چه مواقعی باید با آمبولانس تماسی بگیریم؟

چه مواقعی باید با آمبولانس تماسی بگیریم؟
  • 1400/9/2
  • لادن عوائدی
  • 0

دانستن این که موارد تماس با آمبولانس شامل چه موقعیت هایی می شوند، می تواند جان شما یا عزیزانتان را در شرایط بحرانی نجات دهد. بسیاری از افراد در زمان حادثه و موقعیت اورژانسی، در مورد این که آیا در این شرایط باید به آمبولانس زنگ بزنند یا نه دچار تردید می شوند. همین موضوع باعث می شود تا بهترین زمان تماس با آمبولانس را از دست بدهند و باعث وخیم تر شدن حال مصدوم شوند.

آمبولانس ها نقشی حیاتی در نجات جان افرادی که دچار حادثه شده اند ایفا می کنند. در اغلب موارد اورژانسی، این کادر درمان آمبولانس است که در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به مصدوم می رساند و اقدامات اساسی را برای حفظ جان فرد مصدوم و جلوگیری از بدتر شدن حال او انجام می دهد.

در این مطلب موارد استفاده از آمبولانس را بررسی می کنیم و خواهیم دید که در چه موقعیت هایی باید هر چه سریع تر با شماره تماس آمبولانس خصوصی و یا دولتی تماس بگیرید.

در چه مواقعی باید به آمبولانس زنگ بزنیم؟

قرار گرفتن در شرایطی که یک فرد در نزدیکی شما آسیب جانی دیده است، وضعیت استرس زایی است و اگر آمادگی لازم برای این شرایط را نداشته باشید، طبیعی است که دچار سردرگمی شوید. ممکن است نتوانید تشخیص دهید که شرایط شما جزو موارد تماس با آمبولانس هست یا نه و آیا بهتر است با آمبولانس خصوصی تماس بگیرید یا ۱۱۵، یا حتی خودتان شخصا مصدوم را به بیمارستان برسانید؟

برای پاسخ به این سوال، در اینجا مواردی را که در آن ها حتما و فورا باید با آمبولانس تماس بگیرید را توضیح می دهیم:

زمانی که فرد مصدوم، جزو گروه های آسیب پذیر است

در شرایطی که فرد آسیب دیده یک انسان سالمند، نوزاد و یا کودک خردسال است و به نظر می رسد که آسیبی جدی دیده است، همیشه و حتما با آمبولانس تماس بگیرید. همچنین خوب است بدانید که اغلب کودکان علائم شدیدتری از خود نشان می دهند و وضعیت سلامت آن ها ممکن است به شکل ناگهانی و با سرعت زیاد وخیم تر شود.

علاوه بر این توضیحات در مورد گروه های آسیب پذیر، تمامی شرایط زیر نیز جزو موارد تماس با آمبولانس محسوب می شوند (توجه داشته باشید که در صورت مشاهده حتی فقط یکی از موقعیت های زیر، باید با آمبولانس تماس بگیرید):

بروز مشکل تنفسی

زمانی است که فرد به سختی نفس می کشد و یا اصلا نفس نمی کشد. مثلا ممکن است هنگام نفس کشیدن در قفسه سینه درد داشته باشد، به شکل غیر عادی و نامرتب نفس بکشد، به نظر برسد که هوا را به وسیله ماهیچه های زیر قفسه سینه تنفس می کند و موارد مشابه. همه این ها جزو موارد تماس با آمبولانس محسوب می شوند.

خون ریزی زیاد و بدون توقف

مصدوم به شکل شدید و عمیق زخمی شده است و خون ریزی زیادی دارد و شما حتی با فشار دادن محل خون ریزی نمی توانید جلوی آن را بگیرید.

ناهشیاری، احساس ضعف و ناتوانی در تکلم

زمانی که مصدوم هشیار نیست و یا نمی تواند درک کند که در اطراف او چه خبر است و یا احساس ضعف و یا بی حسی می کند و یا در تکلم عادی خود دچار مشکل شده است.

تشنج

اگر شخصی بدون سابقه خاصی مثل بیماری صرع دچار تشنج می شود، حتی اگر تشنج را گذرانده باشد و در حال حاضر حالت عادی داشته باشد، باز هم باید فورا با آمبولانس تماس بگیرید. همچنین اگر فردی دچار تشنج شد و حالت تشنج بیشتر از سه دقیقه طول کشید، فورا به آمبولانس زنگ بزنید.

حساسیت شدید (واکنش آلرژیک)

زمانی که فرد به مواردی مثل یک غذای خاص، نیش حشرات و غیره حساسیت شدید نشان می دهد، بسیار مهم است که هر چه زودتر تزریق آدرنالین روی او انجام گیرد (اگر در دسترس است) و سپس بلافاصله با شماره تماس آمبولانس خصوصی و یا دولتی تماس گرفته شود.

سوختگی

در مورد کودکان و سالمندان: اگر فرد دچار سوختگی نسبتا شدید شده است و نیاز به درمان فوری دارد، هر چه سریعتر محل سوختگی را زیر جریان آب سرد به مدت حداقل بیست دقیقه نگه دارید تا آمبولانس از راه برسد.

در مورد بزرگسالان: اگر سوختگی در نواحی حساس نیست، ممکن است نیاز به آمبولانس نباشد. باز هم حداقل بیست دقیقه محل سوختگی را زیر جریان آب سرد نگه دارید – اگر درد شدید بود حتی بیشتر – و بعد از انجام پانسمان اولیه، به بیمارستان مراجعه کنید.

سقوط از ارتفاع، تصادف،‌ برخورد فیزیکی

یکی دیگر از موارد تماس با آمبولانس زمانی است که فرد از ارتفاع سقوط می کند، دچار تصادف رانندگی می شود، مشکوک به آسیبی نخاعی است و یا در ورزش های رزمی ضربه سهمگین خورده است. در همه این موارد امکان آسیب نخاعی وجود دارد و باید از تکان دادن مصدوم تا جای ممکن خودداری کرد.

بار دیگر تاکید می کنیم که بهترین زمان تماس با آمبولانس، بلافاصله بعد از مشاهده حتی فقط یکی از موارد بالا است.

ستایش امداد

موارد استفاده از آمبولانس خصوصی و دولتی

یکی دیگر از سوالاتی که هنگام بروز یک حادثه ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که در چه مواقعی باید با شماره تماس آمبولانس خصوصی تماس گرفت؟ چه تفاوتی بین آمبولانس خصوصی و دولتی وجود دارد و کدام یک بهتر هستند؟

موارد تماس با آمبولانس دولتی و خصوصی به اورژانسی بودن وضعیت بستگی دارد. به طور کلی در موارد اورژانسی و بحرانی، اولویت با آمبولانس های دولتی است و مطابق قانون نیز در فوریت های پزشکی این وظیفه آمبولانس دولتی است که خود را به محل حادثه برساند.

آمبولانس دولتی بعد از رسیدگی به مصدومین، اگر نیاز به درمان های تکمیلی باشد آن ها را به نزدیک ترین بیمارستان دولتی می رساند. اما موارد تماس با آمبولانس خصوصی، شامل موقعیت های نسبتا غیر اورژانسی می شود.

به عنوان مثال برای جا به جایی بیمار بین شهر ها یا بیمارستان ها، مراجعه پزشک متخصص در منزل، انتقال بیمار به بیمارستان خصوصی و بسیاری از خدمات آمبولانسی دیگر، می توانید با شرکت آمبولانس خصوصی ستایش امداد تماس بگیرید.

از نظرامکانات و تجهیزات، آمبولانس های خصوصی و دولتی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و هر دوی آن ها امکانات اولیه برای نجات جان افراد در شرایط بحرانی را دارند. حتی آمبولانس های خصوصی به دلیل طیف وسیع خدماتی که ارائه می دهند، دارای آمبولانس های ویژه با تجهیزات تخصصی نیز هستند که برای بیماران با شرایط خاص استفاده می شود.

منبع : ستایش امداد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *