بال اسکرو کامل‌ترین مکانیزم انتقال قدرت!

بال اسکرو کامل‌ترین مکانیزم انتقال قدرت!
  • 1400/9/6
  • علی رفیعی
  • 0

ساده‌ترین مثال از پیچیده‌ترین سیستم، بدن انسان است که با اندکی دقت در پیچ و خمِ اجزای آن به اهمیت نقش هر کدام از اعضا پی خواهیم برد. این سیستم پیچیده متشکل از واحدهای فرمان، انتقال فرمان، قدرت و در نهایت واحد اجرا است و هر کدام از این واحدها به بخش‌های کوچکتری برای هدایت و کنترلِ بی نقص بدن تقسیم شدند. اگر به بررسی سیستم‌های ساده‌تر نیز بپردازیم، این بخش بندی قابل مشاهده خواهد بود. این تقسیم بندی در انواع مختلفِ سیستم‌های ساده و پیچیده از جمله سیستم‌های مکانیکی حاکم است.

می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم‌های حرکتی، سیستم انتقال قدرت است. در سیستم انتقال قدرت که لازمه سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌های صنعتی است؛ می‌توان از چند مکانیزم اعم از گیربکس، تسمه و پولی، لید اسکرو و بال اسکرو برای تبدیل حرکت چرخشی (که توسط موتور ایجاد می‌شود) به حرکت خطی استفاده کرد.

در گذشته برای حرکت خطی (جلو و عقب بردن اجسام) از پیچ و مهره ساده استفاده می‌شد. حرکت پیچ و مهره به صورت لغزشی است و به دلیل سایش و لغزندگی بین پیچ و مهره به مرور زمان که سبب ایجاد لقی میان آنها می‌شود، استفاده از پیچ و مهره روش قابل قبولی برای آن نیست.

با گذشت زمان، تغییراتی روی دنده‌های پیچ و مهره صورت گرفت تا اینکه لید اسکرو اختراع شد. سیستم لید اسکرو متشکل از دو مهره است که توسط یک فنر به یکدیگر متصل شدند. این فنر قابلیت تنظیم چپ‌گرد و راست گرد شدن مهره را ایجاد کرده و باعث کاهش حداکثری میزان لقی می‌شود. تنها مشکل رفع نشده توسط لید اسکرو میزان لغزش سطوح است که همچنان وجود دارد.

با پیشرفت و توسعه لید اسکرو، بال اسکروها پا به عرصه‌ی صنعت گذاشتند. بال اسکرو با میزان اصطکاکِ حداقلی، حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می‌کند.

بال اسکرو (ball screw) از یک میله رزوه دار و یک مهره (ball nut) تشکیل شده است. در داخل مهره ساچمه‌هایی که دلیل اصلی حرکت غلتشی در بال اسکرو هستند، موجود است. این ساچمه‌ها بین پیچ و مهره و داخل شیارهای آن قرار می‌گیرند. دلیل وجود ساچمه‌ها ایجاد حرکت روان و بدون صدا با بالاترین دقت است. داخل این مهره زائده‌های فلزی یا پلاستیکی به نام ساچمه برگردان موجود است که وظیفه برگردان ساچمه‌های مهره به ابتدای رزوه را دارند.

حرکت خطی مهره را می‌توان با اتصال فلنج یا ساپورتِ مهره بال اسکرو به میز یا قطعه‌ای که نیاز به حرکت خطی دارد، فراهم کرد.

از دیگر تجهیزات جانبی بال اسکروها می‌توان به یاتاقان‌ها اشاره کرد. در دو سر پیچ بال اسکرو دو یاتاقان در یک طرف به صورت ثابت و در طرف دیگر به صورت معلق نصب می‌شود. بال اسکرو باید بتواند به راحتی در یاتاقان حرکت کند و با تنظیم پیش بار یاتاقان‌ها بتوان به میزان چرخش دقیق دست یافت.

بال اسکروها به دو روش rolled (رولینگ) و grounded (سنگ زنی) ساخته می‌شوند. روش رولینگ، حرارت دادن و قرار دادن قطعه داخل غلتک‌های مخصوص برای تشکیل رزوه روی پیچ بال اسکرو است. در روش سنگ زنی، رزوه‌ها طی یک فرآیند سایشی بسیار دقیق شکل می‌گیرند و در نتیجه به این دلیل بال اسکروهای تولید شده به روش سنگ زنی قیمت بالاتری دارند.

بال اسکروها در انواع برندهای معتبر ژاپنی، تایوانی و کره‌ای و… با قیمت‌های متفاوت موجودند؛ اما از آنجایی که نمونه‌های مشابه و تقلبی بسیاری از بال اسکرو در بازار مشاهده می‌شود، بهتر است از برندها و فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

بال اسکرو هایوین

فروشگاه آنلاین پارتینه عرضه کننده انواع بال اسکرو از بهترین برندها با مناسب‌ترین قیمت‌ها، به همراه مشاوره فنی پیش از خرید شما را در جهت انتخابِ بال اسکروی مناسب یاری و هدایت خواهد کرد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *