصول دیگر بردارید، محصول قبلی را حذف می‌کند و جای آن را با یک مورد جدید عوض می‌کند. بهترین قسمت فروشگاه مفهومی این است که هیچ صندوقداری وجود ندارد که محصولات شما را قبض کند. شما مجبور نیستید در صف بایستید و بعد از این که محصولات خود را از قفسه‌ها بردارید، می‌توانید خارج شوید. اگر این تکنولوژی به اندازه کافی موثر باشد که حمایت بیشتری را جلب کند، در سال‌های آتی به یک هنجار تبدیل می‌شود.

 

کشاورزی:

کشاورزی یک بخش است که از اینترنت اشیا (IOT) بیش‌ترین سود را خواهد برد. با این همه پیشرفت و تحولات زیادی که کشاورزان می‌توانند برای کشاورزی از آن استفاده کنند، آینده قطعا امیدوار کننده است. ابزارها برای آبیاری قطره‌ای، درک الگوهای محصول، توزیع آب، هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر مزرعه و موارد دیگر در حال توسعه می‌باشند. این عمل‌ها به کشاورزان امکان می‌دهد تا با بازده تولیدی بیشتری همراه شوند و نگرانی‌های زیادی را برطرف کنند.

 

پوشیدنی‌ها:

حتی امروزه پوشیدنی‌ها هنوز هم یکی از موضوعات داغ بازار هستند. این دستگاه‌ها طیف وسیعی از اهداف مثل سلامتی، رفاه و تناسب را در بر می‌گیرند. از بین همه استارت آپ‌های اینترنت اشیا (IOT)، Jawbone، سازنده پوشیدنی‌ها، از نظر بودجه در رتبه دوم قرار دارد.

 

شبکه‌های هوشمند:

یکی از نمونه‌های مفید اینترنت اشیا (IOT)، یک شبکه هوشمند، یک راه حل جامع است که طیف وسیعی از منابع فناوری اطلاعات را بکار می‌گیرد که خطوط شبکه موجود و جدید را قادر می‌سازد تا ضایعات و هزینه برق را کاهش دهد. یک شبکه هوشمند، آینده کارایی، قابلیت اطمینان و اقتصاد برق را بهبود می‌بخشد.

 

اینترنت صنعتی:

اینترنت صنعتی اشیا شامل سنسورها، ابزارها و سایر دستگاه‌های متصل به یکدیگر است که با برنامه‌های صنعتی رایانه مانند تولید، مدیریت انرژی و غیره مرتبط هستند. محققان بازار مانندGartner ، Cisco و غیره در حالی که هنوز در مقایسه با پوشیدنی‌های اینترنت اشیا و سایر موارد مورد استقبال قرار نگرفته‌اند، معتقدند اینترنت صنعتی اشیا بالاترین پتانسیل کلی را دارد.

 

سلامت از راه دور:

سلامتی از راه دور یا پزشکی از راه دور هنوز به طور کامل شکوفا نشده است. با این وجود، پتانسیل بالایی برای آینده دارد. نمونه‌های پزشکی در اینترنت اشیا (IOT) از راه دور شامل ارتباط دیجیتالی تصویر برداری پزشکی، تشخیص و ارزیابی پزشکی از راه دور، مشاوره ویدیویی با متخصصان و غیره هستند.

 

مدیریت زنجیره تامین هوشمند:

زنجیره‌های تامین مدتی است که در بازار به سر می‌برند. یک مثال رایج می‌تواند راه حل‌هایی برای ردیابی کالاها در هنگام سفر باشد. با پشتیبانی از فناوری اینترنت اشیا (IOT)، آن‌ها مطمئن هستند که برای مدت طولانی در بازار می‌مانند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *