چند تکنیک ساده اما مهم در طراحی اپلیکیشن

  • 1400/8/22
  • مجید جعفری
  • 1

با گسترش فضای مجازی و انتقال اکثر کسب و کارها به پلتفرم های دیجیتال، ارائه خدمات در بستر اینترنت نیز رواج فراوانی پیدا کرد. از طرفی دیگر، با پیشرفت گوشی های هوشمند و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم افراد، نیاز به استفاده آسان از خدمات فضای مجازی در این نوع وسایل ارتباطی احساس شد. به همین دلیل، توسعه دهندگان نرم افزارها به سمت طراحی اپلیکیش های موبایلی روی آوردند.

امروزه این رویکرد با استقبال فراوان مخاطبین مواجه شده و تولید و ساخت اپ به خودی خود به یک تجارت تبدیل گردیده است. در حال حاضر شاید بتوان ادعا کرد که خدمات اینترنتی یا فروشگاه های مجازی بدون ارائه نسخه موبایلی چندان موفق نخواهند بود. از همین رو، برخی شرکت ها و سایت های معتبر همچون کیان تجارت با کادری مجرب و هزینه های مقرون به صرفه خدمات ویژه ای را جهت طراحی اپلیکیشن ارائه می دهند.

 

اپلیکیشن چیست؟

در ابتداء بهتر است بدانیم اپلیکیشن چیست. اپلیکیشن موبایلی، برنامک یا به اختصار همان اپ نوعی نرم افزار رایانه ای است که جهت کار بر روی تلفن های همراه هوشمند یا تبلت طراحی می شود. این برنامه های موبایلی با هدف ارائه خدمات نرم افزاری به کاربر در موبایل بکار گرفته می شوند. اپ ها از نسخه های رایانه ای کوچکتر و سبک تر طراحی شده و تا حدودی کاربردهای محدودتری نسبت به همتای کامپیوتری خود دارند (اما بسیار کارا و در دسترس هستند).

 

طراحی اپلیکیشن

همان طور که اشاره شد، با توجه به توسعه روز افزون استفاده از این نرم افزارهای موبایلی، طراحی اپلیکیشن در کانون توجه توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار گرفت. به همین منظور در ادامه به بررسی چند تکنیک ساده اما مهم در طراحی اپلیکیشن و توسعه آن در بازار خواهیم پرداخت:

۱- مخاطب خود را بشناسید: ابتداء مشخص کنید چه کسانی مخاطب و کاربر نرم افزار موبایلی شما خواهند بود. این کار کمک می کند تا به ایده اولیه اپلیکیشن خود (نیاز بازار)، نحوه ارتباط برقرار کردن با مشتری (پیام کسب و کاری) و محل برقراری ارتباط (کانال ارتباطی) پی ببرید. برای نیل به این اهداف باید به گزارشات، آمارها و سایر منابع اطلاعاتی رجوع کرده و مخاطب اپ خود را محدود و محدودتر کنید.

۲- ارزش ارائه دهید: اپلیکیشن شما باید مشکلی را از پیش پای کاربران بالقوه بر دارد. این امر موجب ترغیب آنها به دانلود و استفاده از نرم افزار شما می شود.

۳- مدل کسب و کاری خود را مشخص کنید: ساخت اپلیکیشن به معرفی و تبلیغات آن نیاز دارد تا به کسب سود برسد.

۴- چارچوب ویژگی های مورد نظرتان را تعریف نمائید: تصمیم بگیرد که در طراحی نرم افزار موبایلی خود چه مشخصه خاصی مد نظر شماست. سپس روی آن تمرکز کرده و بسطش دهید.

۵- فناوری مناسب طراحی اپلیکیشن موبایل خود را انتخاب کنید: سه فناوری در این خصوص وجود دارد که می بایست از میان آنها یکی را برگزینید:

  • پلتفرم بومی (Native App): این پلتفرم ها فقط روی یک سیستم عامل (اندروید، ویندوز یا iOS) کار می کنند. از مزیت های آن بالا بودن عملکرد سخت افزاری گوشی مربوطه است.
  • پلتفرم ترکیبی (Hybrid App): پلتفرم های ترکیبی قابلیت اجراء شدن در انواع سیستم عامل را دارند.
  • پلتفرم چند سکویی (Cross-Platform App): این پلتفرم نوعی از پلتفرم های ترکیبی محسوب می شود با این تفاوت که امکان طراحی اپلیکیشن هایی را فراهم می آورد که با اعمال برخی تغییرات در کدهای برنامه، اپ مذکور برای استفاده در یک سیستم عامل خاص بهینه می شود.

 

۶- طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خلاقانه: در واقع در طراحی نرم افزار موبایل زیبایی و سادگی باید لحاظ شود تا احتمال موفقیت آن بیشتر گردد:

  • UI به ظاهر گرافیکی ساخت اپ مربوط می شود (به عنوان مثال، ظاهر منو یا کلیدها چگونه باشد).
  • UX به ایجاد حس و تجربه مثبت در کاربر مربوط می گردد (مثلا، چه گزینه های برای راحت تر شدن کار در منو قرار داده شود).

ضمن اینکه نحوه احراز هویت ها، شیوه نصب و دانلود نیز باید به گونه ای ساده طراحی شده باشند که کاربر را در قدم اول زده نکند.

۷- بکار گیری یک تیم قوی و هماهنگ: برای رسیدن به این هدف می توانید از راهکار برون سپاری طراحی اپلیکیشن خود به تیم های با تجربه مانند گروه کیان تجارت بهره ببرید.

۸- از امنیت برنامه خود مطمئن شوید: در غیر اینصورت اطلاعات مهم کاربران در معرض خطر قرار می گیرد.

۹- مراقب حجم نرم افزارتان باشید: به حجمی که اپلیکیشن شما بر روی گوشی کاربران اشغال می کند، توجه کنید. بسیاری از افراد به دلیل حجم زیاد برخی اپ ها، آنها را از روی گوشی خود پاک می کنند.

۱۰- همکاری با دیگر اپلیکیشن ها یا شخص ثالث: بکارگیری و همکاری با دیگر اپلیکیشن های مطرح می تواند اعتبار، کیفیت و تجربه مثبت کاربری را افزایش دهد. ضمن اینکه احتمال باقی ماندن نرم افزار شما بر روی گوشی کاربران را افزایش می دهد.

۱۱-  تعیین راهکارهای بازاریابی: یک طراحی موفق به بازاریابی و اقناع استفاده کنندگان به دانلود اپ نیاز دارد. در این شرایط باید پویش تبلیغاتی طراحی و به سه مرحله (قبل از ورود به بازار، زمان ارائه به بازار و بعد از ارائه به بازار) تقسیم شود و برای هر مرحله راهکارهای مختص به خود تعیین و اجراء شوند.

۱۲- به روز رسانی اپلیکیشن: از مهمترین تکنیک های ساخت اپلیکیشن به روز رسانی آن بعد از ورود به بازار است. بنابراین با بررسی باگ ها و خطاها و بر طرف کردن آنها از طریق ارائه نسخه های جدید در بازار باقی بمانید. ضمن اینکه با توجه به بازخوردهای دریافتی، نرم افزار خود را آپ گرید کنید. برای اینکار از نرم افزارهای ارزیاب، داده ها و گزارشات دریافتی بهره ببرید.

جمع بندی

همان گونه که مشاهده کردید تکنیک های متعددی در طراحی اپلیکیشن و موفقیت آن در بازار تاثیر گذارند. این کار به یک تیم منسجم، قدرتمند و متخصص مانند کیان تجارت نیاز دارد؛ شما می توانید با مراجعه به سایت kiantc.com  یا تماس با شماره تلفن ۸۸۲۳۰۰۶۳-۰۲۱ و طی مراحل زیر، طراحی نرم افزار موبایل خود را با صرف هزینه و زمان کمتر به کاردان بسپارید:

  • ارسال درخواست ساخت اپلیکیشن
  • برگزاری جلسات فنی با کارشناسان مربوطه
  • طراحی نمونه اولیه و بررسی زیر ساخت های مورد نیاز
  • اعلام هزینه و زمان مورد نیاز برای تحویل نسخه اولیه (بتا)
  • تنظیم و امضای قرارداد
دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *